073 - 627 1240
Bied extra service met een 'Mijn Omgeving'

‘Mijn Omgeving’

Extra service voor je gasten

Kaj van Houten Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 22 februari 2019

Waarschijnlijk maak je er al gebruik van zonder dat je je er bewust van bent, een ‘Mijn Omgeving’. Denk hierbij aan een aparte pagina die toegankelijk is met een gebruikersnaam en wachtwoord. Zoals bijvoorbeeld bij je telefoonprovider, waar een persoonlijk overzicht wordt getoond van je gekozen abonnementen en belkosten. Het wordt daarom ook wel een persoonlijk dashboard genoemd, met een duidelijke weergave van al je gegevens. Waarom zijn deze beveiligde dashboards zo populair bij bedrijven en wat is er zo handig aan? We leggen het graag aan je uit.

Recreatie fotografie

Waarom is een Mijn Omgeving handig voor mijn gasten?

Gasten willen snel en veilig (deel)betalingen verrichten, informatie over een reservering opvragen en hun gegevens aanvullen. Het voornaamste doel van een Mijn Omgeving is vergemakkelijken van administratieve handelingen met klantgegevens. Zo bied je de klant zelf de mogelijkheid gegevens te controleren en aan te passen. Mensen willen graag de controle houden over hun eigen boeking en zelf kunnen wijzigen of inzien. Sterker nog, ze verwachten dit ieder moment van de dag te kunnen doen, ook als je receptie gesloten is.

Wat kan een gast bijvoorbeeld online regelen voor zijn vakantie?

  • Gastgegevens wijzigen

    Mocht er een adreswijziging zijn of als de gast nog aanvullende gegevens wil achterlaten kan dat binnen het account. Daarnaast kunnen aanvullende gegevens ingevuld worden die bijvoorbeeld niet altijd tijdens het boekingsproces gevraagd worden om deze kort en snel te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld gegevens van de medereizigers.

  • Reservering inzien

    De gast kan eerdere en lopende reserveringen inzien. Denk hierbij aan informatie over de status van de reservering, het reserveringsnummer, aankomst- en vertrekdata, persoonsgegevens, de prijsopbouw en geboekte extra's.

  • Betalingen opvragen en verrichten

    Per reservering kan de gast zien wat de status van een betaling is, wat de betalingstermijnen zijn, wat er open staat en wat voldaan is. Mocht online betalen mogelijk zijn dan kan de gast direct via de beschikbare betaalmogelijkheid het openstaande bedrag voldoen.

  • Documenten inzien en downloaden

    Wanneer je documenten in het reserveringssysteem koppelt aan een reservering kunnen gasten deze bekijken in de Mijn Omgeving. Denk hierbij aan een PDF met de definitieve bevestiging of informatie over de algemene voorwaarden.

  • Artikelen bijboeken

    Extra verkoop stimuleren kan via de Mijn Omgeving. Denk hierbij aan het bijboeken van bijvoorbeeld lakenpakketten, fietsverhuur of ontbijtservice. De beschikbare extra's artikelen om te boeken worden opgehaald uit het reserveringssysteem en bij de gemaakte reservering in de Mijn Omgeving weergegeven.

  • Voertuiggegevens invullen

    Wanneer er slagbomen zijn op het park kan het handig zijn dat je vooraf al het kenteken weet van de voertuigen van je gasten. Bijvoorbeeld als het slagboomsysteem herkenning heeft op kentekens.

Gasten hebben controle over hun eigen boeking

Mijn Omgeving voor huiseigenaren

Een Mijn Omgeving is ook erg interessant voor huiseigenaren. Dit is een aparte omgeving waarop zij kunnen inloggen om inzicht te krijgen in de bezetting per accommodatie en eventueel blokkeringen kunnen doorvoeren. Daarnaast kun je documenten zoals afrekeningen en overzichten delen met huiseigenaren. Dit scheelt behoorlijk wat administratieve handelingen en bespaart een hoop tijd.

Welke voordelen biedt een Mijn Omgeving mij?

Wanneer er dankzij een Mijn Omgeving meer taken door de klant zelf gedaan kunnen worden, dan is dat efficiënter voor het bedrijf. Al is waarschijnlijk het inzicht in het gedrag van je gasten de grootste reden, zodat je hier gericht op kunt inspelen. Om zo weer het einddoel te bereiken en dat is uiteraard meer conversie.

Ontdek de voordelen:

  • Tijdsbesparing aan de receptie.
    Veel vragen kunnen al via de Mijn Omgeving voor de klant beantwoord worden.
  • Gemak.
    Terugkerende gasten kunnen sneller en eenvoudiger boeken doordat bestaande bekende gegevens al ingevuld zijn.
  • Bron van informatie.
    Naast informatie over de reservering is het ook mogelijk om extra pagina’s van bijvoorbeeld de website toe te voegen (animatieprogramma, omgeving, nieuws).

Is een Mijn Omgeving ook geschikt voor een klein bedrijf?

Is een Mijn Omgeving alleen maar voor grote bedrijven interessant? Nee absoluut niet. Het levert je al gauw tijdwinst op en daarnaast zorgt het voor meer tevreden klanten. Dat betaalt zich uiteindelijk snel terug: kostbare tijd besparen doordat alle gegevens op één centrale plek gebundeld staan.

Over Kaj van Houten

Kaj is consultant bij Holiday Media

Benieuwd of een Mijn Omgeving iets voor je bedrijf kan betekenen? We vertellen graag alle mogelijkheden.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden of de kosten?

Lees ook deze blogs

Veilig online reserveringen betalen

Veilig online reserveringen betalen

Door 1 op 21 september 2017

Hoe bied je je gasten de zekerheid van veilig online betalen en welke mogelijkheden zijn er? En geldt dit ook voor de buitenlandse gasten? Lees de blog

Zo haalt u meer uit uw Gastenmailing

Zo haalt u meer uit uw Gastenmailing

Door 1 op 15 december 2015

Een gastenmailing is bij uitstek geschikt om de klantenbinding te vergroten. De ontvanger ontvangt de e-mail(s) namelijk pas nadat er een boeking is gemaakt. Lees de blog

De klantreis van uw gast, deel 3: De gast is bij u op vakantie en wat jammer dat het weer voorbij is

De klantreis van uw gast, deel 3: De gast is bij u op vakantie en wat jammer dat het weer voorbij is

Door 1 op 30 september 2015

Misschien is de vakantie zelf wel de belangrijkste fase van de klantreis. Ook hierin kan online marketing zeker van toegevoegde waarde zijn om service te bieden aan uw gasten. Zorg ervoor dat u uw gast ook na het verblijf op het park niet uit het oog verliest. Lees de blog

De klantreis van uw gast, deel 2: Vakantie boeken en de voorpret

De klantreis van uw gast, deel 2: Vakantie boeken en de voorpret

Door 1 op 23 september 2015

In de vorige blog hebben we aandacht besteed aan de zoekende vakantieganger. In deze blog gaan we verder in op wat er allemaal bij uw gast gebeurt nèt voordat hij boekt, tijdens het maken van de boeking en na het maken van de boeking. Lees de blog