073 - 627 1240
Het schaarste principe, hoe werkt het?

Nog maar 1 accommodatie beschikbaar

Het schaarste principe, hoe werkt het?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 16 november 2018

Wij Nederlanders houden van zekerheid. Deze behoefte aan zekerheid zien we terug in al onze dagelijkse handelingen, zo verzekeren wij ons suf met verzekeringen voor onze smartphone, ons huisdier of nieuwe fiets. We slikken extra vitaminepillen voor de zekerheid en dan heb ik het nog niet over alle aanvullende verzekeringen die we toch maar nemen. Want het zou toch maar gebeuren?

Hierbij draait het vooral om de angst op iets mis te grijpen en het slachtoffer te worden van schaarste. Eigenlijk is schaarste het verschil tussen vraag en aanbod, waarbij de vraag groter is dan het aanbod.

Online oerinstincten

Het laatste stukje appeltaart

Dat hele schaarste principe waarbij we bang zijn iets te missen is niks nieuws. Het wordt al veel langer gebruikt dan we denken. De termen op=op, tijdelijke aanbieding of uitverkoop sale zijn ons niet onbekend. Ze worden gebruikt om ons te overtuigen iets te kopen of af te nemen. Die schaarste zorgt ervoor dat de waardering van een product of dienst omhoog gaat. Een stuk appeltaart smaakt toch lekkerder als je weet dat je net die laatste te pakken hebt.

Een beperkte beschikbaarheid zorgt in ons brein voor een kleine kortsluiting. Daarnaast vinden we het vreselijk om keuzevrijheid te verliezen. Hierdoor voelen we de urgentie om iets aan te schaffen op het moment dat het nog kan. Hier kun je als ondernemer gretig gebruik van maken.

Overtuigen met schaarste

Professor Cialdini 1 deed onderzoek naar overtuigingstechnieken waaronder de techniek om met schaarste te overtuigen. Er zijn namelijk twee manieren om dit te doen. De eerste manier is om beperkte aantallen aan te prijzen en de andere manier is om met tijdslimieten te werken.

Dus ik moet schreeuwen dat er nog maar 1 boomhut beschikbaar is en de boekingen stromen binnen?

Was het maar zo makkelijk. Er zitten namelijk wel wat kleine adders onder het gras. Het schaarste principe werkt namelijk het beste als de bezoeker je al kent. Want zou jij onder de indruk zijn van een aflopende klok en gillende kortingsacties van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord? Dan komt het inzetten van schaarste waarschijnlijk iets te vroeg. Anders word je gezien als het vervelende drammerige jongetje uit de kleuterklas.

Special Deal: Limited time offer!

Prent dus goed in: De inzet van het schaarste principe is krachtiger als je al een relatie hebt opgebouwd. Daarnaast is de betrouwbaarheidsfactor ook van belang. Zomaar zeggen dat er nog maar 1 huisje beschikbaar is of dat er op dit moment 2 andere mensen met je meekijken zonder dat daar een kern van waarheid in zit, wordt schaamteloos afgerekend. Hiermee is Booking.com snoeihard op zijn snufferd gegaan 2.

Wanneer je aangeeft dat er nog maar 1 beschikbaar is komt ook een ander principe van Cialdini om de hoek kijken, namelijk dat van sociale bewijskracht. Dat er nog maar 1 vrij is wil zeggen dat heel veel andere mensen dit ook boeken. Dan moet het wel goed zijn, toch?

Praktijkvoorbeelden

Op=op wekt het idee dat het een tijdelijk aanbod is waar je meteen gebruik van moet maken.

Op=op

Een dagaanbieding is tijdgebonden en alleen deze dag extra afgeprijsd.

Dagaanbieding

Bij de boeken-button tonen dat er nog maar een paar beschikbaar zijn zet toe tot klikken.

Nog maar 3 kamers beschikbaar Nog maar 1 beschikbaar

Opperdepop!

Al is het schaarste principe een heel krachtig wapen om iemand in beweging te krijgen, zul je wel moeten weten welke kant op. Benoem daarom altijd wat zeldzaam, beperkt of afnemend in beschikbaarheid is.

Verhuur je bijvoorbeeld maar enkele luxe boomhutten met beperkte beschikbaarheid? Vertel de potentiële koper dan expliciet hoeveel beschikbaarheid er nog is. Dit kan bijvoorbeeld met een opvallende melding op je website. Het kan ook werken om met tijdsgebonden acties te werken zoals dag of weekdeals. Want het idee dat we een koopje te pakken hebben geeft een euforisch gevoel.

Al zijn we tijdperken verwijderd van de oertijd, we blijven jagers. Alleen jagen we niet meer op dodo's maar wel graag op koopjes.

Benieuwd hoe we het schaarste principe kunnen inzetten voor jouw website?

Ja, help mij overtuigen met schaarste (nog 1 gratis advies beschikbaar)

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Door Kaj op 4 november 2022

Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website! Lees de blog

Google Analytics 4

Google Analytics 4

Door Max op 22 april 2022

Google stopt volgende jaar met Universal Analytics. Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger en heeft veel nieuwe mogelijkheden. Hoog tijd dus om hier wat meer over te vertellen. Lees de blog

Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Breng het zoekgedrag van je klant in kaart

Door Joris op 29 juli 2020

Een belangrijk onderdeel van het traject van de bezoekers van je website is hun zoektocht. Waar vinden ze de informatie die ze zoeken? En hoe breng je dit goed in beeld zodat je hiervan kunt leren? Je moet als het ware in de huid kruipen van je potentiële klant en meebewegen in de manier waarop we door de tijd heen op zoek gaan naar informatie. Lees de blog

Gebruiksvriendelijke formulieren

Gebruiksvriendelijke formulieren

Door Max op 17 juli 2020

Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast. Lees de blog