073 - 627 1240

Nieuws

Hogere Conversie met Wervende Afbeeldingen

donderdag 10 oktober 2013

Hogere Conversie met Wervende Afbeeldingen

Afbeeldingen vertellen soms meer dan duizend woorden en afbeeldingen liegen (bijna) nooit. Beslissingen op een website worden dan ook voor een groot gedeelte gemaakt op basis van afbeeldingen. Daarom is het ontzettend belangrijk om hier eens kritisch naar te kijken!

Bereik uw Doelgroep

Durf een doelgroep te kiezen! Een veel gehoorde doelgroep is “gezinnen met kinderen in het hoogseizoen en senioren in het laagseizoen”. Het lastig om deze twee verschillende doelgroepen zich beide welkom te laten voelen. Een foto van ouderen kan gezinnen met kinderen afschrikken. En andersom!

Mensen op de foto

Bedenk goed of een foto wel of juist geen mensen moet bevatten. Over het algemeen werken mensen op de foto heel erg goed. Als een bezoeker zich kan identificeren met de mensen op de foto geeft dit een vertrouwd gevoel. Foto’s van mensen op het terras, in het zwembad of met het recreatieteam laten zien dat het park levendig is.
Op sommige plekken wil een bezoeker echter geen andere mensen zien. Bij een slaapkamer van een bungalow of het sanitair op een camping hoeft niet benadrukt te worden dat meer mensen hier gebruik van hebben gemaakt.

Waar kijken de mensen naar?

Kent u het klassieke voorbeeld dat als een groep mensen ergens naartoe kijkt, u de neiging heeft om te kijken waar iedereen naar zit te staren? Onbewust werkt dit op de website precies hetzelfde! Kijken de mensen op de foto naar een grote online boeken button? Dan is de kans groter dat de ogen van de bezoeker zich ook sneller naar die button bewegen.

Het kan ook zijn dat de mensen op uw foto recht in de camera kijken. In het ‘echte’ leven is het ook niet prettig als iemand u te lang recht in de ogen blijft aankijken. Mensen worden daar ongemakkelijk van. De kans dat dit onbewust op de website ook zo is, is dan ook aanwezig!

Zorg dus altijd dat de personen op uw foto de goede kant op kijken.

Zijn uw afbeeldingen vindbaar in zoekmachines?

Afbeeldingen spelen ook een rol in de vindbaarheid van websites in zoekmachines. Als teksten zijn verwerkt in een afbeelding, kan een zoekmachine deze teksten niet goed indexeren.

Een zoekmachine kan (nog) niet lezen wat er precies op een afbeelding te zien is. Daarom is het belangrijk om een zoekmachine te vertellen wat er op de afbeelding staat. Dit kan op verschillende manieren.

Zo wordt vaak ‘vergeten’ om de bestandsnaam van een foto aan te passen. Automatisch geeft uw camera een foto een naam (bv. DSC00024). Wij kunnen zien dat er een zwembad op de foto staat, maar zoekmachines niet. Door de bestandsnaam aan te passen naar bijvoorbeeld camping-met-zwembad.jpg weet een zoekmachine ook waar de afbeelding over gaat.

ALT en Title tags

Afbeeldingen kunnen een beschrijvende tekst mee krijgen, zodat zoekmachines kunnen worden geïnformeerd over de inhoud van de afbeelding. Ook worden deze teksten getoond wanneer met de muis over de afbeelding wordt gegaan of als een afbeelding niet geladen kan worden.

 

Context

De vindbaarheid van de afbeelding is mede afhankelijk van de teksten die in de omgeving van de afbeelding staan. Als deze teksten goed aansluiten op de bestandsnaam en de omschrijving van de afbeelding werkt dit positief om op dit zoekwoord gevonden te worden.

Nieuwsarchief