We kennen WhatsApp als een van de meest gebruikte manieren om gratis berichtjes naar elkaar te sturen via je telefoon.
11:03Kunnen we überhaupt nog wel zonder?
11:03Deze laagdrempelige berichtendienst heeft er sinds begin dit jaar een broertje bij. Namelijk de zakelijke variant, WhatsApp Business, speciaal voor bedrijven.
11:03Maar hoe werkt het? En wat zijn de voordelen als ondernemer? Laten we er even induiken.
11:03Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 30 november 2018
We kennen WhatsApp als een van de meest gebruikte manieren om gratis berichtjes naar elkaar te sturen via je telefoon. Kunnen we überhaupt nog wel zonder? Deze laagdrempelige berichtendienst heeft er sinds begin dit jaar een broertje bij. Namelijk de zakelijke variant, WhatsApp Business, speciaal voor bedrijven. Maar hoe werkt het? En wat zijn de voordelen als ondernemer? Laten we er even induiken.
In een tijd waarin reactiesnelheid van groot belang is, hoef je geen marketingdeskundige te zijn om te weten dat een snelle klantenservice een krachtig conversiewapen is. Door verschillende kanalen aan te bieden waarin de klant kan communiceren met je bedrijf bereik je diverse doelgroepen. Zo bied je service in de kanalen die de klant zelf dagelijks gebruikt en maak je het contactmoment een stuk makkelijker.
WhatsApp Business is een Android-app die je gratis kunt downloaden en is speciaal ontwikkeld voor eigenaren van een kleinbedrijf. Bedrijven kunnen met de app gemakkelijk communiceren met hun klanten door automatische berichten en snelle antwoorden te verzenden en door berichten te sorteren.
WhatsApp ontwikkelt de iOS app samen met een aantal grote partners en een gesloten groep testers. Wanneer de zakelijke versie van de populaire chat-app beschikbaar is, weten we op dit moment nog niet.
Om zo effectief mogelijk te werken heeft de WhatsApp Business handige tools bedacht. Zoals mogelijkheid tot snel antwoorden, automatisch begroeten en afwezigheidsberichten.
Door een bedrijfsprofiel aan te maken krijgt de klant handige informatie te zien over je bedrijf, zoals een algemene beschrijving, e-mailadres, adresgegevens en openingstijden.
Als bedrijf kun je realtime ondersteuning aanbieden, zodat je snel vragen over producten kunt beantwoorden. Of hulp bieden om een probleem op te lossen.
Meten is weten. Met WhatsApp Business kun je eenvoudig bijhouden hoeveel berichten je hebt verstuurd, hoeveel berichten je ontvangt en welke berichten wel of niet zijn gelezen. Geen hele bijzondere statistieken maar wellicht dat dit in de toekomst verder wordt uitgebreid.
Het is mogelijk een zakelijk account te laten verifiëren zodat je een groen vinkje ziet bij je bedrijfsnaam. Het is dan voor de consument gemakkelijk te zien dat ze met een betrouwbaar account aan het chatten zijn.
Als je bijvoorbeeld een ticket of een instapkaart nodig hebt, laat je simpelweg je mobiele nummer achter via de website of een app. Hiermee geef je toestemming om informatie via WhatsApp te ontvangen.
Een jaar na de start van WhatsApp Business wordt dit medium door meer dan 20 procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt om met klanten te communiceren. Blijkt uit een onderzoek naar klantcommunicatie van PeterConnects1.
Er is vooral populariteit onder grotere bedrijven, denk aan bedrijven tot en met 500 werknemers. Hier wordt de dienst door 25 procent van de medewerkers gebruikt. Het zijn dan ook vooral de jongere medewerkers die de voorkeur geven aan klantcontact via WhatsApp. WhatsApp staat op een derde plek in klantcontactmogelijkheden, achter e-mail en telefoon.
Eerder was WhatsApp een betaalde app, iets dat verdween nadat Facebook het in 2014 overnam. WhatsApp geeft zelf aan dat de Business editie speciaal ontwikkeld is voor de kleinere bedrijven. Uit een artikel van Techcrunch2 kunnen we opmaken dat de grotere bedrijven de kosten moeten gaan dekken. Ze gaan een vergoeding betalen per verlate reactie. Dit betekent als er langer dan 24 uur na het eerste bericht nog geen reactie is gegeven dit wordt bestraft door een kleine bijdrage te vragen. Dit bedrag per bericht ligt tussen de vijf tot negen dollarcent variërend per land. Dit kan met veel gebruikers best in de papieren lopen.
