073 - 627 1240
Boek succes met slimme landingspagina's

Succesvolle landingspagina's?

Zo maak je ze!

Jasmijn Pols Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 17 januari 2020

Landingspagina's inzetten om van je bezoekers klanten te maken. Dat is een slimme manier om bezoekers te laten landen en juist te informeren en te overtuigen door alleen hetgeen te tonen wat echt relevant voor ze is. Ik leg je uit waarom dit een goed idee is en waar een succesvolle landingspagina aan moet voldoen.

Zo bespreek ik in deze blog het volgende:

Wat zijn de voordelen van een landingspagina?

Het creëren van een goede landingspagina kost veel tijd en energie. Al is het wel aan te raden om bezoekers vanuit een advertentie door te sturen naar een landingspagina in plaats van een overzichtspagina. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Een landingspagina is specifiek ingericht voor een bepaalde actie. Deze actie sluit aan bij de advertentie waarop is geklikt of het zoekwoord waarop is gezocht. Hierdoor geef je de bezoeker direct de juiste informatie die nodig is en wordt er niet afgedwaald.
  • Een landingspagina stuurt de bezoeker naar een bepaalde actie toe. De landingspagina is zo opgebouwd dat de bezoeker niet wordt afgeleid door andere elementen op de website. Hierdoor vindt er sneller een conversie plaats.
  • Als een landingspagina is afgestemd op een advertentie, ziet Google de pagina als een relevante bestemming. En stijgt de advertentierelevantie, wat geld per klik kan besparen.

Welk doel heeft een landingspagina?

Het doel van een landingspagina kan verschillend zijn en hangt af van de wensen. Wat wil je zelf graag bereiken? Wil je de websitebezoekers alleen informeren? Waarschijnlijk niet. Je wilt dat ze een bepaalde actie of handeling uitvoeren. Stel daarom per landingspagina je doelstellingen vast en bepaal vervolgens wat je daarvoor nodig hebt. Zodat je deze doelstellingen kunt verwezenlijken. Dit kunnen doelstellingen zijn zoals:

  • De verkoop van een product
  • De aanvraag van een offerte
  • Downloaden van een brochure
  • Het verzamelen van klantgegevens
  • Aanmeldingen nieuwsbrief
  • Afnemen van een dienst

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Landingspagina's zijn lastig te vergelijken omdat ze allemaal anders zijn ingestoken. Dit omdat iedere pagina een eigen doel heeft. Al is er wel een aantal elementen die belangrijk zijn bij de creatie van een landingspagina:

  • Begin met een krachtige duidelijke titel met zoekwoorden.
  • Vervolg met een subtitel die het voordeel kort omschrijft.
  • Beschrijf duidelijk de relevante informatie over product of dienst.
  • Toon voordelen of een lijst met USP’s met bijhorende iconen.
  • Verduidelijk het product met fotografie, pakkende video’s of inspirerende graphics.
  • Voorkom keuzestress bij bezoekers door niet te veel call-to-actions toe te voegen.
  • Laat alle elementen weg die de bezoeker kunnen afleiden van het doel.
  • Creëer vertrouwen door reviews toe te voegen.
  • Maak een duidelijk formulier voor het invullen van klantgegevens.
  • Plaats het logo en de contactgegevens van het bedrijf.
  • Geef reviews van tevreden klanten en/of partners.
  • Maak duidelijke URL’s met zoekwoorden.
Landingspagina's ontwerpen

Download gratis een voorbeeldtemplate

Inspiratie nodig? Download hier een wireframe van een voorbeeld landingspagina.

Download

Ook technisch goed in orde?

Naast dat de landingspagina aan de voorgaande punten moet voldoen is het ook van belang dat het geheel ook technisch goed in elkaar zit. De techniek bepaalt mede hoe je website wordt gevonden en hoe deze dan wordt weergegeven op diverse apparaten. Deze technische kant zorgt er ook voor dat je je resultaten kunt meten. Je wilt tenslotte ook weten of je doelstellingen zijn behaald. Met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics kun je je statistieken meten en analyseren. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en je landingspagina's gaan A/B-testen. Zo kun je de pagina blijvend optimaliseren.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Even meehelpen?

Met de 5 tips in deze blog kun je snel zelf aan de slag met het maken van een goede landingspagina. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Neem contact op

Lees ook deze blogs

Content first webdesign

Content first webdesign

Door Jasmijn op 28 februari 2020

Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Lees de blog

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

7 goede redenen om te investeren in een nieuwe website

Door Jasmijn op 14 februari 2020

Een website groeit met je bedrijf mee en moet altijd up-to-date zijn. Het is vaak het eerste contactmoment met een bezoeker en kan alles maken of breken. Dit kan door het updaten van het design maar ook zeker de techniek draagt bij aan de ontwikkeling van je website. In deze blog geven we 7 goede redenen voor een vernieuwing van je website.

Lees de blog

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Door Jasmijn op 11 januari 2019

Met meer dan 150 tevreden gebruikers werken wij al 10 jaar met het SocialCMS. Naast de doorlopende ontwikkelingen in techniek en het uiterlijk van websites is het goed om met regelmaat weer in de materie te duiken om zo het optimale resultaat te behalen. Samen met deze 10 tips ga je fris en fruitig het nieuwe jaar in met je website.

Lees de blog

Mobile-first indexering van Google

Mobile-first indexering van Google

Door Marijn op 3 augustus 2018

Elke keer als Google iets verandert in haar algoritme of hierover iets publiceert spitst heel tech- en marketingland zijn oren. "Wat betekent dit voor de techniek achter onze website?" en "Hoe moeten we hier met onze content marketing op inspelen?"

Lees de blog