073 - 627 1240
Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

...

Jasmijn Pols Geschreven door Jasmijn Pols op dinsdag 16 juli 2019

Als consument krijgen we veel keuzes voorgeschoteld. We weten eigenlijk niet wat we precies willen. Wat is nu het beste? Wat doen we? Dat wat anderen ook kopen, want dan zal het toch wel goed zijn?

Vooral online maken we graag gebruik van sociale bewijskracht. Het is één van de krachtigste beïnvloedingswapens. Ik leg deze typische vorm van consumentengedrag voor je onder de loep en laat je zien hoe je er zelf gebruik van kunt maken.

Hoe zit het nu precies?

Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn, toch?

Het is best simpel. We hebben als mens een natuurlijke neiging om dát te doen wat anderen ook doen. We zijn geneigd om het gedrag van anderen over te nemen, helemaal met gelijkgestemden. Al sinds de oertijd leren we dat het slim is om de massa te volgen. Een herkenbare situatie is als er een groep mensen omhoog kijkt dat je automatisch mee gaat kijken. En je blijft braaf zitten bij het loeien van het brandalarm als niemand besluit op te staan. Want je gaat toch niet als enige het kantoor uitrennen?

Dat is waar sociale bewijskracht om draait. Het wegnemen van de angst en het bieden van vertrouwen in cruciale situaties waarin beslissingen worden genomen.

Wanneer kun je het toepassen?

Sociale bewijskracht werkt het beste als er sprake is van een onzekere situatie. Een situatie waarin een handeling wordt gevraagd die risico met zich meebrengt. Bijvoorbeeld bij het doen van online aankopen. Dan ontstaan er twijfels of dit een verstandige keuze is. Is het wel veilig om via deze weg te betalen? Zit ik er dan aan vast? Kan ik nog annuleren? Allerlei vragen die een bezoeker heeft voordat hij overgaat op een conversie. Het beantwoorden van deze vragen en het wegnemen van de twijfel kan op verschillende manieren.

1. Testimonials

Voorbeeld testimonial

Testimonials, ook wel reviews of beoordelingen genoemd, zijn een sterke toepassing van sociale bewijskracht. Deze beoordelingen die voorgaande bezoekers achterlaten geven nieuwe bezoekers vertrouwen en een positief beeld van jouw bedrijf. Het belang van oprechtheid is van grote waarde. Als een beoordeling een gezapig verhaal of niet waarheidsgetrouw is haken bezoekers af.

2. Cijfers

Voorbeeld Zoover-cijfer

Het gebruik van cijfers is voor een bezoeker van belang. Niet alleen het eindcijfer maar ook het aantal beoordelingen dat een website laat zien. Want wees eens eerlijk, zou jij liever zaken doen met een bedrijf met één positieve beoordeling of een met 150 positieve beoordelingen?

3. Sterren

5 sterren

Als laatste doen sterren het goed en hebben een positief effect op conversie. Wel dien je hier voorzichtig te zijn met het her en der plaatsen van 5 sterren. Bezoekers krijgen snel argwaan als het geen relevantie heeft met de beoordelingen of de cijfers. Want als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat ook vaak zo.

Google, Zoover of eigen reviews?

Een vaak gehoorde vraag is “Wat is de beste review-site? Of “We kunnen toch beter zelf reviews gaan verzamelen?”. Alle websites die online autoriteit hebben zijn belangrijk. Welke sites hebben dan autoriteit? Naast de reviews op Google en op Zoover, biedt Google ook een selectie aan reviewsites die worden getoond bij de zoekresultaten. In dit voorbeeld zijn dat Zoover, Ardoer en ACSI Eurocampings.

Reviewsites in Google

Hierdoor zijn deze websites automatisch van waarde, zeker als je scores daar achterlopen. Het managen van al deze reviews is van belang, zo ook de negatieve reviews. Daar schreven we al eerder deze blog over.

Krachtig middel

Het verzamelen en tonen van eigen reviews in combinatie met deze online platformen is een krachtig middel. Je hebt hierbij zelf invloed op de context (vragen) en de richtlijnen voor gebruik. Ook is het naar de gast toe een positief signaal dat je als park graag de mening van je gasten hoort. Hier zijn diverse mogelijkheden voor. Een platform als www.klantenvertellen.nl is daar één van. Gebruik je HolidayAgent online boeken? Dan kan het volledig geautomatiseerd worden gekoppeld aan het verblijf en kunnen de enquêtes naadloos worden geïntegreerd in de website.

Tip: stimuleer je gasten om een beoordeling achter te laten. Waarschijnlijk heeft dit een positief effect op je scores. We weten allemaal dat een negatieve of kritische gast zonder prikkel eerder in de pen zal kruipen dan een positieve gast!

Alles bij elkaar

Om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben wij een dashboard ontwikkeld waarbij dit alles is te combineren. Verschillende externe beoordelingswebsites worden gecombineerd en eventueel aangevuld met eigen beoordelingen. Eén handig overzicht vol sociale bewijskracht, wel zo handig!

Eén handig overzicht vol sociale bewijskracht

Je score ook laten zien in Google?

Wanneer je beoordelingen laat zien in je eigen website is het mogelijk om dit ook terug te laten komen in de Google zoekresultaten. In de code van de website kan aan Google worden doorgegeven wat het gemiddelde cijfer uit het totaal van alle beoordelingen is. Bij een juiste implementatie (er moeten ook echt gegevens over deze beoordelingen in de pagina aanwezig zijn) zal Google deze cijfers ook laten zien in de zoekresultaten. Daarmee is dit een mooie visuele verbetering van je vermelding in de Google zoekresultaten!

Je score ook laten zien in Google?

Ben jij klaar voor de impact van sociale bewijskracht?

Maak je nog geen gebruik van beoordelingen op je website of wil je meer invloed op je bezoekers met je huidige beoordelingen? Wij denken graag met je mee over de ideale oplossing.

Ja, ik wil meer weten

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Door Jasmijn op 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Lees de blog

Online klantbeleving

Online klantbeleving

Door Jasmijn op 13 maart 2020

Ooit deze hippe termen voorbij horen komen: Customer journey, storytelling en user experience? Ze hebben allemaal te maken met overbrengen van de online klantbeleving. Graag vertel ik je waarom deze online klantbeleving zo belangrijk is en hoe dit binnen je website kan worden verbeterd. Dit zodat offline en online klantbeleving beter op elkaar wordt afgestemd.

Lees de blog

Content first webdesign

Content first webdesign

Door Jasmijn op 28 februari 2020

Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Lees de blog

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

Door Jasmijn op 14 februari 2020

Een website groeit met je bedrijf mee en moet altijd up-to-date zijn. Het is vaak het eerste contactmoment met een bezoeker en kan alles maken of breken. Dit kan door het updaten van het design maar ook zeker de techniek draagt bij aan de ontwikkeling van je website. In deze blog geven we 7 goede redenen voor een vernieuwing van je website.

Lees de blog