Geschreven door Kaj van Houten op maandag 23 mei 2016
Een vraag die veel recreatiebedrijven op deze manier zullen beantwoorden: “Ik plaats wel eens een bericht op Facebook/Twitter en heb betaalde advertenties in Google”. En nu maar afwachten of er iemand gaat reageren...
Voor de algehele online vindbaarheid zeker niet slecht, maar dit kan ook gerichter. Heeft u al wel eens gedacht dat u door de jaren heen, op uw recreatiebedrijf een schitterende database aan informatie hebt opgebouwd van uw klanten? Contactgegevens, boekingsinformatie en voorkeuren die gebruikt kunnen worden voor een gerichte benadering.
Vandaar dat het versturen van nieuwsbrieven in een branche als recreatie nog steeds heel zinvol is. Met een e-mail bereikt u immers letterlijk degene aan wie de brief gericht wordt, tegenwoordig zelfs vaak op mobiel.
Het voordeel van e-mailmarketing is dat er persoonlijke gegevens van bestaande en potentiële klanten gebruikt worden. Hierdoor kan de boodschap helemaal afgestemd worden op de doelgroep en de directe ontvanger. Daarnaast kunnen geïnteresseerden rechtstreeks reageren op de e-mail. Doordat de communicatie direct en gericht is kunnen de resultaten ook beter geanalyseerd worden.
Anno 2016 is e-mailmarketing meer dan alleen een marketinginstrument om op korte termijn omzet te genereren. E-mail marketing wordt steeds vaker ingezet om een langetermijnrelatie op te bouwen tussen de ontvanger en het recreatiebedrijf dat de brieven stuurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versturen van een automatische e-mail naar een gast die jarig is met een felicitatie en een kortingscode als cadeau.
De belangrijkste reden, waarom dit vaak blijft liggen bij recreatieondernemers, is dat er geen tijd voor is om mee bezig te zijn. Dit terwijl u wel boekingen en betrokkenheid wilt van uw klanten? Een gemiste kans als u hier niets mee zou doen, ook al verstuurt u maar 2 keer per jaar een nieuwsbrief.
Zorg dat de nieuwsbrief goed leesbaar is op alle devices. Steeds minder vaak worden nieuwsbrieven nog geopend op de computer. Even snel de mail checken op smartphone of tablet gebeurt steeds meer.
Creëer zichtbare call-to-actions (CTA’s). Zorg dat de belangrijkste acties opvallen die een ontvanger kan doen met een mailing. Denk daarbij aan knoppen als “Bekijk beschikbaarheid”, “Online reserveren” en “Boek nu”.
De statistieken van een verzonden mailing zijn de basis voor een volgende nieuwsbrief. Met een goede nieuwsbrief systematiek kunt u achterhalen welke elementen in uw mailing succesvol zijn. Op basis hiervan kunt u deze gegevens gebruiken voor vervolgacties. Denk hierbij aan een vervolgmailing sturen naar iedereen die geklikt heeft op die ene aanbieding, of misschien is het juist heel relevant om de mensen te mailen die de mail niet geopend hebben.
Maak de nieuwsbrief visueel en zorg voor beleving. Net als bij een website is de eerste indruk bepalend of er verder gelezen wordt of dat de e-mail binnen 1 seconde in de prullenbak ligt.
Blijf relevant, door de inhoud van de nieuwsbrief af te stemmen op de doelgroep. Bijvoorbeeld een uitgebreide nieuwsbrief over de nieuwe speeltoestellen op het park zal minder interessant zijn voor 55+ gasten die niets met kinderen hebben.
Uw reserveringssysteem heeft vaak veel data over uw gasten: welke soort accommodatie, welke periode, wat voor gezinssamenstelling, etc. Probeer te bedenken welke waardevolle segmenten hier uit te halen zijn voor uw e-mail marketing.
“Maak de nieuwsbrief persoonlijk”, klinkt vanzelfsprekend maar niets is onpersoonlijker dan een nieuwsbrief ontvangen van bijvoorbeeld noreply@recreatiebedrijf.nl met als aanhef beste heer/mevrouw (zonder naam), terwijl je al jaren gast bent. Het is een feit dat we eerder een nieuwsbrief zullen lezen als deze door een “echt” persoon gestuurd is en een persoonlijkere aanhef heeft. Ook is het leuk om de nieuwsbrief af te sluiten met uw eigen naam en misschien zelfs een foto van u of het receptie team.
Zorg voor een goede onderwerpregel die gaat overtuigen om de e-mail te openen. Wanneer het onderwerp de titel Nieuwsbrief mei heeft zal deze minder aantrekkelijk zijn om te openen dan bijvoorbeeld Vernieuwingen op het park. Uiteraard wel handig als de onderwerpsregel raakvlak heeft met de inhoud.
Kort samengevat, het versturen van nieuwsbrieven is nog steeds waardevol om in te investeren als marketingcommunicatie instrument. Uw eigen database aan gastgegevens is de bron tot succes hierin.
Wilt u meer informatie over wat het versturen van nieuwsbrieven voor u kan betekenen of heeft u vragen over deze blog? Neem gerust contact met mij op.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.