Geschreven door Jasmijn Pols op donderdag 31 augustus 2017
Je hoeft geen marketingexpert te zijn om te beseffen dat een hoogwaardige klantenservice fundamenteel is voor je organisatie. Klantenservice moet goed bereikbaar zijn en snel kunnen reageren. Zo maak je van je bestaande klanten de beste ambassadeurs. Ieder bedrijf streeft naar klantloyaliteit, maar hoe dragen digitale contactkanalen zoals live chat hieraan bij?
Waar we voorheen genoegen namen met het invullen van een langdradig contactformulier willen we nu snel en adequaat antwoord op onze prangende vragen. Live chat biedt hier kansen: draagt bij aan een grotere klanttevredenheid, verhoging conversie en daardoor groei in omzet. Live chatten geeft bezoekers van een website de mogelijkheid direct contact op te nemen. Je kunt het inzetten als aanvullende service of verkoopondersteunend. Het aanbieden van een extra communicatiemiddel, vergroot het klantcontact. Door de bezoeker meteen te voorzien van de gewenste informatie, creëer je vertrouwen en een gezicht achter je bedrijf.
Er zijn twee manieren om live chat in te zetten voor je bedrijf. Dit kan reactief of proactief. Dit is afhankelijk van de bezetting en het doel van de applicatie. Je kunt kiezen om enkel een knop onder in beeld te plaatsen met ‘Chat nu live met ons’ of door proactief in een pop-up vragen te stellen als een bezoeker al langer op je website rondkijkt. Dit kan bij een specifieke pagina of na een bepaalde tijd. Zo kun je inspelen als een bezoeker lang bij het accommodatieoverzicht blijft plakken. ‘Kan ik je misschien verder helpen?’ of ‘De boekingen van dit chalet gaan erg snel in deze periode, klik hier voor meer informatie’. Bedenk wel dat proactief benaderen mensen kan afschrikken. Want waar de een staat te springen om uitgebreide hulp wil de ander graag zelf de regie in handen hebben.
Het bieden van een extra communicatiemiddel biedt nog geen garantie voor succes. Het is namelijk afhankelijk hoe je live chat inzet om je doelen te behalen. Het plaatsen van de tool is niet de grootste drempel maar het zit hem in het bemannen van de live chat. Daadwerkelijk de garantie bieden dat er ook echt binnen een bepaalde tijd wordt gereageerd. Zo kan drukte ervoor zorgen dat de chats in vergetelheid raken.
Als je live chat goed wilt beheren, moet je ervoor zorgen dat de chatfunctie gemakkelijk te vinden is op de website. Daarnaast meteen de verwachtingen waarmaken van de klant. Wanneer ben je bereikbaar en hoelang moet men uiterlijk op een antwoord wachten? Besef wel dat, live chat de klant ook de vrijheid biedt om al zijn of haar problemen, vragen of klachten te melden. Wees hierop voorbereid.
Gezien de voorwaarden van het beheer van live chat is het niet voor iedereen weggelegd. Wij zetten de voor en nadelen op een rijtje.
“Ik snap niks van jullie website, werkt voor geen meter”
“Heb al een paar keer geprobeerd te boeken, maar nu is alles vol”
“Straks kan ik niet met mijn gezin op vakantie en ben ik te laat!”
“Als ik nu niet de manager kan spreken maak ik jullie zwart op social media”
Benieuwd of Live Chat iets is voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en we vertellen je er graag meer over. Dit kan via e-mail, telefoon of chat ;)
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.