073 - 627 1240
Zoekprestaties bijhouden en controleren met Google Search Console

Zoekprestaties bijhouden en controleren

Dat kan met Search Console

Geschreven door Wim Latour op dinsdag 19 december 2017

Google Search Console is een gratis dienst die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je controleren of je website goed wordt geïndexeerd en is opgenomen in de zoekresultaten van Google. Het is niet verplicht om Search Console in te stellen om gevonden te worden in Google, maar het helpt je wel beter inzicht te krijgen in de prestaties van je website in de zoekresultaten.

Voor wie is dit interessant?

In deze blog leg ik uit wat je allemaal kunt met Google Search Console (voorheen Webmaster tools / Webmaster hulpprogramma's) en voor wie het bedoeld is. Wat doe je als eigenaar/ondernemer, wat is interessant voor jou als marketeer en hoe gebruiken wij het als sitebeheerder en ontwikkelaar? In deze video van Google wordt kort uitgelegd wat de voordelen zijn van Search Console.

  • Aanmelden bij Google
  • Nieuwe Property toevoegen
  • Search Console dashboard
  • Search Console dashboard
  • Stap 1: Inloggen met je Google Account

  • Stap 2: Een nieuwe Property toevoegen

  • Stap 3: Je website selecteren

  • Stap 4: Je website beheren in Search Console

    Aan de slag: instellen van de dienst

    In tegenstelling tot veel andere diensten hoef je geen code in je website te plaatsen om Search Console te laten werken. Wel zul je Google moeten laten weten dat jíj de rechtmatige eigenaar bent van je website en daarmee toegang mag krijgen tot de informatie die via Search Console beschikbaar is. Hebben wij je website in beheer, dan kun je het toevoegen en verifiëren van je website overslaan, dat hebben wij al voor je geregeld. Om ook toegang te krijgen, kun je ons vragen deze rechten in te stellen.

    Beheer je zelf je website, dan kun je nadat je bent ingelogd met een Google Account een nieuwe Property toevoegen. Als je Google Analytics gebruikt, dan heb je al een Google Account en kun je dat gebruiken om in te loggen. Om het eigendom te verifiëren, geeft Google verschillende opties. De meest eenvoudige is om te kiezen voor Alternatieve methoden en Google Analytics. Vaak bevat je website namelijk al Analytics. Lukt het niet, vraag dan je sitebeheerder om je even te helpen.

    Vind je het als ondernemer interessant om te weten of de website van je bedrijf goed presteert in de zoekresultaten van Google? Dan kun je in Search Console snel zien of alle basiszaken in orde zijn.

    Ik heb toegang, en nu?

    Vind je het als ondernemer interessant om te weten of de website van je bedrijf goed presteert in de zoekresultaten van Google? Dan kun je in Search Console snel zien of alle basiszaken in orde zijn. Belangrijke meldingen vind je direct in de Berichten-inbox. Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer veel URL's van je website plotseling een 404-fout (pagina niet gevonden) geven of wanneer Google geen toegang meer kan krijgen tot je website. Daar ontvang je vanaf nu ook e-mailberichten van. Wij als sitebeheerder krijgen die meldingen ook en kunnen snel actie ondernemen om de website optimaal te laten presteren.

    Wat doen wij er mee?

    Search Console is voor ons erg nuttig om de prestaties van een website in Google te controleren en te optimaliseren. Dat doen we vanuit zowel een technisch- als marketingoogpunt. Verder is het handig om Google te laten weten wie ze moeten bereiken bij technische problemen met een website. Andersom kunnen wij via de dienst eenvoudig verzoeken indienen bij Google. Denk daarbij aan:

    • Een verhuizing doorgeven: wanneer je besluit de domeinnaam van je website te wijzigen, kan dat vervelende gevolgen hebben voor de weergave van je website in de zoekresultaten. Je wil natuurlijk dat de nieuwe domeinnaam zo snel mogelijk zichtbaar is met behoud van de reputatie van je oude domein.
    • Een voorkeursdomein instellen: wel of geen www in je domeinnaam? Dat kun je instellen, zodat in de zoekresultaten altijd het juiste domein wordt weergegeven.
    • URL’s verwijderen: soms heb je een pagina in je website (gehad), die je liever niet meer gevonden wil laten worden. Bijvoorbeeld een actie die verlopen is. Voor zo’n URL kan dan een verwijderingsverzoek worden aangevraagd.
    • Sitemaps: de spiders van Google zijn erg slim. In 99% van de gevallen weten ze alle pagina's van je website goed te vinden, te indexeren in hun database om vervolgens te tonen in de zoekresultaten. Worden er toch pagina's niet gevonden, bijvoorbeeld omdat je een erg grote of complexe website hebt, dan kun je een sitemap uploaden waar je alle URL's van de website in vermeldt. Ook kun je dan per URL een prioriteit opgeven. Daarmee laat je weten welke pagina's minder interessant zijn voor de zoekresultaten en welke juist wel.

    Wat haal jij (of je marketeer) er uit?

    Naast alle technische mogelijkheden, geeft Search Console ook een schat aan informatie weer over het zoekgedrag van je sitebezoekers:

    • Welke zoekopdrachten hebben ervoor gezorgd dat je website werd weergegeven in de zoekresultaten?
    • Resulteerden bepaalde zoekopdrachten in meer verkeer naar je website dan andere?
    • Welke sites bevatten links naar je website?
    • Presteert je mobiele site goed voor gebruikers die zoeken op mobiele apparaten?
    Search Console koppelen met Google Analytics

    Koppelen met Google Analytics

    Om een beter overzicht te krijgen van je data, kun je Search Console met Google Analytics koppelen. Zo kun je in Analytics data uit Search Console zien. Dit vind je terug onder “Acquisitie” -> “Search Console”. Onder “Zoekopdrachten” zie je nu de zoekwoorden waarop je website is weergegeven in Google en het aantal keer dat erop geklikt is.

    Voor het koppelen heb je beheerdersrechten nodig voor zowel Search Console als Google Analytics en als je niet precies weet waar je moet zoeken kan het je wat tijd kosten. In deze blog5 wordt stap voor stap uitgelegd wat je moet doen. Beheren wij je website, dan is de koppeling waarschijnlijk al gemaakt. Zo niet, laat het even weten. Mijn persoonlijk record voor het leggen van deze koppeling ligt onder de 60 seconden :-)

    Kunnen wij je ergens mee helpen?

    Heb je nog geen toegang voor Search Console? Kom je er niet uit? We helpen je graag op weg!

    Over Wim Latour

    Als website ontwikkelaar in hart en nieren, bemoei ik mij als eigenaar van Holiday Media nog regelmatig met de technische aspecten die bij een website komen kijken.