073 - 627 1240
Nieuwe features, van idee naar uitwerking

Nieuwe features

Van idee naar uitwerking

Twan Vennix Geschreven door Twan Vennix op vrijdag 19 april 2019

Bij Holiday Media zijn we continu bezig met het verbeteren van onze producten en diensten. Ontwikkelingen in de markt, wensen van klanten, nieuwe mogelijkheden van onze gekoppelde reserveringssystemen of juist in-house ontstane ideeën vormen veelal een bron van nieuwe features. In dit blogartikel doen we uit de doeken hoe een feature vanuit de tekentafel uiteindelijk in onze producten terecht komt.

Features kunnen in omvang erg verschillen. Sommige kleine wensen zijn relatief snel gerealiseerd, dit in tegenstelling tot sommige grotere innovaties of aanpassingen. De workflow zoals beschreven in dit artikel geldt over het algemeen voor elke nieuwe ontwikkeling en uitbreiding, al kan het voorkomen dat bij kleinere features wat stappen samengevoegd worden.

Idee! Idee! Haalbaarheidsonderzoek

Haalbaarheids­onderzoek

Voordat we veel tijd en energie in de ontwikkeling van een feature stoppen, wordt deze eerst op haalbaarheid getoetst: Voegt het echt wat toe voor onze klanten of hun gasten? Wegen de kosten op tegen de baten? Past het binnen onze visie? Raakt het voldoende onze huidige of toekomstige diensten? Meestal wordt dit vooronderzoek in een klein team uitgevoerd, al worden grotere noviteiten en uitbreidingen vaak ook voorgesteld aan het gehele team van Holiday Media.

Idee! Idee! In de steigers

In de steigers

Voldoet een feature aan alle eisen, dan wordt er gestart met de daadwerkelijke bouw. Bij een groter of langer ontwikkeltraject wordt eerst vastgesteld wat er precies gemaakt moet worden. Dat begint bij een functionele beschrijving, dit is vergelijkbaar met een gebruikershandleiding. Hierbij ligt de nadruk op de praktische werking van de feature, los van de techniek: Wat wordt getoond op het scherm? Waar moet iemand op klikken? Wat gebeurt er dan?

Op basis van deze functionele eisen wordt de technische specificatie opgezet; een beschrijving van hoe de feature in grote lijnen gebouwd zal gaan worden. Dit helpt bij het maken van een duidelijke ontwikkelplanning en het voorkomt verrassingen tijdens het bouwen.

Idee! Idee! Haalbaarheidsonderzoek

De daadwerkelijke bouw

Nadat alles helemaal uitgekristalliseerd is, kan de developer gaan ontwikkelen. Hoewel tijdens de bouw voortdurend wordt getest of alles naar behoren werkt, wordt de ontwikkeling afgesloten door een controle van de collega developers. Zij testen en “reviewen” de opgeleverde programmeercode. Hierdoor wordt de kans op fouten drastisch verminderd en blijven de andere developers op de hoogte. Bij grote uitbreidingen wordt de nieuwe feature aan het hele team gedemonstreerd. Dit helpt consultants om de uitbreiding aan te kunnen bieden en levert vaak nog goede additionele feedback op.

Tewaterlating

Tewaterlating

Na akkoord, wordt de ontwikkelde feature opgenomen in de eerstvolgende release. Deze vinden doorgaans om de week op dinsdagochtend plaats. Voor elke nieuwe ontwikkeling geldt de daadwerkelijke livegang als beste test. In enkele gevallen wordt er gekozen voor een Soft Release. Hierbij zien gebruikers niets veranderen; terwijl op de achtergrond de nieuwe code ongemerkt meedraait. Zo krijgen ontwikkelaars een goed inzicht in de performance en betrouwbaarheid van de nieuwe toevoeging, zonder dat anderen daar hinder van ondervinden. Bij nieuwe zaken zoals widgets zal een designer de aanpassing opnemen bij de websiteontwikkeling. Een goede praktijk-case om als laatste test te dienen.

Als de live-test succesvol verlopen is en alle oneffenheden uit de nieuwe feature gehaald zijn, zal de feature bij meerdere klanten uitgerold worden. Afhankelijk van de aard van de feature zal dat automatisch, in een updateronde of bij nieuwe ontwikkelingen gebeuren. Via een HolidayAgent nieuwsbrief, blog of onze socialmedia-kanalen wordt de feature voorgesteld aan onze klanten.

In goede gezondheid

Na de oplevering blijven we bij de feature betrokken. Periodiek wordt de code getoetst op gezondheid en waar nodig bijgewerkt. Een programmacode heeft regelmatig onderhoud nodig, om de dataveiligheid te kunnen blijven garanderen. Zo kan het voorkomen dat een onderliggend platform een beveiligingsupdate krijgt of dat codestandaarden bijgewerkt worden, waardoor de ontwikkelde programmeercode niet (goed) meer functioneert.

Daarnaast kunnen vanuit het gebruik in de praktijk nieuwe of aangepaste wensen ontstaan bij ons of bij onze klanten. We hechten veel waarde aan het op niveau houden van de functionaliteit en kwaliteit van onze pakketten, zodat alles vriendelijk, veilig en vlug blijft werken. Voor ons, voor u, voor uw gasten.

Over Twan Vennix

Twan is developer bij Holiday Media

Ik draag bij aan het nóg beter maken van HolidayAgent, ons paradepaardje.

Lees ook deze blogs

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Positieve communicatie in uitzonderlijke tijden

Door Jasmijn op 23 maart 2020

In een tijd met veel onduidelijkheid en vooral angst, is het altijd goed om te blijven communiceren. Maar hoe ga je daarmee om in tijden van crisis zoals nu met het coronavirus (COVID-19). Dit vraagt om een gedegen aanpak en het betere ‘omdenkwerk’. Op dit moment is het in Nederland alle hens aan dek door het nieuwe Coronavirus. De vele communicatieteams draaien overuren om iedereen van juiste informatie te voorzien. Wij geven tips voor je online communicatie. We doen het tenslotte samen, nietwaar?

Lees de blog

Online klantbeleving

Online klantbeleving

Door Jasmijn op 13 maart 2020

Ooit deze hippe termen voorbij horen komen: Customer journey, storytelling en user experience? Ze hebben allemaal te maken met overbrengen van de online klantbeleving. Graag vertel ik je waarom deze online klantbeleving zo belangrijk is en hoe dit binnen je website kan worden verbeterd. Dit zodat offline en online klantbeleving beter op elkaar wordt afgestemd.

Lees de blog

Hans Latour gaat met pensioen

Hans Latour gaat met pensioen

Door Hans op 9 maart 2020

Een veel voorkomende scene in Amerikaanse films, werknemer gaat vertrekken en kan in 5 minuten z'n werkplek opruimen en verlaat met een doosje met daarin een plantje, een foto van de familie, een koffiemok en een pennensetje het bedrijf. Zo is dat bij mij niet gegaan.

Lees de blog

Content first webdesign

Content first webdesign

Door Jasmijn op 28 februari 2020

Een nieuwe website is een grote maar ook een uitdagende klus. Er liggen vast nog wel ergens folders met pakkende teksten die we kunnen hergebruiken en een neef heeft ooit eens leuke foto's gemaakt op het terrein. Als we dat combineren met de kleur blauw uit het logo zijn we al een heel eind toch? Of toch niet? In deze blog leggen we graag de voordelen uit van een “content first” aanpak bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Lees de blog