073 - 627 1240
Het schaarste principe, hoe werkt het?

Nog maar 1 accommodatie beschikbaar

Het schaarste principe, hoe werkt het?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 16 november 2018

Wij Nederlanders houden van zekerheid. Deze behoefte aan zekerheid zien we terug in al onze dagelijkse handelingen, zo verzekeren wij ons suf met verzekeringen voor onze smartphone, ons huisdier of nieuwe fiets. We slikken extra vitaminepillen voor de zekerheid en dan heb ik het nog niet over alle aanvullende verzekeringen die we toch maar nemen. Want het zou toch maar gebeuren?

Hierbij draait het vooral om de angst op iets mis te grijpen en het slachtoffer te worden van schaarste. Eigenlijk is schaarste het verschil tussen vraag en aanbod, waarbij de vraag groter is dan het aanbod.

Online oerinstincten

Het laatste stukje appeltaart

Dat hele schaarste principe waarbij we bang zijn iets te missen is niks nieuws. Het wordt al veel langer gebruikt dan we denken. De termen op=op, tijdelijke aanbieding of uitverkoop sale zijn ons niet onbekend. Ze worden gebruikt om ons te overtuigen iets te kopen of af te nemen. Die schaarste zorgt ervoor dat de waardering van een product of dienst omhoog gaat. Een stuk appeltaart smaakt toch lekkerder als je weet dat je net die laatste te pakken hebt.

Een beperkte beschikbaarheid zorgt in ons brein voor een kleine kortsluiting. Daarnaast vinden we het vreselijk om keuzevrijheid te verliezen. Hierdoor voelen we de urgentie om iets aan te schaffen op het moment dat het nog kan. Hier kun je als ondernemer gretig gebruik van maken.

Overtuigen met schaarste

Professor Cialdini 1 deed onderzoek naar overtuigingstechnieken waaronder de techniek om met schaarste te overtuigen. Er zijn namelijk twee manieren om dit te doen. De eerste manier is om beperkte aantallen aan te prijzen en de andere manier is om met tijdslimieten te werken.

Dus ik moet schreeuwen dat er nog maar 1 boomhut beschikbaar is en de boekingen stromen binnen?

Was het maar zo makkelijk. Er zitten namelijk wel wat kleine adders onder het gras. Het schaarste principe werkt namelijk het beste als de bezoeker je al kent. Want zou jij onder de indruk zijn van een aflopende klok en gillende kortingsacties van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord? Dan komt het inzetten van schaarste waarschijnlijk iets te vroeg. Anders word je gezien als het vervelende drammerige jongetje uit de kleuterklas.

Special Deal: Limited time offer!

Prent dus goed in: De inzet van het schaarste principe is krachtiger als je al een relatie hebt opgebouwd. Daarnaast is de betrouwbaarheidsfactor ook van belang. Zomaar zeggen dat er nog maar 1 huisje beschikbaar is of dat er op dit moment 2 andere mensen met je meekijken zonder dat daar een kern van waarheid in zit, wordt schaamteloos afgerekend. Hiermee is Booking.com snoeihard op zijn snufferd gegaan 2.

Wanneer je aangeeft dat er nog maar 1 beschikbaar is komt ook een ander principe van Cialdini om de hoek kijken, namelijk dat van sociale bewijskracht. Dat er nog maar 1 vrij is wil zeggen dat heel veel andere mensen dit ook boeken. Dan moet het wel goed zijn, toch?

Praktijkvoorbeelden

Op=op wekt het idee dat het een tijdelijk aanbod is waar je meteen gebruik van moet maken.

Op=op

Een dagaanbieding is tijdgebonden en alleen deze dag extra afgeprijsd.

Dagaanbieding

Bij de boeken-button tonen dat er nog maar een paar beschikbaar zijn zet toe tot klikken.

Nog maar 3 kamers beschikbaar Nog maar 1 beschikbaar

Opperdepop!

Al is het schaarste principe een heel krachtig wapen om iemand in beweging te krijgen, zul je wel moeten weten welke kant op. Benoem daarom altijd wat zeldzaam, beperkt of afnemend in beschikbaarheid is.

Verhuur je bijvoorbeeld maar enkele luxe boomhutten met beperkte beschikbaarheid? Vertel de potentiële koper dan expliciet hoeveel beschikbaarheid er nog is. Dit kan bijvoorbeeld met een opvallende melding op je website. Het kan ook werken om met tijdsgebonden acties te werken zoals dag of weekdeals. Want het idee dat we een koopje te pakken hebben geeft een euforisch gevoel.

Al zijn we tijdperken verwijderd van de oertijd, we blijven jagers. Alleen jagen we niet meer op dodo's maar wel graag op koopjes.

Benieuwd hoe we het schaarste principe kunnen inzetten voor jouw website?

Ja, help mij overtuigen met schaarste (nog 1 gratis advies beschikbaar)

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

WhatsApp voor je bedrijf?

WhatsApp voor je bedrijf?

Door Jasmijn op 30 november 2018

We kennen WhatsApp als een van de meest gebruikte manieren om gratis berichtjes naar elkaar te sturen via je telefoon. Kunnen we überhaupt nog wel zonder? Deze laagdrempelige berichtendienst heeft er sinds begin dit jaar een broertje bij. Namelijk de zakelijke variant, WhatsApp Business, speciaal voor bedrijven. Maar hoe werkt het? En wat zijn de voordelen als ondernemer? Laten we er even induiken. Lees de blog

Een meertalige website met succes

Een meertalige website met succes

Door Jasmijn op 31 oktober 2018

Is de helft van je doelgroep Duits- of Engelstalig? Dan is het wel zo slim om ze foutloos in hun moedertaal aan te spreken. Een lap tekst in Google Translate dekt dan niet meer de lading. Er komt namelijk veel meer kijken bij een goede meertalige website. Lees de blog

Zet de volgende stappen met Google Mijn Bedrijf

Zet de volgende stappen met Google Mijn Bedrijf

Door Jasmijn op 27 september 2018

Wist je dat naast informatie zoals openingstijden, contactgegevens en foto's, je nog veel meer kunt doen met Google Mijn Bedrijf? In dit artikel laten we in enkele concrete stappen zien hoe je Google Mijn bedrijf beter kunt inzetten. Lees de blog

De kracht van een goed logo

De kracht van een goed logo

Door Jasmijn op 14 september 2018

Je huisstijl is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsidentiteit. Het draagt bij aan de naamsbekendheid en zorgt voor herkenning en beleving bij je gasten. Vaak is het logo het eerste wat een gast ziet. Alleen, wat maakt nou een logo een goed logo? Je wilt tenslotte een professionele indruk maken die past bij je imago en opvalt tussen alle concurrenten. Hier 5 tips die helpen bij het laten creëren van een goed logo. Lees de blog