073 - 627 1240
Het schaarste principe, hoe werkt het?

Nog maar 1 accommodatie beschikbaar

Het schaarste principe, hoe werkt het?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 16 november 2018

Wij Nederlanders houden van zekerheid. Deze behoefte aan zekerheid zien we terug in al onze dagelijkse handelingen, zo verzekeren wij ons suf met verzekeringen voor onze smartphone, ons huisdier of nieuwe fiets. We slikken extra vitaminepillen voor de zekerheid en dan heb ik het nog niet over alle aanvullende verzekeringen die we toch maar nemen. Want het zou toch maar gebeuren?

Hierbij draait het vooral om de angst op iets mis te grijpen en het slachtoffer te worden van schaarste. Eigenlijk is schaarste het verschil tussen vraag en aanbod, waarbij de vraag groter is dan het aanbod.

Online oerinstincten

Het laatste stukje appeltaart

Dat hele schaarste principe waarbij we bang zijn iets te missen is niks nieuws. Het wordt al veel langer gebruikt dan we denken. De termen op=op, tijdelijke aanbieding of uitverkoop sale zijn ons niet onbekend. Ze worden gebruikt om ons te overtuigen iets te kopen of af te nemen. Die schaarste zorgt ervoor dat de waardering van een product of dienst omhoog gaat. Een stuk appeltaart smaakt toch lekkerder als je weet dat je net die laatste te pakken hebt.

Een beperkte beschikbaarheid zorgt in ons brein voor een kleine kortsluiting. Daarnaast vinden we het vreselijk om keuzevrijheid te verliezen. Hierdoor voelen we de urgentie om iets aan te schaffen op het moment dat het nog kan. Hier kun je als ondernemer gretig gebruik van maken.

Overtuigen met schaarste

Professor Cialdini 1 deed onderzoek naar overtuigingstechnieken waaronder de techniek om met schaarste te overtuigen. Er zijn namelijk twee manieren om dit te doen. De eerste manier is om beperkte aantallen aan te prijzen en de andere manier is om met tijdslimieten te werken.

Dus ik moet schreeuwen dat er nog maar 1 boomhut beschikbaar is en de boekingen stromen binnen?

Was het maar zo makkelijk. Er zitten namelijk wel wat kleine adders onder het gras. Het schaarste principe werkt namelijk het beste als de bezoeker je al kent. Want zou jij onder de indruk zijn van een aflopende klok en gillende kortingsacties van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord? Dan komt het inzetten van schaarste waarschijnlijk iets te vroeg. Anders word je gezien als het vervelende drammerige jongetje uit de kleuterklas.

Special Deal: Limited time offer!

Prent dus goed in: De inzet van het schaarste principe is krachtiger als je al een relatie hebt opgebouwd. Daarnaast is de betrouwbaarheidsfactor ook van belang. Zomaar zeggen dat er nog maar 1 huisje beschikbaar is of dat er op dit moment 2 andere mensen met je meekijken zonder dat daar een kern van waarheid in zit, wordt schaamteloos afgerekend. Hiermee is Booking.com snoeihard op zijn snufferd gegaan 2.

Wanneer je aangeeft dat er nog maar 1 beschikbaar is komt ook een ander principe van Cialdini om de hoek kijken, namelijk dat van sociale bewijskracht. Dat er nog maar 1 vrij is wil zeggen dat heel veel andere mensen dit ook boeken. Dan moet het wel goed zijn, toch?

Praktijkvoorbeelden

Op=op wekt het idee dat het een tijdelijk aanbod is waar je meteen gebruik van moet maken.

Op=op

Een dagaanbieding is tijdgebonden en alleen deze dag extra afgeprijsd.

Dagaanbieding

Bij de boeken-button tonen dat er nog maar een paar beschikbaar zijn zet toe tot klikken.

Nog maar 3 kamers beschikbaar Nog maar 1 beschikbaar

Opperdepop!

Al is het schaarste principe een heel krachtig wapen om iemand in beweging te krijgen, zul je wel moeten weten welke kant op. Benoem daarom altijd wat zeldzaam, beperkt of afnemend in beschikbaarheid is.

Verhuur je bijvoorbeeld maar enkele luxe boomhutten met beperkte beschikbaarheid? Vertel de potentiële koper dan expliciet hoeveel beschikbaarheid er nog is. Dit kan bijvoorbeeld met een opvallende melding op je website. Het kan ook werken om met tijdsgebonden acties te werken zoals dag of weekdeals. Want het idee dat we een koopje te pakken hebben geeft een euforisch gevoel.

Al zijn we tijdperken verwijderd van de oertijd, we blijven jagers. Alleen jagen we niet meer op dodo's maar wel graag op koopjes.

Benieuwd hoe we het schaarste principe kunnen inzetten voor jouw website?

Ja, help mij overtuigen met schaarste (nog 1 gratis advies beschikbaar)

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Mijn omgeving: extra service voor je gasten

Mijn omgeving: extra service voor je gasten

Door Kaj op 22 februari 2019

Waarschijnlijk maak je er al gebruik van zonder dat je je er bewust van bent, een 'Mijn Omgeving'. Denk hierbij aan een persoonlijk dashboard dat toegankelijk is met een gebruikersnaam en wachtwoord. Lees de blog

Teksten schrijven voor je website

Teksten schrijven voor je website

Door Jasmijn op 12 februari 2019

“Ik heb alleen inspiratie nodig dan lukt het wel”. Soms is inspiratie bij het schrijven van een webtekst niet voldoende. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de lezer. Zoals de manier waarop hij of zij leest en klikt, maar ook overtuigd wil worden. Lees de blog

10 unieke webdesign trends voor 2019

10 unieke webdesign trends voor 2019

Door Jasmijn op 18 januari 2019

We zitten alweer op de helft van de eerste maand van 2019 en we kijken vol goede moed vooruit wat dit jaar ons gaat brengen. Welke trends moeten we in de gaten houden en waar liggen de grootse kansen in design en technologie? Wij hebben alle trends voor je op een rijtje gezet en presenteren je de 10 opvallendste trends. Laat je inspireren! Lees de blog

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Haal alles uit je SocialCMS, 10 slimme tips!

Door Jasmijn op 11 januari 2019

Met meer dan 150 tevreden gebruikers werken wij al 10 jaar met het SocialCMS. Naast de doorlopende ontwikkelingen in techniek en het uiterlijk van websites is het goed om met regelmaat weer in de materie te duiken om zo het optimale resultaat te behalen. Samen met deze 10 tips ga je fris en fruitig het nieuwe jaar in met je website. Lees de blog