073 - 627 1240

Zo haalt u meer uit uw Gastenmailing

Mail uw gasten vooraf, tijdens het verblijf en achteraf

Geschreven door Joris Mooten op dinsdag 15 december 2015

Een gastenmailing is bij uitstek geschikt om de klantenbinding te vergroten. De ontvanger ontvangt de e-mail(s) namelijk pas nadat er een boeking is gemaakt.

Er zijn verschillende redenen om gasten die reeds geboekt hebben te voorzien van extra informatie. Deze voorbeelden zal ik opdelen in het moment van mailen: vooraf, tijdens en achteraf. Mensen zijn van nature lui en willen graag dat informatie naar ze toe wordt gebracht, hierin kan de gastenmailing een belangrijke rol spelen aangezien het voor u als gebruiker weinig tijd kost om de mailingen in te stellen en te bewerken.

Mailingen vóór de vakantieperiode

Gebruik e-mailmarketing om uw gast te informeren en voor upselling.

Nadat een gast een boeking heeft gemaakt is er tot aan de vakantieperiode normaliter weinig communicatie met de gast. Dit is een gemiste kans want in deze periode zijn er genoeg aanleidingen om in contact te blijven met de gast. Dit kan leiden tot meer omzet of een betere klantenbinding. Hieronder geef ik enkele voorbeelden van e-mails die verstuurd kunnen worden voorafgaand aan het bezoek van de gast:

  • Een mailing waarin extra artikelen worden aangeboden om bij te boeken. Denk hierbij aan bedlinnenpakketten, een welkomstpakket met boodschappen of de verhuur van fietsen. Dit kan via de 'Mijn Vakantie'-omgeving of op een aparte pagina in uw website worden gepresenteerd en daar worden besteld.
  • Een mailing over de activiteiten op het park tijdens het verblijf gecombineerd met een pagina in de website waarbij deze activiteiten worden getoond. Het kan natuurlijk ook gaan om evenementen buiten het park om.
  • Vlak voor vertrek wenst u de klant een goede reis (inclusief een routebeschrijving) en een checklist van spullen die de gast niet moet vergeten. Dit kan een leuke checklist zijn in de vorm van een PDF-bestand.
Mijn vakantie is geboekt, ik kan niet wachten!

Mail tip: Vlak voor vertrek wenst u de klant een goede reis

Vergeet niet een routebeschrijving voor de laatste kilometers mee te sturen.

Mailingen tijdens het verblijf

Ook tijdens het verblijf kunt u middels geautomatiseerde berichten in contact blijven met uw gasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende e-mail berichten:

  • Een dag na aankomst kunt u uw gasten vragen of alles naar wens is of dat ze nog vragen hebben. Ook het attenderen op het recreatieprogramma van die week zou een optie zijn, als dat voor het reisgezelschap van toepassing is.
  • Heeft u een restaurant dan is een mailing met daarin een goede boodschap om die avond eens niet te koken maar lekker in het restaurant te eten snel verdiend.
  • Heeft u een fotowedstrijd op uw website of Facebook, stuur uw gasten dan een e-mail om te vragen om daar aan mee te doen. Zo zorgt u meteen voor gratis promotie door uw gasten.

Mailingen na afloop van de vakantieperiode

Eenmaal thuisgekomen hoeft de communicatie niet te stoppen.

Gebruik e-mailmarketing voor het versturen van een 'welkom thuis'-bericht
  • Vraag uw gasten wat ze vonden van het verblijf middels een enquête. Deze informatie kunt u, indien van toepassing, weer gebruiken om op uw website te presenteren als “sociale bewijsvoering”. En daarnaast kan er goede kennis worden vergaard over de eventuele verbeterpunten op en rond uw park.
  • Bied in een mailing na afloop een vroegboek-korting aan voor het jaar erop. Zeker als men een positieve ervaring heeft gehad tijdens de vakantie dan kan dit eerder zorgen voor een herhalingsbezoek.
  • Zorg er in ieder geval voor dat u de gasten vraagt om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief om zo op de hoogte te blijven van acties en aanbiedingen.

Handige checklist voor al uw mailingen!

  • Zorg voor een nette opmaak en herkenbare uitstraling van de mailing in de huisstijl van uw bedrijf. Als u de ontvanger een actie wil laten uitvoeren maak dit dan visueel ook goed zichtbaar middels een duidelijke button.
  • Let er bij de vulling van de mailing op dat het geheel niet te langdradig wordt en voeg waar nodig afbeeldingen toe.
  • Spreek de gast waar mogelijk aan met zijn/haar naam, dit zorgt meteen voor een persoonlijke benadering bij uw gast.
  • Emoticons in het onderwerp (mits goed gebruikt) zorgen voor extra attentie en meer openers. ☀ ⛱ ⛺
  • E-mails worden tegenwoordig veelal geopend op de mobiel. Zorg er daarom voor dat de informatie goed te lezen is (door middel van een responsive e-mailtemplate) en als er verwijzingen zijn naar de website dat de pagina('s) ook op mobiel goed te bekijken zijn.
  • Vergeet niet om alle linkjes in de e-mail naar uw website te voorzien van een tag zodat de kliks gemeten kunnen worden als campagne in Google Analytics. Deze maakt u met de URL-maker van Google.
  • Als u gebruik maakt van een bijlage bij uw mail, zorg er dan voor dat het bestand ook altijd als link te downloaden is vanuit de e-mail. Sommige e-mailprogramma's accepteren de bijlage misschien niet.

Heeft u hier wel eens aan gedacht?

  • Een animerende header of afbeelding in uw mailing kan net weer wat meer flair geven aan uw boodschap (mits goed toegepast). Lees hier een Engels artikel met de do's en dont's
  • Heeft u veel gasten met een Gmail adres, dan is het wellicht interessant om te werken met speciale call-to-action buttons in de onderwerp regel zodat uw mail nog meer opvalt.
Vraag altijd om feedback van uw gast

Vraag altijd om feedback van de gast.

De gasten hebben bijna altijd wel een mening over het reilen en zeilen van het vakantiepark. Vraag deze mening altijd in uw mailingen. Dit kan middels de eerder voorgestelde enquête maar het kan ook gewoon een vraag zijn in de mailing zelf. Hierdoor krijgt u meestal de negatieve opmerkingen eerst (het is nu eenmaal makkelijker om iets af te kraken dan om iets leuk te vinden), maar het zorgt er wel voor dat dit minder snel op de Social Media kanalen belandt als u snel en adequaat reageert op de feedback.

Heeft u zelf nog goede ideeën die ik niet heb genoemd? Die zie ik graag terug in de reacties hieronder.

Joris Mooten is consultant bij Holiday Media

Als consultant van Holiday Media ben ik dagelijks bezig met (nieuwe) internetvraagstukken en probeer ik onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Aan het denken gezet?

Heeft dit artikel u aan het denken gezet en zou u meer informatie willen over gastenmailings? We denken graag vrijblijvend met u mee.

Neem contact op