073 - 627 1240
Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Haal alles uit je SocialCMS

We geven je 10 slimme tips

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 11 januari 2019

Met meer dan 150 tevreden gebruikers werken wij al 10 jaar met het SocialCMS platform van Procurios. Dit is een content management systeem waarbij je gemakkelijk je website zelf kunt bijhouden. Naast de doorlopende ontwikkelingen in techniek en het uiterlijk van websites is het goed om met regelmaat weer in de materie te duiken om zo het optimale resultaat te behalen. Samen met deze 10 tips ga je fris en fruitig het nieuwe jaar in met je website. Meer bij te spijkeren? Maak dan gebruik van onze gratis opfriscursus!

1. Nieuwe pagina aanmaken

Video

Wat is een website zonder pagina's? Dit is de basis van je website en in het beheer van de website wordt onderscheid gemaakt tussen pagina's en categorieën. Een categorie is een map waarin je pagina's kunt plaatsen zodat je een submenu kunt creëren. Op een pagina zelf wordt daadwerkelijk inhoud geplaatst.

Om een nieuwe pagina of een categorie aan te maken, selecteer je aan de linkerkant in het menu het gewenste bovenliggende niveau. Daarna kies je met de rechtermuisknop voor de optie Icon van Pagina toevoegen Pagina toevoegen of Icon van Categorie toevoegen Categorie toevoegen.

2. SEO toevoegen

Dat het belangrijk is in de opbouw van je website om SEO technieken toe te passen zal je vast niet zijn ontgaan. Dit kan dit op vele manieren:

SEO
  • Zoektermen
    De kunst is om onderscheidend en relevant te zijn in je zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Camping met binnenzwembad in Walcheren”. Gebruik hiervoor ook kopteksten (H1, H2 etc.). Via deze handige website kun je de actualiteit van zoekopdrachten bekijken en zo de juiste zoekwoorden bepalen.
  • Titels
    Voorzie de titels in de browser, de pagina en het menu van juiste en relevante zoektermen. (zie afbeelding).
  • Aliassen
    Door aliassen aan te maken die de URL op verschillende manieren toont, vergroot je het bereik.
  • Afbeeldingen
    Naast het zoeken op termen kun je in zoekmachines ook zoeken op afbeeldingen of video's. Het is daarom goed om mediabestanden een duidelijke omschrijving te geven. Op een standaard benaming zoals “IMG_23424.jpg” wordt niet gezocht. Het beste kunt je de namen van bestanden optimaliseren voordat je deze upload naar het CMS.
Video

3. Drag and drop, kopiëren van artikelen.

Binnen Google Chrome is er een handige functie waarmee je artikelen kunt kopiëren naar andere pagina's. Bijvoorbeeld, je wilt de footer artikelen ook in andere pagina's tonen. Dan houd je de CTRL-toets ingedrukt en sleep je met je muis het betreffende artikel naar de gewenste pagina in het menu. Kies hier voor de container waar je het artikel wilt tonen en het artikel wordt gekopieerd.

Video

4. Volgorde aanpassen in de menubalk

De menustructuur van je website is geheel zelf te bepalen. Je kunt pagina's en subpagina's aanmaken en deze op basis van drag and drop verslepen. Zo wijzig je heel eenvoudig de volgorde van het menu. Deze functie werkt het beste vanuit Google Chrome. Dit kan eenvoudig gedaan worden door een pagina "vast" te pakken en deze te verslepen naar de gewenste positie en weer los te laten.

5. Teksten en foto's plaatsen op een pagina

Video

Een pagina is voorzien van een template die bestaat uit containers. Containers zijn nodig om een structuur en indeling te geven aan een website. Per website en pagina kan het verschillen hoeveel containers er zijn en welke benaming ze hebben. In deze containers wordt de content (teksten, video's, afbeeldingen etc...) van een website geplaatst, dit met behulp van artikelen.

Containers

Achter elke container staat het Icon van Toevoegen-icoon hiermee kun je nieuwe artikelen toevoegen aan de pagina. Hier zijn veel verschillende soorten artikelen voor beschikbaar, vaak voor u op maat gemaakt.

6. Meertaligheid beheren

Video

Gebruik je meerdere talen op je website via de aanvullende meertaligheidsfunctie? Dan is het mogelijk om de website in andere talen aan te bieden. De standaard talen hebben we al voor je ingesteld. Extra talen toevoegen? Neem dan contact met ons op.

Vertaal wat je zichtbaar wil hebben in de betreffende taal. Zo kun je ervoor kiezen om bepaalde elementen in verschillende talen wel of niet te tonen. Een taalversie van de website wordt alleen weergegeven als je deze vertaald hebt. Dat wil zeggen dat je zowel pagina's als losse artikelen moet vertalen om deze zichtbaar te krijgen.

Bekijk de volledige uitleg voor de meertaligheid in ons Helpcentrum.

7. Formulieren maken en plaatsen

Wil je een contactformulier of een inschrijfformulier plaatsen op je website? Ga dan naar de tab “formulieren” bovenin de donkere balk. Hier druk je op de knop Nieuw formulier toevoegen. Vul hier alle eigenschappen in door secties toe te voegen in de formulierstructuur. Denk ook na over de ontvanger van het antwoordformulier, wie krijgt de reacties binnen en op welk adres?

