073 - 627 1240
Veilig online reserveringen betalen

Veilig online reserveringen betalen

Geschreven door Marijn Eijsink op donderdag 21 september 2017

Hoe bied je je gasten de zekerheid van veilig online betalen en welke mogelijkheden zijn er? En geldt dit ook voor de buitenlandse gasten?

Waarom online betalen?

  • De gast zit vaak niet te wachten op betalingstermijnen en overboekingen. Die wil de online boeking eenvoudig online kunnen betalen.
  • Een (deel)betaling is de beste garantie die je kunt hebben dat de gast ook daadwerkelijk gaat komen. :)
  • Een online betaling wordt automatisch gekoppeld aan de reservering en de betalingstermijn, het scheelt dus ook flink in de administratie!

De meest gebruikte betaalmethodes

Welke betaalmethodes moet ik aanbieden? Wat is een Duitse gast gewend? We lichten de belangrijkste betaalmethodes en ontwikkelingen eruit.

iDEAL

Een ruime meerderheid van de Nederlandse online verkopen verloopt via iDEAL en is daarom de meest gebruikte betaalmethode. Voor de bezoeker is deze transactie gratis en verloopt de transactie binnen de vertrouwde omgeving van het online bankieren.

Creditcard

Online wordt de creditcard wereldwijd het meest gebruikt als betaalmiddel. De kosten voor betalingen zijn alleen vrij hoog. Hierbij worden aan de ondernemer eenmalige of soms maandelijkse kosten doorberekend en komen er nog transactiekosten bij (variërend tussen de 1 en 5 procent). In het voordeel van de consument, kunnen zij ook gebruik maken van een zogenoemde chargeback. Hierbij wordt er een periode tot 6 maanden na de betaling gereserveerd om een aankoop terug te draaien.

PayPal

Via PayPal kan de consument geld van zijn creditcard of bankrekening overmaken naar een gekoppeld account. Vergeleken met iDEAL is Paypal relatief prijzig en vooral relevant als buitenlandse klanten geld willen overmaken. Voor deze methode betaal je transactiekosten met daar bovenop een provisie voor PayPal.

Duitse betalingsmogelijkheden?

Duitsland heeft eigen betaalmethodes die vergelijkbaar zijn met iDEAL voor Nederland, namelijk GiroPay (wordt gebruikt door 75% van de Duitse bevolking) en Sofort. Deze betaalmogelijkheden zitten niet bij elke betaalprovider en hebben ook hogere transactiekosten dan bijvoorbeeld een iDEAL betaling. Wel zorgt het aanbieden van deze betalingsmogelijkheden voor een veilig en vertrouwd gevoel bij Duitse consumenten en dus een betere conversie.

Wie doet wat?

Om reserveringen te kunnen innen is een koppeling met een betaalprovider nodig. Deze provider biedt vervolgens de betaalmethode(n) die je wenst af te nemen. Deze mogelijkheid als provider kan worden aangeboden door banken, maar ook door onafhankelijke bedrijven de zogenoemde betaalproviders.

Meestal heeft uw bank een eigen online betaalsysteem. Zo heeft Rabobank bijvoorbeeld “Omnikassa” en gebruikt ING “Kassa Compleet”. De mogelijkheden van deze systemen worden steeds uitgebreider, zoals betaling met creditcard. Daarnaast zijn er onafhankelijke partijen zoals Mollie, Buckaroo, Multisafepay of Ingenico.

Bij de keuze in provider zijn een aantal factoren belangrijk:

  • Welke betaalmodules wil je aanbieden?
  • Wil je de mogelijkheid om achteraf te betalen?
  • Komen er veel gasten uit België of Duitsland?
  • Liever de kosten per transactie of per maand?

Trend in webshopland: Achteraf betalen

Deze module wordt door veel betaalproviders aangeboden en is relatief nieuw. Hierbij wordt de betaling pas achteraf ná levering van het product gedaan. De factuur volgt naderhand waardoor klanten minder risico lopen en eerder geneigd zijn om iets te kopen. De risico's voor de ondernemer zijn echter wel groter: wat als de consument beslist niet te betalen? De vraag is dus of deze betalingsmethode ook gebruikt zal gaan worden bij het online boeken van vakanties.

Nog een stapje verder met Mijn Omgeving en betalingsherinneringen

Maak je gebruik van een Mijn Omgeving, dan is het ook mogelijk vanuit hier de gasten te laten betalen. In de Mijn Omgeving zie je dan ook meteen welke betalingstermijnen voldaan zijn. Is een termijn niet tijdig betaald? Dan kan er een automatische mail gestuurd worden met een betalingsherinnering.

Verplicht online betalen?

Meestal wordt er gekozen om het online betalen optioneel aan te bieden ná de online boeking. Is een boeking bij jullie pas een boeking zodra deze ook betaald is? Dan kan het online betalen een stap naar voren gehaald worden. Houd hiermee rekening met de verschillende doelgroepen, als 55+ een belangrijk deel van de doelgroep is kan dit misschien boekingen kosten.

Welke keuze je ook maakt, we helpen je graag bij het vinden van de meest geschikte partij. HolidayAgent, ons online boeken, koppelt met alle genoemde betaalproviders en een aantal grote banken. Meer informatie over online betalen en de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Marijn is consultant bij Holiday Media.

Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.

Betaalmodule in HolidayAgent

Benieuwd naar de mogelijkheden van de betaalmodule die we in ons online boeken aanbieden?