073 - 627 1240
Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie

in uitzonderlijke tijden

Jasmijn Pols Geschreven door Jasmijn Pols op maandag 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Zorg voor duidelijke en concrete informatie

Als er veel onduidelijkheid en angst heerst, is het belangrijk om zo helder en duidelijk mogelijk te zijn naar je klanten toe. Dit neemt vragen en onduidelijkheid weg en geeft vertrouwen. In een tijd waarin niet alleen gezondheid maar ook financiële zekerheid onder druk komen te staan is het belangrijk dat je transparant blijft over de situatie. Zorg ervoor dat je een duidelijke en heldere boodschap hebt die iedereen begrijpt. Vergeet ook vooral niet om begrip te tonen voor de verschillende situaties. Hier enkele suggesties:

Communiceer je beleid

1. Communiceer je beleid

Wat doe je als bedrijf om verspreiding van het virus te beperken en de veiligheid van gasten voorop te stellen? Maak dit kenbaar op je website met een melding en een overzicht van een duidelijk beleid. Het geeft een beeld hoe je als bedrijf laat zien om verspreiding te voorkomen en straalt vertrouwen uit naar je gasten toe.

Zet veelgestelde vragen online

2. Zet veelgestelde vragen online

Hoe ga je om met de vele vragen die men heeft? Maak een overzicht met meest gestelde vragen omtrent de huidige situatie. Denk hierbij aan annuleren, parkbeleid, omboeken etc. Dit kun je doen door een duidelijke FAQ op te stellen waarin alle vragen stap voor stap beantwoord worden. Zo geef je inzicht en neem je vragen weg bij je je (potentiële) gasten.

3. Neem angst weg en maak het boeken laagdrempelig

Hoe ga je om met de angst van de consument om nu te boeken? Gezien de onduidelijkheid en het verloop van de verspreiding van het virus, is boeken van een vakantie nu geen prioriteit voor velen. Door angst weg te nemen en ruimte te bieden om te boeken met de mogelijkheid van een “gratis omboekgarantie” of optie tot “gratis annuleren” in combinatie met eventuele verzekeringen maak je het boeken laagdrempelig.

4. Voorkom annuleringen en bied een alternatief

Welke alternatieven zijn er te bedenken i.p.v. annuleren? Nu is de eerste gedachte van een consument: “Annuleren die handel”. Al zijn er wel andere oplossingen te bieden om hierin tegemoet te komen. Zo is het mogelijk om te werken met vouchers. Bied een voucher welke op ander moment te gebruiken is met eventueel een korting erin verwerkt. Zo toon je coulance voor de situatie maar ben je niet meteen omzet kwijt. Zie rechten en plichten betreft tegoedbonnen op de site van Radar.

Bied een alternatief met bijvoorbeeld een voucher

Ook is het mogelijk om mensen juist met vouchers te enthousiasmeren om een vakantie te boeken. Wellicht niet inzetbaar op dit moment maar op een later tijdstip wanneer er meer zekerheid is. Dit gecombineerd met een voordelige prijs maakt het extra aantrekkelijk om een tegoedbon aan te schaffen van een camping waar je vaak met veel plezier komt en deze wil blijven steunen.

Wat zou je nog extra kunnen doen om positief met deze situatie om te gaan? Je ziet nu veel online initiatieven opduiken om mensen thuis te blijven informeren, vermaken of te inspireren. Hier kun je ook op inspelen met het animatieteam. Als kinderen zich al zo verheugd hebben op hun komst en dit nu niet door kan gaan is het leuk om dit alsnog interactief na te streven. Voorbeelden kunnen zijn een digitale welkomstgroet, de bekende campingdansjes of samen knutselen of kleuren. Helemaal leuk als de kleurplaat ook gecombineerd wordt met een prijsvraag. Kleurplaat in de huisstijl? We denken graag met je mee mocht hier behoefte aan zijn.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Door Jasmijn op 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Lees de blog

Online klantbeleving

Online klantbeleving

Door Jasmijn op 13 maart 2020

Ooit deze hippe termen voorbij horen komen: Customer journey, storytelling en user experience? Ze hebben allemaal te maken met overbrengen van de online klantbeleving. Graag vertel ik je waarom deze online klantbeleving zo belangrijk is en hoe dit binnen je website kan worden verbeterd. Dit zodat offline en online klantbeleving beter op elkaar wordt afgestemd.

Lees de blog

Content first webdesign

Content first webdesign

Door Jasmijn op 28 februari 2020

Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Lees de blog

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

Door Jasmijn op 14 februari 2020

Een website groeit met je bedrijf mee en moet altijd up-to-date zijn. Het is vaak het eerste contactmoment met een bezoeker en kan alles maken of breken. Dit kan door het updaten van het design maar ook zeker de techniek draagt bij aan de ontwikkeling van je website. In deze blog geven we 7 goede redenen voor een vernieuwing van je website.

Lees de blog