We moeten ook rekening houden met toekomstige reclame in de app. Facebook is van plan om advertenties te gaan tonen in WhatsApp3. Het aanbod begint vrij summier en de advertenties zie je nog niet terug tussen de chatberichten. Wel worden ze getoond in het status-overzicht door middel van 24 uur updates, vergelijkbaar met Instagram Stories. In 2019 verwacht men wel advertenties tussen de berichten zoals bij Instagram al het geval is.
Wil je WhatsApp business gaan gebruiken met (potentiële) gasten te communiceren? We leggen stap voor stap uit hoe je de Android App instelt en gebruikt.
Download de WhatsApp Business app via Google Play Store. Na akkoord van de servicevoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp moet je het telefoonnummer verifiëren. Dit kan een vast telefoonnummer zijn of een mobiel nummer dat nog niet eerder gebruikt is voor een persoonlijke WhatsApp. Na de verificatie ontvang je een SMS-bericht. Bij een vast nummer wordt je door WhatsApp gebeld met een code.
Als de verificatie is afgerond ga je verder met het invullen van je bedrijfsnaam en het toevoegen van een logo. Let wel op! Je kunt dit maar één keer invullen en dat is in binnen dit scherm. Controleer alles dus extra goed. Het logo kun je later nog wel aanpassen.
Je bent nu bereikbaar voor klanten! Het startscherm is onderverdeeld in 3 tabs:
Een van de voordelen van WhatsApp Business is het vooraf instellen van verschillende type berichten. Deze zijn aan te passen via Bedrijfsinstellingen.
Al zit niemand te wachten op extra reclame in bedrijfscommunicatie, blijft WhatsApp een fijne en efficiënte manier om klanten snel te voorzien van de juiste informatie. Wel dien je er rekening mee te houden dat niet iedere doelgroep op deze aanpak zit te wachten. Het is met name de jongere doelgroep die de vraag naar contact met WhatsApp voedt. Ik persoonlijk vind dat als je kiest voor WhatsApp, je ook de keuze maakt om snel te reageren. Ik zie die 24 uur meer als stok achter de deur dan een belemmering. Als je organisatie al de handen vol heeft aan de reeds beschikbare kanalen komt deze mogelijkheid misschien te vroeg.
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Door Jasmijn op 31 augustus 2018
We vertellen graag waar we op vakantie gaan en wat we ervan vonden, zowel gevraagd als ongevraagd. Daarnaast zijn we erg nieuwsgierig wat onze voorgangers tegenkwamen en hoe zij het hebben ervaren, om zo een goede mening te vormen. De consument wordt hierin steeds machtiger en reviews, ratings, sterren, cijfers en beoordelingen op je website spelen een belangrijke rol. Lees de blog
Door Jasmijn op 31 augustus 2017
Je hoeft geen marketingexpert te zijn om te beseffen dat een hoogwaardige klantenservice fundamenteel is voor je organisatie. Klantenservice moet goed bereikbaar zijn en snel kunnen reageren. Zo maak je van je bestaande klanten de beste ambassadeurs. Ieder bedrijf streeft naar klantloyaliteit, maar hoe dragen digitale contactkanalen zoals live chat hieraan bij? Lees de blog
Door Kaj op 30 september 2016
De mening van anderen maakt een niet tastbaar product als vakantie boeken of weekend weg toegankelijker. In deze blog legt Kaj de meerwaarde van beoordelingen uit en geeft hij 5 praktische tips voor het opzetten van een goede vragenlijst. Lees de blog
Door Kaj op 23 mei 2016
Hoe draagt e-mail marketing bij aan gastloyaliteit en herhaalbezoek? In deze blog geeft Kaj 7 tips voor een succesvollere nieuwsbrief. Lees de blog
Door Joris op 25 maart 2016
WhatsApp heeft de afgelopen jaren wereldwijd een zeer groot marktaandeel weten te bereiken. Zo is de app geïnstalleerd op 92% van Nederlandse smartphones. Lees de blog
Door Joris op 15 december 2015
Een gastenmailing is bij uitstek geschikt om de klantenbinding te vergroten. De ontvanger ontvangt de e-mail(s) namelijk pas nadat er een boeking is gemaakt. Lees de blog