Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 11 januari 2019
Met meer dan 150 tevreden gebruikers werken wij al 10 jaar met het SocialCMS platform van Procurios. Dit is een content management systeem waarbij je gemakkelijk je website zelf kunt bijhouden. Naast de doorlopende ontwikkelingen in techniek en het uiterlijk van websites is het goed om met regelmaat weer in de materie te duiken om zo het optimale resultaat te behalen. Samen met deze 10 tips ga je fris en fruitig het nieuwe jaar in met je website. Meer bij te spijkeren? Maak dan gebruik van onze gratis opfriscursus!
Wat is een website zonder pagina's? Dit is de basis van je website en in het beheer van de website wordt onderscheid gemaakt tussen pagina's en categorieën. Een categorie is een map waarin je pagina's kunt plaatsen zodat je een submenu kunt creëren. Op een pagina zelf wordt daadwerkelijk inhoud geplaatst.
Om een nieuwe pagina of een categorie aan te maken, selecteer je aan de linkerkant in het menu het gewenste bovenliggende niveau. Daarna kies je met de rechtermuisknop voor de optie Pagina toevoegen of Categorie toevoegen.
Dat het belangrijk is in de opbouw van je website om SEO technieken toe te passen zal je vast niet zijn ontgaan. Dit kan dit op vele manieren:
Binnen Google Chrome is er een handige functie waarmee je artikelen kunt kopiëren naar andere pagina's. Bijvoorbeeld, je wilt de footer artikelen ook in andere pagina's tonen. Dan houd je de CTRL-toets ingedrukt en sleep je met je muis het betreffende artikel naar de gewenste pagina in het menu. Kies hier voor de container waar je het artikel wilt tonen en het artikel wordt gekopieerd.
De menustructuur van je website is geheel zelf te bepalen. Je kunt pagina's en subpagina's aanmaken en deze op basis van drag and drop verslepen. Zo wijzig je heel eenvoudig de volgorde van het menu. Deze functie werkt het beste vanuit Google Chrome. Dit kan eenvoudig gedaan worden door een pagina "vast" te pakken en deze te verslepen naar de gewenste positie en weer los te laten.
Een pagina is voorzien van een template die bestaat uit containers. Containers zijn nodig om een structuur en indeling te geven aan een website. Per website en pagina kan het verschillen hoeveel containers er zijn en welke benaming ze hebben. In deze containers wordt de content (teksten, video's, afbeeldingen etc...) van een website geplaatst, dit met behulp van artikelen.
Achter elke container staat het -icoon hiermee kun je nieuwe artikelen toevoegen aan de pagina. Hier zijn veel verschillende soorten artikelen voor beschikbaar, vaak voor u op maat gemaakt.
Gebruik je meerdere talen op je website via de aanvullende meertaligheidsfunctie? Dan is het mogelijk om de website in andere talen aan te bieden. De standaard talen hebben we al voor je ingesteld. Extra talen toevoegen? Neem dan contact met ons op.
Vertaal wat je zichtbaar wil hebben in de betreffende taal. Zo kun je ervoor kiezen om bepaalde elementen in verschillende talen wel of niet te tonen. Een taalversie van de website wordt alleen weergegeven als je deze vertaald hebt. Dat wil zeggen dat je zowel pagina's als losse artikelen moet vertalen om deze zichtbaar te krijgen.
Bekijk de volledige uitleg voor de meertaligheid in ons Helpcentrum.
Wil je een contactformulier of een inschrijfformulier plaatsen op je website? Ga dan naar de tab “formulieren” bovenin de donkere balk. Hier druk je op de knop Nieuw formulier toevoegen. Vul hier alle eigenschappen in door secties toe te voegen in de formulierstructuur. Denk ook na over de ontvanger van het antwoordformulier, wie krijgt de reacties binnen en op welk adres?
Na het opslaan kun je het formulier plaatsen op de pagina. Door op de gewenste pagina een Nieuw artikel toe te voegen en hier voor Formulier te kiezen.
Bekijk de volledige uitleg over formulieren en peilingen in ons Helpcentrum.
Om een afbeelding optimaal te positioneren in een artikel is het mogelijk een focuspunt in te stellen. Bepaal zo zelf het belangrijkste punt van de weergave op je website. Per afbeelding is het mogelijk een eigen focuspunt in te stellen.
Het instellen hiervan gaat via het onderdeel Documenten bovenin de donkergrijze balk. In de bibliotheek kies je een foto die je wilt gebruiken. Klik op de rechtermuisknop als je de foto geselecteerd hebt. Kies dan voor de optie Stel focus punt in. Er wordt een pop-up geopend en door op de foto te klikken verschijnt er een blauwe stip. Deze stip bepaalt het focuspunt van de afbeelding. Op de website zal de foto gecentreerd zijn op dit focuspunt.
Na het verversen van de pagina (Ctrl+F5) waarop de betreffende foto zichtbaar is zal het focuspunt van de afbeelding aangepast zijn.
Naast een link maken naar een pagina is het ook mogelijk een link te maken naar een document, bijvoorbeeld een .PDF bestand. De stappen om dit te doen zijn als volgt:
Soms wil je een pagina laten doorlinken naar een externe URL of een pagina binnen de website. Zo kan de pagina alsnog getoond worden in het menu maar wordt de inhoud ergens anders opgehaald. Dit is gemakkelijk te realiseren door het volgende te doen:
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.
Even de kennis bijspijkeren en zo fris het nieuwe jaar beginnen? Maak dan gebruik van onze gratis opfriscursus van het SocialCMS. Samen lopen we dan door de website met gebruik van Teamviewer en nemen we in een half uurtje alles nog eens door.
Interesse in een opfriscursus? Neem dan contact met ons op en we plannen een datum waarop jullie hele team kan meekijken. Dat is wel zo gemakkelijk.
Door Kaj op 4 november 2022
Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!
Door Max op 17 juli 2020
Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.
Door Jasmijn op 3 juli 2020
Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.
Door Jasmijn op 26 juni 2020
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?