Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 13 maart 2020
Ooit deze hippe termen voorbij horen komen: Customer journey, storytelling en user experience? Ze hebben allemaal te maken met overbrengen van de online klantbeleving. Graag vertel ik je waarom deze online klantbeleving zo belangrijk is en hoe dit binnen je website kan worden verbeterd. Dit zodat offline en online klantbeleving beter op elkaar wordt afgestemd.
Alles wordt in werking gezet om het park er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Het gras is groener dan ooit, het sanitair is vernieuwd en ook het animatieteam komt met een strak programma. Zoveel mooie ervaringen staan klaar voor je gast, maar niemand die daar ooit iets vanaf gaat weten voordat er een voet op het park is gezet. Daar komt de online beleving om de hoek zetten. Het tonen van het karakter van het park, de mogelijkheden en de sfeer. Gericht op mensen die nog nooit door de slagbomen gereden zijn. Ook de manier waarop informatie wordt gebracht draagt bij aan bezoekerservaring. Moeten ze lang zoeken? Is informatie niet volledig? Of zijn de foto's zo verouderd dat het een compleet verkeerd beeld geeft van het park? Dit zijn stuk voor stuk onderdelen van de ultieme klantbeleving.
Er zijn 6 pijlers binnen de online klantbeleving die bijdragen aan de loyaliteit en het commercieel succes van je website.
We doen liever zaken van mens tot mens dan met onpersoonlijke bedrijven. Dit kun je bereiken door te personaliseren via je online kanalen. Toon de personen achter de website en leer de mensen kennen op je website.
Bijvoorbeeld deze pagina van Recreatiecentrum De Wâldsang
Voor een gast is het belangrijk dat duidelijk is wat ze kunnen verwachten en dat daar eerlijk over wordt gecommuniceerd. Wat is de totaalprijs? Komen daar nog kosten bij? Wanneer moet ik uiterlijk betalen? Door te managen, na te komen maar ook de gast te tegemoet te komen moet het proces zo duidelijk mogelijk zijn. Gasten creëren geregeld hun eigen verwachtingen die moeten worden nagestreefd. Het blijft dan ook lastig om aan alle verwachtingen te voldoen. Wel kun je inspelen op specifieke momenten in dit proces.
Al worden er per dag steeds meer en meer aankopen online gedaan, het blijft voor velen een beangstigend proces om hun zuur verdiende centjes online over te maken. Daarbij is het nakomen van beloftes een belangrijk onderdeel. Er zijn enkele subtiele tips om hieraan bij te dragen.
Ondanks dat je altijd klaarstaat voor de gast en graag helpt waar nodig zijn klachten onvermijdelijk. Of ze nu gegrond zijn of niet als er een klacht is, dan is het belangrijk om hier op in te spelen. Het is belangrijk om deze ervaring die men dan heeft om te buigen in een positieve ervaring. Deze momenten kunnen vaak het verschil vormen tussen trouwe aanhangers en felle tegenstanders van een merk. Doe je dit goed dan kan een band zelfs beter worden dan deze was vóór het melden van de initiële klacht.
Het vermogen om je in te leven in de gast en hier naar te handelen getuigt van compassie. Deze emotionele connectie is cruciaal en een complex onderdeel van de klantervaring. Empathie tonen op je website kun je doen door in te spelen op vraagstukken van gasten.
Deze laatste pijler heeft twee kanten. Er wordt verwacht zoveel mogelijk tijd en inspanning in een gast te investeren en daarnaast zoveel mogelijk tijd en inspanning weg te nemen bij de gast. Denk daarbij vooral aan efficiënte processen. Doelen zo snel, moeiteloos en gemakkelijk bereiken als maar kan.
Geïnteresseerd in wat wij kunnen bijdragen aan de online klantbeleving? We vertellen het je graag!
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Door Jasmijn op 3 juli 2020
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Door Jasmijn op 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?