Na het opslaan kun je het formulier plaatsen op de pagina. Door op de gewenste pagina een Nieuw artikel toe te voegen en hier voor Formulier te kiezen.

Bekijk de volledige uitleg over formulieren en peilingen in ons Helpcentrum.

Video

8. Focuspunt instellen van een afbeelding

Om een afbeelding optimaal te positioneren in een artikel is het mogelijk een focuspunt in te stellen. Bepaal zo zelf het belangrijkste punt van de weergave op je website. Per afbeelding is het mogelijk een eigen focuspunt in te stellen.

Het instellen hiervan gaat via het onderdeel Documenten bovenin de donkergrijze balk. In de bibliotheek kies je een foto die je wilt gebruiken. Klik op de rechtermuisknop als je de foto geselecteerd hebt. Kies dan voor de optie Stel focus punt in. Er wordt een pop-up geopend en door op de foto te klikken verschijnt er een blauwe stip. Deze stip bepaalt het focuspunt van de afbeelding. Op de website zal de foto gecentreerd zijn op dit focuspunt.

Na het verversen van de pagina (Ctrl+F5) waarop de betreffende foto zichtbaar is zal het focuspunt van de afbeelding aangepast zijn.

9. Link maken in tekst

Video

Naast een link maken naar een pagina is het ook mogelijk een link te maken naar een document, bijvoorbeeld een .PDF bestand. De stappen om dit te doen zijn als volgt:

  • Selecteer de tekst die u als link wilt gebruiken.
  • Klik op het icoon Icon van Hyperlink Hyperlink invoegen/bewerken (Ctrl+K)
  • URL: Zoek het document via de Icon van bladeren bladerfunctie.
    Titel: Hier kun je informatie geven waar een link naartoe verwijst. Deze tekst verschijnt wanneer met de muis over de link wordt genavigeerd.
    Doel: Geef aan of de pagina in een nieuw venster moet openen.
  • Je kunt de link ook een class geven waardoor het een button wordt i.p.v. een tekstlink.

10. Pagina doorlinken

Video

Soms wil je een pagina laten doorlinken naar een externe URL of een pagina binnen de website. Zo kan de pagina alsnog getoond worden in het menu maar wordt de inhoud ergens anders opgehaald. Dit is gemakkelijk te realiseren door het volgende te doen:

  • Maak de pagina aan zoals in Stap 1 wordt aangegeven.
  • Selecteer de pagina en druk op Bewerken.
  • In dit nieuwe venster zie je 3 tabs, selecteer de tab Uitgebreid.
  • Hier selecteer je de gewenste optie bijvoorbeeld Link naar een andere pagina in deze implementatie (andere pagina in het CMS).
  • Selecteer de pagina waarnaar verwezen moet worden.
  • Geef aan of je deze pagina in een nieuw venster wil openen of in hetzelfde venster.
  • Druk dan op Opslaan.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Actie! Gratis online opfriscursus

Even de kennis bijspijkeren en zo fris het nieuwe jaar beginnen? Maak dan gebruik van onze gratis opfriscursus van het SocialCMS. Samen lopen we dan door de website met gebruik van Teamviewer en nemen we in een half uurtje alles nog eens door.

Interesse in een opfriscursus? Neem dan contact met ons op en we plannen een datum waarop jullie hele team kan meekijken. Dat is wel zo gemakkelijk.

Neem contact op

Lees ook deze blogs

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Door 1 op 17 augustus 2018

Even een berichtje naar een vriendin sarcastisch afsluiten met een 😉 of een blozend poppetje als je wederom vergeten bent om het thuisfront in te lichten dat je niet mee-eet. Ze worden landelijk gedoogd in allerlei communicatiekanalen (er is zelfs een world emoji day) maar hoe zit het nu in zakelijke communicatie? Is het dan al snel te amicaal of misschien juist lekker laagdrempelig? Wij zoeken het voor je uit! Lees de blog

Hoe kun je video's slim inzetten?

Hoe kun je video's slim inzetten?

Door 1 op 6 juli 2018

Eindelijk heb je iedereen zover: jullie gaan een mooie video laten maken van het park. De koppen gaan bij elkaar en er wordt druk gespeculeerd hoe jullie dit het beste kunnen aanpakken. Mensen worden opgetrommeld en alles wordt aan kant gemaakt voor de beste shots. Het is een steengoede video geworden, eentje om trots op te zijn! En nu, waar ga je de video tonen? Lees de blog

‘Oldvertising’ - spreek de taal van de babyboomer

‘Oldvertising’ - spreek de taal van de babyboomer

Door 1 op 7 december 2017

Het beeld van rollators en hoortoestellen als we aan 50-plussers denken, is zo stoffig als de naam 50-plusser zelf. Helemaal omdat in 2019 meer dan 50% boven de 50 jaar oud is in Nederland. Een toenemende groep met niet alleen het geld, maar ook de tijd om het te besteden. Maar willen ze wel aangesproken worden op hun leeftijd in termen als ‘levensgenieters’, ‘senioren’ of ’50-plussers’? Zo niet, hoe dan wel? Lees de blog

Emotie-marketing met de juiste content

Emotie-marketing met de juiste content

Door 1 op 12 oktober 2017

“Wij zijn rationeel denkende creaties die enkel en alleen rationele weloverwogen beslissingen maken”. Nope! Dit is allesbehalve waar. Lees de blog