073 - 627 1240
Negatieve recensies, weet jij hoe je er mee om moet gaan?

Negatieve recensies

Weet jij hoe je er mee om moet gaan?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 31 augustus 2018

Fijn, Top! Geweldig, Wow!

We vertellen graag waar we op vakantie gaan en wat we ervan vonden, zowel gevraagd als ongevraagd. Daarnaast zijn we erg nieuwsgierig wat onze voorgangers tegenkwamen en hoe zij het hebben ervaren, om zo een goede mening te vormen. De consument wordt hierin steeds machtiger en reviews, ratings, sterren, cijfers en beoordelingen op je website spelen een belangrijke rol.

Uit onderzoek blijkt dat ruim 90% van de online bezoekers reviews raadpleegt voor ze een website van een organisatie bezoeken. Hoe speel je hier als ondernemer op in en wat kun je doen met negatieve recensies? In deze blog geven we je een aantal tips.

Negatieve aandacht is ook aandacht, toch?!

Klagen in Nederland is bijna onderdeel van onze cultuur. Als het niet om het weer gaat dan doen we ons beklag wel over een vlucht die vertraagd is of een koffie die lauw wordt geserveerd. Deze trend sijpelt ook door via sociale media. Hier is het gebruikelijk je mening over bedrijven te ventileren. Nu denk je, negatieve aandacht is toch ook aandacht? Helaas gaat die vlieger niet meer op. Deze tips helpen je bij het omgaan met negatieve reviews:

Negatieve recensie
  1. Inventariseer wat er is voorgevallen bij wie en waarom deze review zo is afgegeven.
  2. Relativeer of de feedback gegrond is of niet realistisch.
  3. Als het terecht is, ga na hoe je dit kunt voorkomen bij een volgend bezoek.
  4. Of het nu terecht of onterecht is. Onthoud, reageer altijd, wees positief en blijf vooral kalm. De persoon van deze recensie is namelijk niet de enige die jouw reactie zal lezen.
  5. Bedenk goed of het verstandig is om vanuit het bedrijf te reageren of juist vanuit de medewerker met het verzoek dit samen op te lossen.
  6. Het is het overwegen waard om een draaiboek te hebben bij deze situaties. Zodat alle medewerkers op de hoogte zijn van de toon en de manier van reageren.

Of de negatieve review nu terecht of onterecht is. Onthoud, reageer altijd, wees positief en blijf vooral kalm. De persoon van deze recensie is namelijk niet de enige die jouw reactie zal lezen.

In de ban van onze online reputatie

Het liefst vegen we negatieve reacties gauw onder het tapijt zodat niemand deze te zien krijgt. Al bestaat een realistisch beeld van een organisatie niet alleen uit ‘rozengeur en maneschijn verhalen’. Dit wekt dan weer wantrouwen op bij de consument. Afhankelijk van het gekozen platform is het mogelijk om reviews zelf te verwijderen of te laten verwijderen. Al kun je het ook positief zien. Veel mensen houden klachten voor zichzelf en boeken de volgende keer bij de concurrent. Een negatieve reactie geeft inzicht in de mening van je bezoekers. Grijp deze kans dan ook met beide handen en doe hier iets structureels mee.

Zijn reviews betrouwbaar?

Er komen steeds meer beoordelingswebsites en het is soms lastig om de betrouwbaarheid van deze reviews te waarborgen. Omdat de consument online reviews gebruikt om een beeld te vormen van een organisatie worden reviews steeds belangrijker als marketinginstrument. Hierdoor wordt er steeds vaker gevraagd om een review te schrijven tegen een beloning als vorm van reclame. Dat is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn volgens het ACM.

Hoe kan ik dit op mijn website promoten?

Er zijn verschillende manieren om beoordelingen op je website te promoten. Dit kan bijvoorbeeld in de header (campingderotonde.nl) of door quotes te verwerken in de website die bijdragen aan de boodschap. Ook is het mogelijk afzonderlijke accommodaties te laten beoordelen zoals bij chaletsplus.com.

Bied een totaaloverzicht

Door gebruik te maken van onze beoordelingswidget kun je een totaaloverzicht bieden van alle aanbieders. Zo krijgt de gast in één oogopslag een duidelijk beeld van de organisatie en kun je op meerdere relevante pagina's dit overzicht tonen.

Beoordelingswidget met totaaloverzicht van alle aanbieders

Ben jij benieuwd hoe je het beste verschillende beoordelingen kunt tonen op je website? Of interesse in een eigen beoordelingswidget? Dan denken we graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ja, ik wil meer weten over de beoordelingswidget

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Bronnen

www.consumentenbond.nl/online-kopen/reviews-op-websites
www.consumentenbond.nl/online-kopen/recensies-op-booking.com-en-andere-boekingssites
www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17219/ACM-pleit-voor-meer-transparantie-bij-online-reviews
www.invespcro.com/blog/the-importance-of-online-customer-reviews-infographic/