073 - 627 1240
Nieuwe features, van idee naar uitwerking

Nieuwe features

Van idee naar uitwerking

Twan Vennix Geschreven door Twan Vennix op vrijdag 19 april 2019

Bij Holiday Media zijn we continu bezig met het verbeteren van onze producten en diensten. Ontwikkelingen in de markt, wensen van klanten, nieuwe mogelijkheden van onze gekoppelde reserveringssystemen of juist in-house ontstane ideeën vormen veelal een bron van nieuwe features. In dit blogartikel doen we uit de doeken hoe een feature vanuit de tekentafel uiteindelijk in onze producten terecht komt.

Features kunnen in omvang erg verschillen. Sommige kleine wensen zijn relatief snel gerealiseerd, dit in tegenstelling tot sommige grotere innovaties of aanpassingen. De workflow zoals beschreven in dit artikel geldt over het algemeen voor elke nieuwe ontwikkeling en uitbreiding, al kan het voorkomen dat bij kleinere features wat stappen samengevoegd worden.

Idee! Idee! Haalbaarheidsonderzoek

Haalbaarheids­onderzoek

Voordat we veel tijd en energie in de ontwikkeling van een feature stoppen, wordt deze eerst op haalbaarheid getoetst: Voegt het echt wat toe voor onze klanten of hun gasten? Wegen de kosten op tegen de baten? Past het binnen onze visie? Raakt het voldoende onze huidige of toekomstige diensten? Meestal wordt dit vooronderzoek in een klein team uitgevoerd, al worden grotere noviteiten en uitbreidingen vaak ook voorgesteld aan het gehele team van Holiday Media.

Idee! Idee! In de steigers

In de steigers

Voldoet een feature aan alle eisen, dan wordt er gestart met de daadwerkelijke bouw. Bij een groter of langer ontwikkeltraject wordt eerst vastgesteld wat er precies gemaakt moet worden. Dat begint bij een functionele beschrijving, dit is vergelijkbaar met een gebruikershandleiding. Hierbij ligt de nadruk op de praktische werking van de feature, los van de techniek: Wat wordt getoond op het scherm? Waar moet iemand op klikken? Wat gebeurt er dan?

Op basis van deze functionele eisen wordt de technische specificatie opgezet; een beschrijving van hoe de feature in grote lijnen gebouwd zal gaan worden. Dit helpt bij het maken van een duidelijke ontwikkelplanning en het voorkomt verrassingen tijdens het bouwen.

Idee! Idee! Haalbaarheidsonderzoek

De daadwerkelijke bouw

Nadat alles helemaal uitgekristalliseerd is, kan de developer gaan ontwikkelen. Hoewel tijdens de bouw voortdurend wordt getest of alles naar behoren werkt, wordt de ontwikkeling afgesloten door een controle van de collega developers. Zij testen en “reviewen” de opgeleverde programmeercode. Hierdoor wordt de kans op fouten drastisch verminderd en blijven de andere developers op de hoogte. Bij grote uitbreidingen wordt de nieuwe feature aan het hele team gedemonstreerd. Dit helpt consultants om de uitbreiding aan te kunnen bieden en levert vaak nog goede additionele feedback op.

Tewaterlating

Tewaterlating

Na akkoord, wordt de ontwikkelde feature opgenomen in de eerstvolgende release. Deze vinden doorgaans om de week op dinsdagochtend plaats. Voor elke nieuwe ontwikkeling geldt de daadwerkelijke livegang als beste test. In enkele gevallen wordt er gekozen voor een Soft Release. Hierbij zien gebruikers niets veranderen; terwijl op de achtergrond de nieuwe code ongemerkt meedraait. Zo krijgen ontwikkelaars een goed inzicht in de performance en betrouwbaarheid van de nieuwe toevoeging, zonder dat anderen daar hinder van ondervinden. Bij nieuwe zaken zoals widgets zal een designer de aanpassing opnemen bij de websiteontwikkeling. Een goede praktijk-case om als laatste test te dienen.

Als de live-test succesvol verlopen is en alle oneffenheden uit de nieuwe feature gehaald zijn, zal de feature bij meerdere klanten uitgerold worden. Afhankelijk van de aard van de feature zal dat automatisch, in een updateronde of bij nieuwe ontwikkelingen gebeuren. Via een HolidayAgent nieuwsbrief, blog of onze socialmedia-kanalen wordt de feature voorgesteld aan onze klanten.

In goede gezondheid

Na de oplevering blijven we bij de feature betrokken. Periodiek wordt de code getoetst op gezondheid en waar nodig bijgewerkt. Een programmacode heeft regelmatig onderhoud nodig, om de dataveiligheid te kunnen blijven garanderen. Zo kan het voorkomen dat een onderliggend platform een beveiligingsupdate krijgt of dat codestandaarden bijgewerkt worden, waardoor de ontwikkelde programmeercode niet (goed) meer functioneert.

Daarnaast kunnen vanuit het gebruik in de praktijk nieuwe of aangepaste wensen ontstaan bij ons of bij onze klanten. We hechten veel waarde aan het op niveau houden van de functionaliteit en kwaliteit van onze pakketten, zodat alles vriendelijk, veilig en vlug blijft werken. Voor ons, voor u, voor uw gasten.

Over Twan Vennix

Twan is developer bij Holiday Media

Ik draag bij aan het nóg beter maken van HolidayAgent, ons paradepaardje.

Lees ook deze blogs

Terugblik op onze relatiedag

Terugblik op onze relatiedag

Door Jasmijn op 25 oktober 2019

Op 8 oktober vond onze relatiedag plaats in het inspirerende GeoFort in Herwijnen. Deze dag stond in het teken van grenzeloze gastvrijheid. Een breed thema waarbij techniek en persoonlijk contact naadloos in elkaar overlopen en elkaar versterken. De opkomst was goed en vanuit alle windstreken waren de recreatieondernemers goed vertegenwoordigd.

Lees de blog

Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

Effectief overtuigen met sociale bewijskracht

Door Jasmijn op 16 juli 2019

Als consument krijgen we veel keuzes voorgeschoteld. We weten eigenlijk niet wat we precies willen. Wat is nu het beste? Wat doen we? Dat wat anderen ook kopen, want dan zal het toch wel goed zijn? Vooral online maken we graag gebruik van sociale bewijskracht. Het is één van de krachtigste beïnvloedingswapens. Ik leg deze typische vorm van consumentengedrag voor je onder de loep en laat je zien hoe je er zelf gebruik van kunt maken.

Lees de blog

Maak de mooiste foto's voor je website met deze 10 tips

Maak de mooiste foto's voor je website met deze 10 tips

Door Frans op 28 juni 2019

Foto's zorgen voor een groot deel voor de beleving op een website. Goede foto's zijn daarom essentieel om de juiste sfeer over te brengen en zo je product of dienst te verkopen. Nu het kampeerseizoen weer in volle gang is en de zon zich steeds vaker laat zien, is dit de ideale tijd om nieuw beeldmateriaal vast te leggen.

Lees de blog

Dag van de hamburger

Dag van de hamburger

Door Jasmijn op 28 mei 2019

Hoera, het is vandaag de Dag van de Hamburger! En wij vieren mee. Het hamburgermenu is een veelbesproken onderwerp bij Holiday Media. En dan hebben we het over die drie horizontale streepjes die als menu navigatie dienen in een website.

Lees de blog