073 - 627 1240
Teksten schrijven voor je website. Samen met deze tips komt het goed!

Teksten schrijven voor je website

Samen met deze tips komt het goed!

Geschreven door Jasmijn Pols op dinsdag 12 februari 2019

“Ik heb alleen inspiratie nodig dan lukt het wel”. Soms is inspiratie bij het schrijven van een webtekst niet voldoende. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de lezer. Zoals de manier waarop hij of zij leest en klikt, maar ook overtuigd wil worden.

Haastige spoed en een tikkie lui

Heb je met heel je hart een prachtige tekst geschreven voor de homepage van je website, is er geen mens die het leest. Wees gerust, het is niet persoonlijk. De manier waarop we informatie verzamelen is namelijk veranderd. We lezen niet meer maar we scannen door de pagina's heen. We hebben haast en daar kun je met het schrijven van teksten heel goed rekening mee houden.

Snelle schrijftips:

  • Houd het kort! Creëer korte alinea's en overwegend korte zinnen.
  • Maak gebruik van subtitels en kopteksten boven je alinea's.
  • Gebruik opsommingen zoals deze. 😉
  • Zorg voor voldoende witregels tussen de teksten.
  • Houd het eenvoudig, we hebben tenslotte haast.

Er is geen vaste leesvolgorde

Een website werkt niet zoals een boek die pagina voor pagina gelezen moet worden om het verhaal te begrijpen. Een bezoeker komt de website binnenvallen en heeft de vrijheid om alle kanten op te klikken. Dat betekent dat iedere pagina begrijpelijk moet zijn voor nieuwkomers.

Overzichtelijke tips:

  • Benoem kort de belangrijkste informatie op je homepage.
  • Op onderliggende pagina's kun je daar dieper op ingaan.
  • Vermijd woorden zoals ‘eerdergenoemde’ of ‘bovenstaande’.
  • Trigger de lezer met relevante informatie in de hoop te overtuigen.

Denk vanuit je lezers

Vaak wil je vanuit een verkoopgedachte iets verkopen aan de bezoeker. Al is de lezer niet op zoek naar een verkooppraatje maar naar de ideale vakantie. Dat vraagt een andere manier van communiceren.

Zo kun je bijvoorbeeld schrijven:

Onze safaritenten zijn splinternieuw en zijn geschikt voor 5 mensen.

Maar je kunt ook kiezen om het anders te brengen:

In onze safaritenten is kamperen een eitje. Alles is aanwezig voor een onbezorgde vakantie met het hele gezin.

Denktips:

  • Wat wil de klant horen of lezen?
  • Wat hebben ze nodig om overtuigd te worden?
  • Probeer je te verplaatsen in de lezers.

Geen twijfel maar daadkracht

In Nederland zijn we vrij nuchter en liever niet pocherig. We scheppen niet graag op en houden niet van uitsloverij. Dat zie je ook terug in onze teksten. Al zit er wel een verschil in uitsloven en zeker zijn van jezelf. Want als je zelf niet overtuigd bent waarom zij dan wel?

Zo kun je bijvoorbeeld schrijven:

Als u graag een fiets wilt huren kunnen wij dit voor u regelen bij aankomst.

Met meer zekerheid kun je het ook zo brengen:

Fiets huren? Wij regelen het!

Overtuigingstips:

  • Vermijd combinaties zoals ‘we zullen’, ‘we kunnen’ en ‘zouden we’.
  • Let op met de woorden: ‘misschien’ en ‘waarschijnlijk’.
  • Wees daadkrachtig maar doe geen valse beloftes.

Opmaak van teksten

Naast dat je je best doet om een goede tekst te schrijven is de opmaak van de tekst ook van belang het heeft invloed op de manier waarop we lezen. Dit kan een enorm verschil maken.

Voorbeeld A

Een safaritent huren? Wel zo gemakkelijk, je hebt alles bij de hand. Onze safaritenten zijn geschikt voor 5 personen en zijn per week te boeken. De safaritenten staan op een rustig plekje op een grasveld aan een speeltuintje. Wel zo leuk voor de kinderen.

Voorbeeld B

Een safaritent huren?

Glamping voor 5 personen
Wel zo gemakkelijk je hebt alles bij de hand. Onze safaritenten zijn geschikt voor 5 personen en zijn per week te boeken.

Ligging tenten
De safaritenten staan op een rustig plekje op een grasveld aan een speeltuintje. Wel zo leuk voor de kinderen.

Zie je wat opmaak met je tekst doet? Door wat enters en gebruik van subtitels en kopteksten creëer je een duidelijke structuur in je tekst. Dit maakt snel scannen voor lezers een stuk gemakkelijker.

Controleer en optimaliseer

Het is al best een klus om een vlotte, overtuigende tekst schrijven. Maak het jezelf dan ook niet nog lastiger door meteen perfectie te eisen. Eenmaal een tekst geschreven? Ga daarna alles controleren en optimaliseren. Zo schrijf je vloeiender en word je niet beperkt door zoektermen of Google eisen. Laat ook iemand anders er met een frisse blik doorheen lezen. Dit brengt vaak hele andere inzichten.

  • Begin gewoon.
  • Schrappen doe je later.
  • Toevoegen zoektermen.

Lezers zijn een tikje lui, jij toch niet?

Wij snappen ook wel dat je vast nog een hoop andere dingen te doen hebt. Websteksten schrijven is een vak apart en kan behoorlijk tijdrovend zijn. Het is dan ook verleidelijk om oude teksten te laten staan of tussendoor even snel nieuwe teksten te schrijven. Besef dat goede webteksten het verschil kunnen maken. Neem daarom de tijd en houd onze tips in gedachten.

Succes!

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Door Kaj op 4 november 2022

Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!

Lees de blog

Gebruiksvriendelijke formulieren

Gebruiksvriendelijke formulieren

Door Max op 17 juli 2020

Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.

Lees de blog

De beste Call-To-Action buttons

De beste Call-To-Action buttons

Door Jasmijn op 3 juli 2020

Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.

Lees de blog

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid

Door Jasmijn op 26 juni 2020

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?

Lees de blog