073 - 627 1240
Laat je gast boeken op een plattegrond

Haal meer uit een plattegrond

Visualisatie is een belangrijk onderdeel van de klantreis

Kaj van Houten Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 24 mei 2019

In één oogopslag de omvang van het park in beeld met de mogelijke kampeerplaatsen en/of accommodaties. De plattegrond is een onmisbaar onderdeel van een recreatiebedrijf op een website. Een goede plattegrond is een belangrijke manier om een gast kennis te laten maken met een camping of bungalowpark. Het draagt bij aan de sfeer en inspireert gasten om een vakantie te boeken.

Daarnaast is het een handige manier om gasten wegwijs te maken op het park. Dit is van belang bij zowel inspireren als navigeren. Echter krijgen veel recreatiebedrijven regelmatig nog vragen die een goede weergave en (interactief) gebruik van een plattegrond kunnen oplossen en beantwoorden, bijvoorbeeld:

  • Is mijn favoriete plek nog vrij?
  • Zijn er ook speciale plaatsen voor campers?
  • Zijn er velden voor kampeerders met huisdier?
  • Hoe is het park gelegen ten opzichte van de omgeving, ligt het vlak bij water (zee), dorp of natuurgebied?

Het begint met een duidelijk leesbare grafische uitwerking van het recreatiebedrijf

De basis van een goede plattegrond is dat deze prettig leesbaar is. Zijn de plaatsen overzichtelijk weergegeven en genummerd, staan de wegen er op, speelgelegenheden inzichtelijk en waar zijn de centrale voorzieningen? Ook kun je laten zien hoe de zon gaat, bijvoorbeeld met een noordpijl. Illuistraties van bomen zouden schaduw kunnen laten zien. Slechts enkele onderdelen die een plattegrond kan beantwoorden, geholpen door een duidelijke legenda.

Automatisering levert gemak op, ook voor een plattegrond

Door de komst van onder andere slimme online boeken en websiteoplossingen zijn er diverse interactieve mogelijkheden om vragen van websitebezoekers te beantwoorden in de diverse fases van de klantreis.

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

De meeste recreatiebedrijven hebben al een pagina speciaal voor de parkplattegrond die ook te bereiken is via de menubalk. Dit voor een algemene eerste indruk van het park en eventueel in combinatie met interactieve hotspots om belangrijke voorzieningen of gebouwen uit te lichten.

Fase 2 - Vergelijken accommodaties

De meeste parken met online boeken oplossingen tonen de zoekresultaten van een zoekopdracht in een lijstweergave of blokkenweergave. Een steeds meer gebruikte toepassing is om de zoekresultaten ook op de parkplattegrond of kaart (of gecombineerd) weer te geven. Bezoekers kunnen in één oogopslag beschikbare resultaten op kenmerken, prijzen en locaties met elkaar vergelijken.

Fase 3 - Boeken

Fase 3 - Boeken

Na het vinden van een geschikte kampeer- of accommodatietype komt een websitebezoeker in de boekingsstraat van de website. Tijdens deze fase is het bij de meeste parken, waar een objecttype geboekt kan worden, mogelijk om een voorkeursboeking te maken. De boeker krijgt na het kiezen van een type nog optioneel (soms met voorkeurkeurskosten) de mogelijkheid om op de plattegrond een plaats te kiezen. Deze grote invloed op de eigen keuze ervaren gasten als positief.

Conclusie

Voor het weergeven en benutten van een plattegrond tijdens de klantreis zijn er diverse mogelijkheden van toepassing. Allen met het doel om het makkelijker en overzichtelijker te maken voor (terugkerende) websitebezoekers. Is je plattegrond toe aan een make-over of wil je door ons laten analyseren waar nog kansen liggen voor automatisering dan helpen we je graag.

Over Kaj van Houten

Kaj is consultant bij Holiday Media

Toe aan een nieuwe plattegrond of benieuwd of een interactieve plattegrond iets voor je bedrijf kan betekenen? We vertellen graag alle mogelijkheden.

Geïllustreerde plattegrond

1. Plattegrond met legenda
2. Bestanden: JPG en PDF in hoge resolutie
3. Plattegronden van drukkwaliteit

Vanaf € 450,-

Lees ook deze blogs

Gebruiksvriendelijke formulieren

Gebruiksvriendelijke formulieren

Door Max op 17 juli 2020

Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.

Lees de blog

De beste Call-To-Action buttons

De beste Call-To-Action buttons

Door Jasmijn op 3 juli 2020

Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.

Lees de blog

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid

Door Jasmijn op 26 juni 2020

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?

Lees de blog

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Door Jasmijn op 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Lees de blog