Geschreven door Frans van der Wijst op vrijdag 28 juni 2019
Foto's zorgen voor een groot deel voor de beleving op een website. Goede foto's zijn daarom essentieel om de juiste sfeer over te brengen en zo je product of dienst te verkopen. Nu het kampeerseizoen weer in volle gang is en de zon zich steeds vaker laat zien, is dit de ideale tijd om nieuw beeldmateriaal vast te leggen.
Natuurlijk kunnen wij de fotografie geheel voor je verzorgen, al kun je met deze 10 tips ook zelf aan de slag. De mooiste zomermomenten kun je tegenwoordig ook met je smartphone vastleggen. Hieronder 10 tips waarbij je je foto's naar een hoger niveau tilt.
Misschien ligt het voor de hand maar de eerste tip is misschien wel het belangrijkste. Haal regelmatig een doekje over je lens. Vuil zoals stof en vette vingers komen snel op je lens en zorgen voor wazige foto's. Het zou toch zonde zijn als je foto's onscherp zijn doordat er een stofje op je lens zit?
Kijk even rond voordat je foto's gaat maken, ga niet direct aan de slag met het knippen van foto's maar bedenk eerst goed wat je op de foto wilt zetten. Door wat langer stil te staan bij de foto's die je maakt creëer je bewust betere composities. Zo wordt een foto meer dan snel en standaard kiekje.
Tegenwoordig heeft bijna iedere smartphone een optie om in HDR foto's te schieten. HDR staat voor High Dynamic Range (ofwel hoog dynamisch bereik) en komt vooral tot zijn recht in situaties met veel contrast (zoals bijvoorbeeld foto's van je kampeervelden).
De compositieregel ook wel de 'regel van derden' genoemd wordt vaak gebruikt in de fotografie. Door deze regel toe te passen, zorg je voor een spannender beeld. Hierbij verdeel je het beeld in negen denkbeeldige (gelijke) vlakken. Maak je een foto van een landschap? Zorg er dan voor dat de horizon op 1/3e of 2/3e van de foto ligt (houd de horizon recht). Het onderwerp van je foto moet terechtkomen op een van de snijpunten van het raster.
Doordat je met een smartphone vanuit oogperspectief foto's maakt wordt dit vaak een standaardhoogte. Probeer hier variatie in aan te brengen door vanuit andere standpunten te fotograferen. Zo creëer je afwisseling in het totaalaanbod. Denk aan, foto's van een hoger perspectief bijvoorbeeld vanaf een ladder of een gedekte tafel op tafelhoogte vastgelegd.
De zoomfunctie van een smartphone (digitale zoom) kun je beter niet gebruiken. Het beeld wordt namelijk alleen vergroot. Dit zorgt vaak voor slechte kwaliteit foto's. Haal je onderwerp dichterbij door er naartoe te lopen of naar je toe te schuiven. Zo haal je het maximale uit je foto's. Bekijk ook de instellingen van de fotoapp op je smartphone en controleer of foto's op de maximale resolutie gemaakt worden.
Computerschermen hebben altijd een landschap formaat (horizontale weergave). Hierop worden wegpagina's gebaseerd en wordt de breedte van het scherm volledig benut. Probeer hier een uniformiteit in te houden. Zeker in een fotogalerij vallen foto's in een portretmodus vaak uit de toon.
De fotosensor van je smartphone is veel kleiner dan die van een gewone camera. Een kleine sensor heeft meer licht nodig om goede foto's te maken. Zorg daarom dat je foto's maakt in het daglicht, liefst op een zonnige dag.
Bij weinig licht is de verleiding groot om de flits van je smartphone te gebruiken, probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Een smartphone flits lijkt fel, al reikt dit niet verder dan een paar meter en zorgt vaak voor een ongewenst effect op de foto. Door gebruik te maken van natuurlijk licht leg je meer sfeer vast. Hierdoor heeft de koude (blauwe) flits hier minder grip op.
Zorg dat je de camera stabiel vast hebt (het liefst met twee handen). Door de camera goed stil te houden zul je merken dat je veel minder last hebt van bewegingsonscherpte. Zeker in een donkere omgeving is het goed stil houden van de camera van groot belang. Is de omgeving te donker? Een statief biedt hierin uitkomst!
Frans is webdesigner bij Holiday Media, maar ook professioneel fotograaf.
Iedere klant verdient iets unieks, dus ook een website die perfect aansluit bij hun wensen.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 22 april 2022
Google stopt volgende jaar met Universal Analytics. Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger en heeft veel nieuwe mogelijkheden. Hoog tijd dus om hier wat meer over te vertellen.
Door Joris op 29 juli 2020
Een belangrijk onderdeel van het traject van de bezoekers van je website is hun zoektocht. Waar vinden ze de informatie die ze zoeken? En hoe breng je dit goed in beeld zodat je hiervan kunt leren? Je moet als het ware in de huid kruipen van je potentiële klant en meebewegen in de manier waarop we door de tijd heen op zoek gaan naar informatie.
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.