073 - 627 1240
Laat je gast boeken op een plattegrond

Haal meer uit een plattegrond

Visualisatie is een belangrijk onderdeel van de klantreis

Kaj van Houten Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 24 mei 2019

In één oogopslag de omvang van het park in beeld met de mogelijke kampeerplaatsen en/of accommodaties. De plattegrond is een onmisbaar onderdeel van een recreatiebedrijf op een website. Een goede plattegrond is een belangrijke manier om een gast kennis te laten maken met een camping of bungalowpark. Het draagt bij aan de sfeer en inspireert gasten om een vakantie te boeken.

Daarnaast is het een handige manier om gasten wegwijs te maken op het park. Dit is van belang bij zowel inspireren als navigeren. Echter krijgen veel recreatiebedrijven regelmatig nog vragen die een goede weergave en (interactief) gebruik van een plattegrond kunnen oplossen en beantwoorden, bijvoorbeeld:

  • Is mijn favoriete plek nog vrij?
  • Zijn er ook speciale plaatsen voor campers?
  • Zijn er velden voor kampeerders met huisdier?
  • Hoe is het park gelegen ten opzichte van de omgeving, ligt het vlak bij water (zee), dorp of natuurgebied?

Het begint met een duidelijk leesbare grafische uitwerking van het recreatiebedrijf

De basis van een goede plattegrond is dat deze prettig leesbaar is. Zijn de plaatsen overzichtelijk weergegeven en genummerd, staan de wegen er op, speelgelegenheden inzichtelijk en waar zijn de centrale voorzieningen? Ook kun je laten zien hoe de zon gaat, bijvoorbeeld met een noordpijl. Illuistraties van bomen zouden schaduw kunnen laten zien. Slechts enkele onderdelen die een plattegrond kan beantwoorden, geholpen door een duidelijke legenda.

Automatisering levert gemak op, ook voor een plattegrond

Door de komst van onder andere slimme online boeken en websiteoplossingen zijn er diverse interactieve mogelijkheden om vragen van websitebezoekers te beantwoorden in de diverse fases van de klantreis.

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

De meeste recreatiebedrijven hebben al een pagina speciaal voor de parkplattegrond die ook te bereiken is via de menubalk. Dit voor een algemene eerste indruk van het park en eventueel in combinatie met interactieve hotspots om belangrijke voorzieningen of gebouwen uit te lichten.

Fase 2 - Vergelijken accommodaties

De meeste parken met online boeken oplossingen tonen de zoekresultaten van een zoekopdracht in een lijstweergave of blokkenweergave. Een steeds meer gebruikte toepassing is om de zoekresultaten ook op de parkplattegrond of kaart (of gecombineerd) weer te geven. Bezoekers kunnen in één oogopslag beschikbare resultaten op kenmerken, prijzen en locaties met elkaar vergelijken.

Fase 3 - Boeken

Fase 3 - Boeken

Na het vinden van een geschikte kampeer- of accommodatietype komt een websitebezoeker in de boekingsstraat van de website. Tijdens deze fase is het bij de meeste parken, waar een objecttype geboekt kan worden, mogelijk om een voorkeursboeking te maken. De boeker krijgt na het kiezen van een type nog optioneel (soms met voorkeurkeurskosten) de mogelijkheid om op de plattegrond een plaats te kiezen. Deze grote invloed op de eigen keuze ervaren gasten als positief.

Conclusie

Voor het weergeven en benutten van een plattegrond tijdens de klantreis zijn er diverse mogelijkheden van toepassing. Allen met het doel om het makkelijker en overzichtelijker te maken voor (terugkerende) websitebezoekers. Is je plattegrond toe aan een make-over of wil je door ons laten analyseren waar nog kansen liggen voor automatisering dan helpen we je graag.

Over Kaj van Houten

Kaj is consultant bij Holiday Media

Toe aan een nieuwe plattegrond of benieuwd of een interactieve plattegrond iets voor je bedrijf kan betekenen? We vertellen graag alle mogelijkheden.

Geïllustreerde plattegrond

1. Plattegrond met legenda
2. Bestanden: JPG en PDF in hoge resolutie
3. Plattegronden van drukkwaliteit

Vanaf € 450,-

Lees ook deze blogs

Terugblik op onze relatiedag

Terugblik op onze relatiedag

Door Jasmijn op 25 oktober 2019

Op 8 oktober vond onze relatiedag plaats in het inspirerende GeoFort in Herwijnen. Deze dag stond in het teken van grenzeloze gastvrijheid. Een breed thema waarbij techniek en persoonlijk contact naadloos in elkaar overlopen en elkaar versterken. De opkomst was goed en vanuit alle windstreken waren de recreatieondernemers goed vertegenwoordigd.

Lees de blog

Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

Door Jasmijn op 16 juli 2019

Als consument krijgen we veel keuzes voorgeschoteld. We weten eigenlijk niet wat we precies willen. Wat is nu het beste? Wat doen we? Dat wat anderen ook kopen, want dan zal het toch wel goed zijn? Vooral online maken we graag gebruik van sociale bewijskracht. Het is één van de krachtigste beïnvloedingswapens. Ik leg deze typische vorm van consumentengedrag voor je onder de loep en laat je zien hoe je er zelf gebruik van kunt maken.

Lees de blog

Dag van de hamburger

Dag van de hamburger

Door Jasmijn op 28 mei 2019

Hoera, het is vandaag de Dag van de Hamburger! En wij vieren mee. Het hamburgermenu is een veelbesproken onderwerp bij Holiday Media. En dan hebben we het over die drie horizontale streepjes die als menu navigatie dienen in een website.

Lees de blog

Betere gebruikerservaring met micro-animaties

Betere gebruikerservaring met micro-animaties

Door Frans op 5 april 2019

Gebruik subtiele animaties in je design om nadruk te leggen op bepaalde onderdelen die op dat moment belangrijk zijn.

Lees de blog