073 - 627 1240
Is WhatsApp interessant voor uw camping?

Is WhatsApp interessant voor uw camping?

Geschreven door Joris Mooten op vrijdag 25 maart 2016

WhatsApp heeft de afgelopen jaren wereldwijd een zeer groot marktaandeel weten te bereiken. Zo is de app geïnstalleerd op 92% van Nederlandse smartphones.

Uit een onderzoek blijkt dat de opmars van WhatsApp onverminderd doorgaat, ook in Nederland. De app is op maar liefst 92% van de Nederlande smartphones geïnstalleerd.

Hoe wordt het nu al gebruikt?

Het begon als gratis berichtendienst voor consumenten maar inmiddels wordt het ook steeds vaker gebruikt door bedrijven. Aangezien het bereik zo groot kan zijn lijkt het me voor de recreatiebranche ook zeker van toepassing.

Er zijn al diverse campings die op dit moment gebruik maken van WhatsApp. Op de website staat dan vaak netjes het nummer zodat bezoekers bij vragen, naast bellen of mailen ook een WhatsApp bericht kunnen sturen. Navraag bij een aantal campings leert dat er zeker goed gebruik van wordt gemaakt.

Hoe kunt u WhatsApp inzetten voor uw bedrijf?

Er zijn diverse mogelijkheden maar ik beperk me nu tot drie voorbeelden:

1. Laten delen van inhoud onder WhatsApp gebruikers

Deel via WhatsApp

Naast het delen van een webpagina middels Facebook en Twitter is het ook mogelijk om WhatsApp-berichten te delen. De afgelopen tijd is zelfs gebleken dat de websites die deze mogelijkheid al aanbieden zien dat het veel vaker gebruikt wordt dan Twitter en Facebook. Het voordeel hiervan is dat u als bedrijf niet eens WhatsApp nodig heeft om functionaliteit toe te voegen. Het is namelijk onderling tussen de gebruikers. Heeft u nog geen WhatsApp-deelknop in de mobiele weergave van de website neem dan contact met ons op om dat alsnog mogelijk te maken.

2. Inzetten als vraagbaak (Webcare)

WhatsApp als webcare

Mensen die vragen hebben over uw bedrijf kunnen u nu waarschijnlijk al bereiken via telefoon, uw website, de e-mail en één of meerdere Social Media kanalen. Toch kan het geen kwaad om aan dit rijtje ook WhatsApp toe te voegen. De drempel waarmee iemand een WhatsApp bericht stuurt is namelijk veel lager dan een telefoontje of een e-mail.

Om dit mogelijk te maken zijn er diverse mogelijkheden. Er zijn ondertussen heel wat partijen die software hebben geschreven om dit deel enigszins te automatiseren, maar WhatsApp biedt het zelf ook aan middels de Webversie van de App. Op https://web.whatsapp.com kunt u op uw pc gebruik maken van dezelfde functies als op uw smartphone en is het wat overzichtelijker om snel te kunnen reageren.

3. Verspreiden van nieuws onder de volgers met verzendlijsten

Om nieuws naar uw gasten toe te brengen is er ook bij WhatsApp een handige functie. Het is mogelijk om middels een verzendlijst een bericht te versturen aan maximaal 256 ontvangers tegelijk. Dit bericht komt automatisch op de telefoon van de ontvangers. In veel gevallen zelfs direct in beeld en dat is natuurlijk weer een stuk beter dan een e-mail die specifiek geopend moet worden via een e-mailprogramma.

WhatsApp

“Maak een verzendlijst van vaste gasten”

Maak een verzendlijst van vaste gasten om ze te informeren of om meningen te peilen over diverse onderwerpen op en rond het park.

WhatsApp verzendlijst van vaste gasten

Tot slot nog enkele tips

  • Zorg dat uw WhatsApp nummer duidelijk op uw website staat zodat bezoekers niet ver moeten te zoeken als ze een vraag hebben.
  • Gebruik de gratis webversie van WhatsApp om wat meer overzicht te hebben en wat makkelijker te multitasken.
  • Deel uw Whatsapp nummer ook via Social Media door middel van een afbeelding met het bekende logo van WhatsApp.
  • Maak een verzendlijst van vaste gasten om meningen te peilen over diverse onderwerpen op en rond het park.
  • Bij een goede aanpak zal een apart telefoonnummer (met abonnement) geen overbodige luxe zijn.

Net als bij veel andere internet marketing activiteiten hangt het succes grotendeels af van de eigen inzet. Pakt u dit goed aan dan kan het zeker wat opleveren, maar het zal niet vanzelf gaan! Het voordeel is dat er geen hoge kosten zijn voor softwarepakketten of andere investeringen, een smartphone met wifi is voldoende.

Heeft u zelf al ervaring met het zakelijke gebruik van WhatsApp in de recreatiebranche ben ik benieuwd naar uw ervaringen.

Joris Mooten is consultant bij Holiday Media

Als consultant van Holiday Media ben ik dagelijks bezig met (nieuwe) internetvraagstukken en probeer ik onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Aan het denken gezet?

Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.

Neem contact op