073 - 627 1240
Laat je gast boeken op een plattegrond

Haal meer uit een plattegrond

Visualisatie is een belangrijk onderdeel van de klantreis

Kaj van Houten Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 24 mei 2019

In één oogopslag de omvang van het park in beeld met de mogelijke kampeerplaatsen en/of accommodaties. De plattegrond is een onmisbaar onderdeel van een recreatiebedrijf op een website. Een goede plattegrond is een belangrijke manier om een gast kennis te laten maken met een camping of bungalowpark. Het draagt bij aan de sfeer en inspireert gasten om een vakantie te boeken.

Daarnaast is het een handige manier om gasten wegwijs te maken op het park. Dit is van belang bij zowel inspireren als navigeren. Echter krijgen veel recreatiebedrijven regelmatig nog vragen die een goede weergave en (interactief) gebruik van een plattegrond kunnen oplossen en beantwoorden, bijvoorbeeld:

  • Is mijn favoriete plek nog vrij?
  • Zijn er ook speciale plaatsen voor campers?
  • Zijn er velden voor kampeerders met huisdier?
  • Hoe is het park gelegen ten opzichte van de omgeving, ligt het vlak bij water (zee), dorp of natuurgebied?

Het begint met een duidelijk leesbare grafische uitwerking van het recreatiebedrijf

De basis van een goede plattegrond is dat deze prettig leesbaar is. Zijn de plaatsen overzichtelijk weergegeven en genummerd, staan de wegen er op, speelgelegenheden inzichtelijk en waar zijn de centrale voorzieningen? Ook kun je laten zien hoe de zon gaat, bijvoorbeeld met een noordpijl. Illuistraties van bomen zouden schaduw kunnen laten zien. Slechts enkele onderdelen die een plattegrond kan beantwoorden, geholpen door een duidelijke legenda.

Automatisering levert gemak op, ook voor een plattegrond

Door de komst van onder andere slimme online boeken en websiteoplossingen zijn er diverse interactieve mogelijkheden om vragen van websitebezoekers te beantwoorden in de diverse fases van de klantreis.

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

Fase 1 - Oriëntatie naar een park

De meeste recreatiebedrijven hebben al een pagina speciaal voor de parkplattegrond die ook te bereiken is via de menubalk. Dit voor een algemene eerste indruk van het park en eventueel in combinatie met interactieve hotspots om belangrijke voorzieningen of gebouwen uit te lichten.

Fase 2 - Vergelijken accommodaties

De meeste parken met online boeken oplossingen tonen de zoekresultaten van een zoekopdracht in een lijstweergave of blokkenweergave. Een steeds meer gebruikte toepassing is om de zoekresultaten ook op de parkplattegrond of kaart (of gecombineerd) weer te geven. Bezoekers kunnen in één oogopslag beschikbare resultaten op kenmerken, prijzen en locaties met elkaar vergelijken.

Fase 3 - Boeken

Fase 3 - Boeken

Na het vinden van een geschikte kampeer- of accommodatietype komt een websitebezoeker in de boekingsstraat van de website. Tijdens deze fase is het bij de meeste parken, waar een objecttype geboekt kan worden, mogelijk om een voorkeursboeking te maken. De boeker krijgt na het kiezen van een type nog optioneel (soms met voorkeurkeurskosten) de mogelijkheid om op de plattegrond een plaats te kiezen. Deze grote invloed op de eigen keuze ervaren gasten als positief.

Conclusie

Voor het weergeven en benutten van een plattegrond tijdens de klantreis zijn er diverse mogelijkheden van toepassing. Allen met het doel om het makkelijker en overzichtelijker te maken voor (terugkerende) websitebezoekers. Is je plattegrond toe aan een make-over of wil je door ons laten analyseren waar nog kansen liggen voor automatisering dan helpen we je graag.

Over Kaj van Houten

Kaj is consultant bij Holiday Media

Toe aan een nieuwe plattegrond of benieuwd of een interactieve plattegrond iets voor je bedrijf kan betekenen? We vertellen graag alle mogelijkheden.

Geïllustreerde plattegrond

1. Plattegrond met legenda
2. Bestanden: JPG en PDF in hoge resolutie
3. Plattegronden van drukkwaliteit

Vanaf € 450,-

Lees ook deze blogs

Betere gebruikerservaring met micro-animaties

Betere gebruikerservaring met micro-animaties

Door Frans op 5 april 2019

Gebruik subtiele animaties in je design om nadruk te leggen op bepaalde onderdelen die op dat moment belangrijk zijn.

Lees de blog

Teksten schrijven voor je website

Teksten schrijven voor je website

Door Jasmijn op 12 februari 2019

“Ik heb alleen inspiratie nodig dan lukt het wel”. Soms is inspiratie bij het schrijven van een webtekst niet voldoende. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de lezer. Zoals de manier waarop hij of zij leest en klikt, maar ook overtuigd wil worden.

Lees de blog

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Door Jasmijn op 11 januari 2019

Met meer dan 150 tevreden gebruikers werken wij al 10 jaar met het SocialCMS. Naast de doorlopende ontwikkelingen in techniek en het uiterlijk van websites is het goed om met regelmaat weer in de materie te duiken om zo het optimale resultaat te behalen. Samen met deze 10 tips ga je fris en fruitig het nieuwe jaar in met je website.

Lees de blog

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Door Jasmijn op 17 augustus 2018

Even een berichtje naar een vriendin sarcastisch afsluiten met een 😉 of een blozend poppetje als je wederom vergeten bent om het thuisfront in te lichten dat je niet mee-eet. Ze worden landelijk gedoogd in allerlei communicatiekanalen (er is zelfs een world emoji day) maar hoe zit het nu in zakelijke communicatie? Is het dan al snel te amicaal of misschien juist lekker laagdrempelig? Wij zoeken het voor je uit!

Lees de blog