073 - 627 1240
Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Joris Mooten Geschreven door Joris Mooten op woensdag 29 juli 2020

Een belangrijk onderdeel van het traject van de bezoekers van je website is hun zoektocht. Waar vinden ze de informatie die ze zoeken? En hoe breng je dit goed in beeld zodat je hiervan kunt leren? Je moet als het ware in de huid kruipen van je potentiële klant en meebewegen in de manier waarop we door de tijd heen op zoek gaan naar informatie.

Zoekgedrag op mobiel

Mobiel zoekgedrag

Door de komst van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets, is ook het zoekgedrag grotendeels verschoven naar mobiel. Meer dan de helft van al het internetverkeer komt vanuit smartphones en tablets. Het was zelfs al zo dat in 2015 het aantal mobiele zoekopdrachten al groter was dan het aantal zoekopdrachten op desktop. Dit maakt het dan ook essentieel dat een website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, wellicht nu nog belangrijker dan ooit is. Al ligt nu de focus op mobiele optimalisatie, laat desktop nog steeds niet vallen.

Organisch zoeken

Om goed gevonden te worden in de organische (niet betaalde) resultaten van een zoekmachine, is het van belang om te ontdekken welke termen jouw potentiële klant gebruikt om te zoeken. Als je dit in kaart hebt gebracht, dien je vervolgens deze woorden terug te laten komen op je website. Hoe beter de overeenkomst is tussen zoekopdracht en de content op je website, hoe hoger het organisch resultaat. Dit toepassen wordt search engine optimization (SEO) genoemd. Voor het samenstellen van deze zoektermen is het goed om jezelf vragen te stellen zoals:

  • Als jij zou zoeken naar een accommodatie of kampeerplek op je park? Welke zoekwoord combinaties gebruik je dan? En welke juist niet? Probeer niet te vervallen in vakjargon maar bekijk de zoektocht vanuit je doelgroep.
  • Zijn er variaties of synoniemen van deze zoekwoorden? Niet iedereen zoekt namelijk hetzelfde. Zo kent een glampingtent ook variaties zoals ingerichte safaritent of misschien luxe lodge.

Benieuwd hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde termen (zoekvolume) of welke zoekopdrachten het populairst zijn, kijk dan eens bij Google Trends. Dit geeft een goed beeld tussen verschillende zoektermen en biedt geregeld alternatieven zoektermen.

Voorbeeld van zoekvolume op ‘prive sanitair’ in 2020

Locatiegericht zoeken

Veel zoekopdrachten op smartphones hangen samen met een locatie. Dit noem je ‘near-me’-zoekopdrachten, omdat ze lokaal georiënteerd zijn. Al wordt een zoektocht naar een zomervakantie niet vaak ‘en route’ gedaan, biedt het wel kansen voor overige mogelijkheden zoals horeca, zwembad of andere faciliteiten op je park.

Steeds vaker wordt gezocht op een term over openingstijden, bijvoorbeeld ‘nu open’. Google kent je locatie en geeft je meteen allerlei opties uit je directe omgeving. Dit betekent wel dat je deze tijden op je website moet vermelden. Al is het net zo belangrijk dat je je vermelding op Google Mijn Bedrijf op orde moet hebben. We schreven op onze blog eerder al over Google Mijn Bedrijf.

Spraakgestuurd zoeken

Spraakgestuurd zoeken

Het klinkt als iets wat nog lang niet noodzakelijk is maar het wordt steeds belangrijker. Spraakgestuurd zoeken ofwel voice search is eigenlijk opvolgend aan het locatiegericht zoeken. Zoekopdrachten bestonden voorheen vooral uit steekwoorden. Zocht je het dichtstbijzijnde zwembad in Den Bosch? Dan googelde je: ‘zwembad, Den Bosch’. Op de kaart zocht je dan zelf het dichtstbijzijnde zwembad uit. Met voice search zeg je: “Hey Google, waar is het dichtstbijzijnde zwembad?”. Er zijn daarbij een aantal factoren om rekening te houden:

  • Houd het antwoord op die vragen kort en simpel. Bij spraakgestuurd zoeken zijn mensen vaak bezig met iets anders en daarom niet in staat om ook nog eens moeilijke informatie te verwerken wanneer deze voorgelezen wordt.
  • In plaats van een pagina met zoekresultaten krijg je namelijk één gesproken antwoord. Het zogeheten instant antwoord. Dit antwoord wordt meestal uit de vijf hoogste zoekresultaten gehaald.
Long-tail

Long-tail zoeken

Zowel gesproken zoekopdrachten als getypte zoekopdrachten zijn vaak long-tail. Long-tail betekent dat zoekopdrachten bestaan uit drie of meer woorden. Deze zoekopdrachten zijn specifieker dan termen van een of twee woorden ofwel short-tail zoektermen. Hierdoor is er minder concurrentie op deze termen. Short-tail zoekwoorden zijn dus zoekwoorden waar veel zoekvolume op is en het zoekwoord vrij breed is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: vakantie, camping, vakantiepark, etc. Wil je specifiek verkeer naar je website trekken? Focus je dan vooral op long-tail woorden die relevant zijn voor jouw potentiële klant. En breid de short-tail zoektermen uit met specifieke informatie zoals: kindvriendelijke camping Veluwe met zwembad.

Kun je een beetje hulp gebruiken?

Heb je specifieke, belangrijke zoektermen aan je website toegevoegd en staat je website in de organische resultaten nog steeds niet op de eerste pagina? We kunnen je helpen! We optimaliseren je SEO en kijken technisch mee naar de mogelijkheden. Het kan ook zinvol zijn om Google Ads in te zetten als er op de korte termijn resultaat behaald moet worden. Neem contact met ons en we kijken samen naar de beste werkwijze voor ultiem bereik.

Joris is consultant bij Holiday Media

Als consultant van Holiday Media ben ik dagelijks bezig met (nieuwe) internetvraagstukken en probeer ik onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.