Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 28 februari 2020
Het wordt tijd voor een nieuwe website, maar je hebt al zoveel op je bord, nu komt er nog meer bij. Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.
Je boodschap is veruit het belangrijkst op je website, dit moet zo volledig en correct mogelijk zijn. Alleen wanneer je echt alle ins en outs weet kun je de juiste verpakking vinden om dit goed over te brengen. Bij zo'n proces duik je in het diepe en ga je op zoek naar de beste manier om de visie, USP's, het aanbod en het karakter van een park zo goed mogelijk te verwoorden. Daarbij komt deze vraag aan bod: welke informatie is voor bezoekers nu écht van belang om tot actie over te gaan? Denk daarbij aan boeken, contact opnemen of een brochure downloaden. Zo is het voor bezoekers meteen duidelijk wat je voor ze kunt betekenen, waar je voor staat en welk aanbod je te bieden hebt.
Gooien we dan nu al het design overboord en tonen we alleen nog maar lappen tekst? Absoluut niet. De intentie van content design is het structureren, opmaken en ontwerpen vanuit de inhoud om zo een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website te maken. Want met goede tekst alleen ben je er nog niet. Een goed content design zorgt ervoor dat de belangrijkste boodschap van de tekst in één oogopslag duidelijk is, bezoekers langer doorlezen en dat informatie sneller wordt gevonden.
Content bepaalt namelijk:
Houd content daarom ook kort en bondig, maar wel compleet. Dit zorgt ervoor dat bezoekers niet verdwalen in lappen met tekst. Het is zeker goed om een bepaald beeld te hebben van beoogd design, maar de content bepaalt welke koers er wordt gevaren.
Door na te denken over de content voorkom je dat een verhaal zijn effect verliest doordat er achteraf lege ruimtes worden opgevuld omdat dit in het design is bepaald. Een design dient het verhaal juist te versterken, niet af te zwakken. We begrijpen natuurlijk als geen ander dat design zo lekker smoelt en een goede sfeer geeft. Het is belangrijk om hierin altijd de bezoekers in het oog te houden. Wat zoeken ze, waarom zijn ze daar en hoe kun je vragen duidelijk en snel beantwoorden.
Zo voorkom je dat:
Toe aan een nieuwe website en op zoek naar een partij die met je meedenkt en verder kijkt dan het webdesign? We helpen je graag verder!
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?