073 - 627 1240
Hoe werkt het indexeren van je website in Google?

Indexeren van je website in Google

Wat is dat en hoe werkt het?

Jasmijn Pols Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 1 november 2019

“Hey Holiday Media… wanneer kan ik mijn nieuwe website in Google vinden?” — Een vraag die wij regelmatig te horen krijgen. Als je net een nieuwe website hebt dan wil je ook snel gevonden worden in Google. Enthousiasme maakt dan snel plaats voor ongeduld. Het indexeren duurt gemiddeld vier dagen tot wel één maand. En dat is niet voor niks, je bent tenslotte niet de enige website die gevonden wil worden.

Duwen en trekken bij Google

Met meer dan 3,5 miljard pagina's op het web is het best even dringen om vooraan te staan! Het is voor Google onmogelijk om dit voor iedereen iedere dag in de gaten te houden. Los van de nieuwe pagina's die er per dag bijkomen, worden de bestaande websites ook gecontroleerd op veranderingen. Het kan daarom best een tijdje duren voordat jouw website aan de beurt is. Deze indexering blijft altijd in beweging en verandert dagelijks. Dat komt door het algoritme van Google en dit verandert soms wel twéé keer per dag!

Wat is nou eigenlijk een algoritme?

Bron: NOS op 3

Het algoritme heeft te maken met hoe de zoekmachine Google functioneert. Voor een zoekmachine optimalisatie is het dan ook slim om een klein beetje te weten hoe dit nou in zijn werk gaat. Het is een wiskundige constructie die verschillende onderdelen in een specifieke volgorde samenvoegt om zo een vooraf bepaald doel te bereiken. Wat?! Oké anders geformuleerd, het is een wiskundig recept dat rekening houdt met allerlei mogelijke gebeurtenissen waardoor het eindresultaat zich continu kan aanpassen. Geen paniek, dit filmpje legt het haarfijn uit.

Een zoekopdracht in Google kent misschien wel 100.000 mogelijke resultaten. Om de meest relevante informatie voor je te filteren worden er vragen gesteld. Wel meer dan 200!

Dit zijn vragen zoals:

  • Hoe vaak bevat deze pagina de juiste zoekwoorden?
  • Staan ze in de titel, subtitel of URL?
  • Bevat de pagina eventuele synoniemen?
  • Is het een kwalitatieve website of misschien spam?
  • Wat is de pagerank van deze pagina?

Op basis van de bovenstaande vragen, en nog ruim 100 meer, worden uiteindelijk je zoekresultaten gefilterd en aangeboden. En het zijn dit soort vragen die je helpen bij het optimaliseren van je website. Wat de exacte factoren zijn zullen we nooit weten, dat geeft Google niet vrij. Al kunnen we wel inspelen op wat we wél weten.

Indexeren van pagina's

Als je Google als bibliotheek bekijkt, dan moet jouw website als een nieuw boek worden toegevoegd om gelezen te kunnen worden door het publiek. Dit kan als je pagina door Google is geïndexeerd. Het is natuurlijk jammer als jouw perfect geschreven teksten uiteindelijk door niemand gelezen worden terwijl je daar zo je best op hebt gedaan. Hieronder enkele tips hoe je dit proces kunt versnellen.

  • 1. Gebruik Google Search Console

    Je kunt Google natuurlijk ook een handje helpen om het indexatieproces te versnellen. In Google Search Console meld je gemakkelijk je website aan om te laten indexeren. Het is als het ware een persoonlijke uitnodiging voor een bezoek van google aan je website of een specifieke pagina. Geen paniek, bij een nieuwe website regelen wij dit helemaal voor je.

  • 2. Zorg voor interne en externe links

    Hoe meer er van en naar een website verwezen wordt (via links) des te sneller zoekmachines je website vinden. Voor een snelle indexatie hebben links naar andere websites zeker nut. Ook als andere websites links plaatsen naar je website. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd.

  • 3. Deel je website op social media

    Linkbuilding is best een tijdrovend klusje. Gelukkig tellen links vanuit social media ook mee. Hiervoor is een link naar je website vanuit Facebook of Twitter een stuk makkelijker te realiseren.

Gestructureerde data

Gestructureerde data: Review snippet

Zoekmachines lezen de broncode van je website bij het indexeren en kijken ook goed naar de structuur van je pagina. Je kunt de zoekmachine een handje helpen door met specifieke code aan te geven welke content je pagina bevat. Dat heet gestructureerde data of ook wel rich snippets. Met deze toepassing kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je reviews in het Google zoekresultaat zichtbaar zijn. Binnenkort wijden we een blog aan gestructureerde data en gaan we er dieper op in.

Continu scherp blijven

Het blijft lastig. Heb je net alles op orde, wordt er een nieuw algoritme gebruikt en kun je weer opnieuw beginnen. Wij begrijpen dit en denken graag mee. Ook wij blijven sturen en aanpassen om zo een optimaal resultaat te bereiken. Zie het als een huis, je blijft dit ook continu onderhouden en opnieuw inrichten. Zo ook bij je website, deze is nooit af en krijgt deze steeds weer een nieuw behangetje.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Google Analytics 4

Google Analytics 4

Door Marijn op 8 januari 2021

Groot nieuws in statistiekenland: Google Analytics 4 (GA4) is officieel gelanceerd. Ondanks dat het nog volop in ontwikkeling is, weten we al wel zeker dat GA4 op termijn de huidige Universal Analytics (UA) helemaal gaat vervangen. Hoog tijd dus om hier wat meer over te vertellen.

Lees de blog

Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Door Joris op 29 juli 2020

Een belangrijk onderdeel van het traject van de bezoekers van je website is hun zoektocht. Waar vinden ze de informatie die ze zoeken? En hoe breng je dit goed in beeld zodat je hiervan kunt leren? Je moet als het ware in de huid kruipen van je potentiële klant en meebewegen in de manier waarop we door de tijd heen op zoek gaan naar informatie.

Lees de blog

Content first webdesign

Content first webdesign

Door Jasmijn op 28 februari 2020

Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Lees de blog

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

Door Jasmijn op 14 februari 2020

Een website groeit met je bedrijf mee en moet altijd up-to-date zijn. Het is vaak het eerste contactmoment met een bezoeker en kan alles maken of breken. Dit kan door het updaten van het design maar ook zeker de techniek draagt bij aan de ontwikkeling van je website. In deze blog geven we 7 goede redenen voor een vernieuwing van je website.

Lees de blog