Geschreven door Frans van der Wijst op vrijdag 5 april 2019
Door de immense massa aan content is het gemakkelijk de focus van de bezoeker te verliezen. Het is dan ook essentieel de juiste accenten te leggen op wat echt belangrijk is en oog te houden voor de visuele aspecten die hierbij gepaard gaan. Door gebruik te maken van micro-animaties verwerk je kleine, subtiele animaties in elementen. Zo wordt de aandacht gestuurd naar waar je deze wilt hebben. Deze ervaringen tillen de website naar een hoger niveau. Ik vertel je graag waar je op moet letten bij het inzetten van micro-animaties.
Door de toename aan diverse kanalen en mogelijkheden van informatie verzamelen raakt de bezoeker snel de weg kwijt. Deze kleine bewegingen geeft de bezoeker duidelijkheid wat er gebeurt als je op iets klikt. Het biedt net dat kleine beetje meer sfeer aan een statische pagina. Daarnaast wil je de bezoeker aan de hand meenemen zonder dat ze verdwalen. Dit kan heel gemakkelijk door gebruik van micro-animaties. We schreven er al eerder over in deze blog over design trends.
Dit zijn subtiele en korte bewegende onderdelen die bijvoorbeeld een stuk tekst, een afbeelding of een button laten bewegen. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met timing en het soort beweging. Dit draagt namelijk bij aan het gevoel en de waarneming van de bezoeker. Hierbij houd je rekening met de volgende elementen:
Hoe soepel verloopt deze micro-animatie?
Wanneer wordt deze micro-animatie getoond?
Is de beweging goed waarneembaar?
Om een micro-animatie te starten moet het voor de bezoeker ook duidelijk zijn dat er een actie nodig is. Zo kun je de aandacht van je bezoeker richten op de juiste plekken, zoals op een aanbieding of contactformulier. Zie het als een soort signaal om dit te initiëren. Denk daarbij aan het klikken, tappen of swipen.
Je wilt de bezoeker graag op de hoogte houden van de acties op de achtergrond. Waar veel acties meteen reactie geven is dat niet bij alle situaties mogelijk. Denk daarbij aan het laden van een pagina of het presenteren van zoekresultaten. Zo kun je ze met een micro-animatie de voortgang van deze actie tonen.
Als een actie is voltooid wil je de bezoeker als het ware geruststellen dat dit naar behoren is gedaan. Een goede manier is door middel van een micro-animatie die dit op een positieve manier brengt en duidelijk maakt.
Als je alle teksten in capitals schrijft omdat ze zo belangrijk zijn, verlies je de context van het verhaal. Zo werkt het ook bij micro-animaties. Nuance is key. Zorg dat het geen weldaad aan beweging wordt maar leg de focus op bewuste elementen. Ze moeten de gebruikerservaring ondersteunen en versterken.
Frans is webdesigner bij Holiday Media
Iedere klant verdient iets unieks, dus ook een website die perfect aansluit bij hun wensen.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Door Jasmijn op 3 juli 2020
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Door Jasmijn op 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?