Geschreven door Joris Mooten op dinsdag 15 december 2015
Een gastenmailing is bij uitstek geschikt om de klantenbinding te vergroten. De ontvanger ontvangt de e-mail(s) namelijk pas nadat er een boeking is gemaakt.
Er zijn verschillende redenen om gasten die reeds geboekt hebben te voorzien van extra informatie. Deze voorbeelden zal ik opdelen in het moment van mailen: vooraf, tijdens en achteraf. Mensen zijn van nature lui en willen graag dat informatie naar ze toe wordt gebracht, hierin kan de gastenmailing een belangrijke rol spelen aangezien het voor u als gebruiker weinig tijd kost om de mailingen in te stellen en te bewerken.
Gebruik e-mailmarketing om uw gast te informeren en voor upselling.
Nadat een gast een boeking heeft gemaakt is er tot aan de vakantieperiode normaliter weinig communicatie met de gast. Dit is een gemiste kans want in deze periode zijn er genoeg aanleidingen om in contact te blijven met de gast. Dit kan leiden tot meer omzet of een betere klantenbinding. Hieronder geef ik enkele voorbeelden van e-mails die verstuurd kunnen worden voorafgaand aan het bezoek van de gast:
Vergeet niet een routebeschrijving voor de laatste kilometers mee te sturen.
Ook tijdens het verblijf kunt u middels geautomatiseerde berichten in contact blijven met uw gasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende e-mail berichten:
Eenmaal thuisgekomen hoeft de communicatie niet te stoppen.
De gasten hebben bijna altijd wel een mening over het reilen en zeilen van het vakantiepark. Vraag deze mening altijd in uw mailingen. Dit kan middels de eerder voorgestelde enquête maar het kan ook gewoon een vraag zijn in de mailing zelf. Hierdoor krijgt u meestal de negatieve opmerkingen eerst (het is nu eenmaal makkelijker om iets af te kraken dan om iets leuk te vinden), maar het zorgt er wel voor dat dit minder snel op de Social Media kanalen belandt als u snel en adequaat reageert op de feedback.
Heeft u zelf nog goede ideeën die ik niet heb genoemd? Die zie ik graag terug in de reacties hieronder.
Als consultant van Holiday Media ben ik dagelijks bezig met (nieuwe) internetvraagstukken en probeer ik onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet en zou u meer informatie willen over gastenmailings? We denken graag vrijblijvend met u mee.