Geschreven door Jasmijn Pols op dinsdag 16 juli 2019
Als consument krijgen we veel keuzes voorgeschoteld. We weten eigenlijk niet wat we precies willen. Wat is nu het beste? Wat doen we? Dat wat anderen ook kopen, want dan zal het toch wel goed zijn?
Vooral online maken we graag gebruik van sociale bewijskracht. Het is één van de krachtigste beïnvloedingswapens. Ik leg deze typische vorm van consumentengedrag voor je onder de loep en laat je zien hoe je er zelf gebruik van kunt maken.
Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn, toch?
Het is best simpel. We hebben als mens een natuurlijke neiging om dát te doen wat anderen ook doen. We zijn geneigd om het gedrag van anderen over te nemen, helemaal met gelijkgestemden. Al sinds de oertijd leren we dat het slim is om de massa te volgen. Een herkenbare situatie is als er een groep mensen omhoog kijkt dat je automatisch mee gaat kijken. En je blijft braaf zitten bij het loeien van het brandalarm als niemand besluit op te staan. Want je gaat toch niet als enige het kantoor uitrennen?
Dat is waar sociale bewijskracht om draait. Het wegnemen van de angst en het bieden van vertrouwen in cruciale situaties waarin beslissingen worden genomen.
Sociale bewijskracht werkt het beste als er sprake is van een onzekere situatie. Een situatie waarin een handeling wordt gevraagd die risico met zich meebrengt. Bijvoorbeeld bij het doen van online aankopen. Dan ontstaan er twijfels of dit een verstandige keuze is. Is het wel veilig om via deze weg te betalen? Zit ik er dan aan vast? Kan ik nog annuleren? Allerlei vragen die een bezoeker heeft voordat hij overgaat op een conversie. Het beantwoorden van deze vragen en het wegnemen van de twijfel kan op verschillende manieren.
Testimonials, ook wel reviews of beoordelingen genoemd, zijn een sterke toepassing van sociale bewijskracht. Deze beoordelingen die voorgaande bezoekers achterlaten geven nieuwe bezoekers vertrouwen en een positief beeld van jouw bedrijf. Het belang van oprechtheid is van grote waarde. Als een beoordeling een gezapig verhaal of niet waarheidsgetrouw is haken bezoekers af.
Het gebruik van cijfers is voor een bezoeker van belang. Niet alleen het eindcijfer maar ook het aantal beoordelingen dat een website laat zien. Want wees eens eerlijk, zou jij liever zaken doen met een bedrijf met één positieve beoordeling of een met 150 positieve beoordelingen?
Als laatste doen sterren het goed en hebben een positief effect op conversie. Wel dien je hier voorzichtig te zijn met het her en der plaatsen van 5 sterren. Bezoekers krijgen snel argwaan als het geen relevantie heeft met de beoordelingen of de cijfers. Want als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat ook vaak zo.
Een vaak gehoorde vraag is “Wat is de beste review-site? Of “We kunnen toch beter zelf reviews gaan verzamelen?”. Alle websites die online autoriteit hebben zijn belangrijk. Welke sites hebben dan autoriteit? Naast de reviews op Google en op Zoover, biedt Google ook een selectie aan reviewsites die worden getoond bij de zoekresultaten. In dit voorbeeld zijn dat Zoover, Ardoer en ACSI Eurocampings.
Hierdoor zijn deze websites automatisch van waarde, zeker als je scores daar achterlopen. Het managen van al deze reviews is van belang, zo ook de negatieve reviews. Daar schreven we al eerder deze blog over.
Het verzamelen en tonen van eigen reviews in combinatie met deze online platformen is een krachtig middel. Je hebt hierbij zelf invloed op de context (vragen) en de richtlijnen voor gebruik. Ook is het naar de gast toe een positief signaal dat je als park graag de mening van je gasten hoort. Hier zijn diverse mogelijkheden voor. Een platform als www.klantenvertellen.nl is daar één van. Gebruik je HolidayAgent online boeken? Dan kan het volledig geautomatiseerd worden gekoppeld aan het verblijf en kunnen de enquêtes naadloos worden geïntegreerd in de website.
Tip: stimuleer je gasten om een beoordeling achter te laten. Waarschijnlijk heeft dit een positief effect op je scores. We weten allemaal dat een negatieve of kritische gast zonder prikkel eerder in de pen zal kruipen dan een positieve gast!
Om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben wij een dashboard ontwikkeld waarbij dit alles is te combineren. Verschillende externe beoordelingswebsites worden gecombineerd en eventueel aangevuld met eigen beoordelingen. Eén handig overzicht vol sociale bewijskracht, wel zo handig!
Wanneer je beoordelingen laat zien in je eigen website is het mogelijk om dit ook terug te laten komen in de Google zoekresultaten. In de code van de website kan aan Google worden doorgegeven wat het gemiddelde cijfer uit het totaal van alle beoordelingen is. Bij een juiste implementatie (er moeten ook echt gegevens over deze beoordelingen in de pagina aanwezig zijn) zal Google deze cijfers ook laten zien in de zoekresultaten. Daarmee is dit een mooie visuele verbetering van je vermelding in de Google zoekresultaten!
Maak je nog geen gebruik van beoordelingen op je website of wil je meer invloed op je bezoekers met je huidige beoordelingen? Wij denken graag met je mee over de ideale oplossing.
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Door Jasmijn op 3 juli 2020
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Door Jasmijn op 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?