073 - 627 1240
Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie

in uitzonderlijke tijden

Jasmijn Pols Geschreven door Jasmijn Pols op maandag 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Zorg voor duidelijke en concrete informatie

Als er veel onduidelijkheid en angst heerst, is het belangrijk om zo helder en duidelijk mogelijk te zijn naar je klanten toe. Dit neemt vragen en onduidelijkheid weg en geeft vertrouwen. In een tijd waarin niet alleen gezondheid maar ook financiële zekerheid onder druk komen te staan is het belangrijk dat je transparant blijft over de situatie. Zorg ervoor dat je een duidelijke en heldere boodschap hebt die iedereen begrijpt. Vergeet ook vooral niet om begrip te tonen voor de verschillende situaties. Hier enkele suggesties:

Communiceer je beleid

1. Communiceer je beleid

Wat doe je als bedrijf om verspreiding van het virus te beperken en de veiligheid van gasten voorop te stellen? Maak dit kenbaar op je website met een melding en een overzicht van een duidelijk beleid. Het geeft een beeld hoe je als bedrijf laat zien om verspreiding te voorkomen en straalt vertrouwen uit naar je gasten toe.

Zet veelgestelde vragen online

2. Zet veelgestelde vragen online

Hoe ga je om met de vele vragen die men heeft? Maak een overzicht met meest gestelde vragen omtrent de huidige situatie. Denk hierbij aan annuleren, parkbeleid, omboeken etc. Dit kun je doen door een duidelijke FAQ op te stellen waarin alle vragen stap voor stap beantwoord worden. Zo geef je inzicht en neem je vragen weg bij je je (potentiële) gasten.

3. Neem angst weg en maak het boeken laagdrempelig

Hoe ga je om met de angst van de consument om nu te boeken? Gezien de onduidelijkheid en het verloop van de verspreiding van het virus, is boeken van een vakantie nu geen prioriteit voor velen. Door angst weg te nemen en ruimte te bieden om te boeken met de mogelijkheid van een “gratis omboekgarantie” of optie tot “gratis annuleren” in combinatie met eventuele verzekeringen maak je het boeken laagdrempelig.

4. Voorkom annuleringen en bied een alternatief

Welke alternatieven zijn er te bedenken i.p.v. annuleren? Nu is de eerste gedachte van een consument: “Annuleren die handel”. Al zijn er wel andere oplossingen te bieden om hierin tegemoet te komen. Zo is het mogelijk om te werken met vouchers. Bied een voucher welke op ander moment te gebruiken is met eventueel een korting erin verwerkt. Zo toon je coulance voor de situatie maar ben je niet meteen omzet kwijt. Zie rechten en plichten betreft tegoedbonnen op de site van Radar.

Bied een alternatief met bijvoorbeeld een voucher

Ook is het mogelijk om mensen juist met vouchers te enthousiasmeren om een vakantie te boeken. Wellicht niet inzetbaar op dit moment maar op een later tijdstip wanneer er meer zekerheid is. Dit gecombineerd met een voordelige prijs maakt het extra aantrekkelijk om een tegoedbon aan te schaffen van een camping waar je vaak met veel plezier komt en deze wil blijven steunen.

Wat zou je nog extra kunnen doen om positief met deze situatie om te gaan? Je ziet nu veel online initiatieven opduiken om mensen thuis te blijven informeren, vermaken of te inspireren. Hier kun je ook op inspelen met het animatieteam. Als kinderen zich al zo verheugd hebben op hun komst en dit nu niet door kan gaan is het leuk om dit alsnog interactief na te streven. Voorbeelden kunnen zijn een digitale welkomstgroet, de bekende campingdansjes of samen knutselen of kleuren. Helemaal leuk als de kleurplaat ook gecombineerd wordt met een prijsvraag. Kleurplaat in de huisstijl? We denken graag met je mee mocht hier behoefte aan zijn.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Door Kaj op 4 november 2022

Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!

Lees de blog

Gebruiksvriendelijke formulieren

Gebruiksvriendelijke formulieren

Door Max op 17 juli 2020

Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.

Lees de blog

De beste Call-To-Action buttons

De beste Call-To-Action buttons

Door Jasmijn op 3 juli 2020

Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.

Lees de blog

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid

Door Jasmijn op 26 juni 2020

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?

Lees de blog