Geschreven door Twan Vennix op vrijdag 19 april 2019
Bij Holiday Media zijn we continu bezig met het verbeteren van onze producten en diensten. Ontwikkelingen in de markt, wensen van klanten, nieuwe mogelijkheden van onze gekoppelde reserveringssystemen of juist in-house ontstane ideeën vormen veelal een bron van nieuwe features. In dit blogartikel doen we uit de doeken hoe een feature vanuit de tekentafel uiteindelijk in onze producten terecht komt.
Features kunnen in omvang erg verschillen. Sommige kleine wensen zijn relatief snel gerealiseerd, dit in tegenstelling tot sommige grotere innovaties of aanpassingen. De workflow zoals beschreven in dit artikel geldt over het algemeen voor elke nieuwe ontwikkeling en uitbreiding, al kan het voorkomen dat bij kleinere features wat stappen samengevoegd worden.
Voordat we veel tijd en energie in de ontwikkeling van een feature stoppen, wordt deze eerst op haalbaarheid getoetst: Voegt het echt wat toe voor onze klanten of hun gasten? Wegen de kosten op tegen de baten? Past het binnen onze visie? Raakt het voldoende onze huidige of toekomstige diensten? Meestal wordt dit vooronderzoek in een klein team uitgevoerd, al worden grotere noviteiten en uitbreidingen vaak ook voorgesteld aan het gehele team van Holiday Media.
Voldoet een feature aan alle eisen, dan wordt er gestart met de daadwerkelijke bouw. Bij een groter of langer ontwikkeltraject wordt eerst vastgesteld wat er precies gemaakt moet worden. Dat begint bij een functionele beschrijving, dit is vergelijkbaar met een gebruikershandleiding. Hierbij ligt de nadruk op de praktische werking van de feature, los van de techniek: Wat wordt getoond op het scherm? Waar moet iemand op klikken? Wat gebeurt er dan?
Op basis van deze functionele eisen wordt de technische specificatie opgezet; een beschrijving van hoe de feature in grote lijnen gebouwd zal gaan worden. Dit helpt bij het maken van een duidelijke ontwikkelplanning en het voorkomt verrassingen tijdens het bouwen.
Nadat alles helemaal uitgekristalliseerd is, kan de developer gaan ontwikkelen. Hoewel tijdens de bouw voortdurend wordt getest of alles naar behoren werkt, wordt de ontwikkeling afgesloten door een controle van de collega developers. Zij testen en “reviewen” de opgeleverde programmeercode. Hierdoor wordt de kans op fouten drastisch verminderd en blijven de andere developers op de hoogte. Bij grote uitbreidingen wordt de nieuwe feature aan het hele team gedemonstreerd. Dit helpt consultants om de uitbreiding aan te kunnen bieden en levert vaak nog goede additionele feedback op.
Na akkoord, wordt de ontwikkelde feature opgenomen in de eerstvolgende release. Deze vinden doorgaans om de week op dinsdagochtend plaats. Voor elke nieuwe ontwikkeling geldt de daadwerkelijke livegang als beste test. In enkele gevallen wordt er gekozen voor een Soft Release. Hierbij zien gebruikers niets veranderen; terwijl op de achtergrond de nieuwe code ongemerkt meedraait. Zo krijgen ontwikkelaars een goed inzicht in de performance en betrouwbaarheid van de nieuwe toevoeging, zonder dat anderen daar hinder van ondervinden. Bij nieuwe zaken zoals widgets zal een designer de aanpassing opnemen bij de websiteontwikkeling. Een goede praktijk-case om als laatste test te dienen.
Als de live-test succesvol verlopen is en alle oneffenheden uit de nieuwe feature gehaald zijn, zal de feature bij meerdere klanten uitgerold worden. Afhankelijk van de aard van de feature zal dat automatisch, in een updateronde of bij nieuwe ontwikkelingen gebeuren. Via een HolidayAgent nieuwsbrief, blog of onze socialmedia-kanalen wordt de feature voorgesteld aan onze klanten.
Na de oplevering blijven we bij de feature betrokken. Periodiek wordt de code getoetst op gezondheid en waar nodig bijgewerkt. Een programmacode heeft regelmatig onderhoud nodig, om de dataveiligheid te kunnen blijven garanderen. Zo kan het voorkomen dat een onderliggend platform een beveiligingsupdate krijgt of dat codestandaarden bijgewerkt worden, waardoor de ontwikkelde programmeercode niet (goed) meer functioneert.
Daarnaast kunnen vanuit het gebruik in de praktijk nieuwe of aangepaste wensen ontstaan bij ons of bij onze klanten. We hechten veel waarde aan het op niveau houden van de functionaliteit en kwaliteit van onze pakketten, zodat alles vriendelijk, veilig en vlug blijft werken. Voor ons, voor u, voor uw gasten.
Twan is developer bij Holiday Media
Ik draag bij aan het nóg beter maken van HolidayAgent, ons paradepaardje.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 22 april 2022
Google stopt volgende jaar met Universal Analytics. Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger en heeft veel nieuwe mogelijkheden. Hoog tijd dus om hier wat meer over te vertellen.
Door Joris op 29 juli 2020
Een belangrijk onderdeel van het traject van de bezoekers van je website is hun zoektocht. Waar vinden ze de informatie die ze zoeken? En hoe breng je dit goed in beeld zodat je hiervan kunt leren? Je moet als het ware in de huid kruipen van je potentiële klant en meebewegen in de manier waarop we door de tijd heen op zoek gaan naar informatie.
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.