Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 15 november 2019
Het slechte weer, een koude maaltijd of lange wachtrijen. Als het aan ons ligt klagen we wat af. We zijn zo gewend om onze mening te laten horen dat gevat reageren als bedrijf soms onmisbaar is. Maar wat kan wel en wat kan niet in een professionele organisatie als het om humor in je klantcontact gaat? Ik vertel je graag meer over.
De klantenservice is de afgelopen decennia drastisch veranderd. Door de komst van allerlei technologische ontwikkelingen is de traditionele klantenservice veelal vervangen door kunstmatige intelligentie zoals we eerder in deze blog over conversational commerce schreven. Dit maakt de klantenservice misschien wel minder arbeidsintensief en efficiënter maar wordt het gemis naar de menselijke kant bij klachten hierdoor steeds groter. Daarnaast blijven veel klantenservice-medewerkers zich strikt vasthouden aan een standaard script zonder enige ruimte voor inleving of creatieve respons.
Het internet staat vol met voorbeelden van publieke webcare reacties op klachten en opmerkingen van klanten. Zoals bijvoorbeeld het onderstaande tenenkrommend gesprek:
Het blijft belangrijk dat je goed aanvoelt wanneer een grap of een luchtige opmerking op zijn plaats is. Want als je echt boos bent dan wil je gehoord en niet uitgelachen worden. Het hangt dus sterk van de situatie af of het wel of niet geoorloofd is om een gevatte opmerking te maken. Een bedrijf dat daarin uitblinkt is Coolblue maar ook andere organisaties investeren tegenwoordig in een gevat team met webcare medewerkers.
Naast social media respons zijn er ook andere manieren om in te haken met bijdehante opmerkingen. Zo kun je reageren op actuele gebeurtenissen in het nieuws met een link naar je organisatie zoals Bol.com genadeloos goed wist te reageren over de ophef van Dotan.
Of toen Nederland door was naar de volgende ronde tegen Chili, waren er ook voldoende inhakers te vinden op het internet. Zoals die van HEMA:
De kunst is om snel te reageren of in te haken op een actuele gebeurtenis. Er is niks zo vervelends als spuit 11 te reageren nadat alle goeie grappen zijn gemaakt. De kracht zit in de reactietijd. Alles wat op dit moment speelt zijn we morgen tenslotte weer vergeten.
Social media staat vooral bekend om de laagdrempelige manier van interactie. Veel bedrijven houden zichzelf strak en puur zakelijk op sociale media, maar een beetje menselijkheid kan echt geen kwaad. Een tikje brutaal uit de hoek komen moet kunnen toch? Bijvoorbeeld zoals Centraal Beheer Achmea hier doet met Delta Lloyd.
We hebben tegenwoordig een spanningsboog van een goudvis. Als we lang moet lezen haken we al af bij de gedachte, helemaal op social media. Als je jouw grappige reactie goed wil laten overkomen, zul je hem dus kort, bondig en scherp moeten formuleren. Op het moment dat je je grap moet gaan uitleggen sla je de plank mis.
Kortom, er zijn genoeg schoolvoorbeelden te vinden van foute reacties op social media die negativiteit hebben veroorzaakt, al kregen ze daarbij wel veel naamsbekendheid. Het reageren met humor toont de menselijkheid van een bedrijf. Daarbij blijft het wel belangrijk om aan te voelen of het gepast is. En dat goed aanvoelen is net zo menselijk.
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Door Jasmijn op 3 juli 2020
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Door Jasmijn op 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?