073 - 627 1240
In 5 stappen succes met waardevolle content

Content checklist

In 5 stappen succes met waardevolle content

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 14 december 2018

1. Niet pikken, zelf tikken

Schrijf zelf je webteksten

Iedere dag wordt er steeds meer gepubliceerd. Maar er is geen mens die dat allemaal vrijwillig gaat lezen. Dus een stukje kwaliteit en uniciteit is dan wel een vereiste. Waar je voorheen schaamteloos teksten kon kopiëren waar geen haan naar kraaide is ondertussen het kippenhok iets drukker geworden. Google kraait tegenwoordig wel iets harder om gekopieerde content dus wees uniek en schrijf zelf je webteksten. Dat betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar door zelf te schrijven kun je zelf de nuance leggen in bepaalde alinea's en kracht zetten bij de onderwerpen die extra aandacht verdienen.

2. Wie komt er eten?

Als er iemand bij je komt eten is het wel belangrijk dat je kookt wat diegene lust toch? Zo werkt het ook bij de informatie die je biedt op je website. Als je je doelgroep leert kennen, dan kun je relevante teksten schrijven. Zo kan de aanspreekvorm u of jij al een heel groot verschil maken in het gevoel van de lezer. Ga je voor de informele of formele aanpak? Daarnaast wil je weten waar ze naar op zoek zijn. Zoeken ze juist rust, een unieke accommodatie of een bomvol animatieprogramma voor het jonge grut?

Segmenteer je doelgroepen

Als je weet wie ze zijn en wat ze graag willen, kun je beter je teksten toespitsen op deze informatie. Soms helpt het om je een persoon in te beelden die bij de doelgroep past. Henk van 56 jaar die samen met zijn vrouw ieder jaar graag een midweekje gaat fietsen in de Veluwe. Henk wordt anders aangesproken dan Karin van 36 jaar die met haar 2 jonge dochters gebruik wil maken van alle kinderfaciliteiten en liever rondom de camping verblijft. Heb je een ruime doelgroep? Ga dan segmenteren per accommodatie. Een safaritent trekt overwegend een andere doelgroep dan gasten voor een jaarplaats. Hier kun je dan ook je beeldmateriaal op aanpassen.

Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op:
- Leeftijd
- Gezinssamenstelling
- Accommodatie/kamperen
- Voor-, na- of hoogseizoen
- Budget

Bezoekers zijn niet gediend van lange teksten.

Bedenk wat ‘Henk’ en ‘Karin’ echt moeten weten om een vakantie te boeken en wat ze willen weten om overtuigd te raken.

3. Aan de slag

Nu je weet wie je doelgroep is en je klaar bent om zelf te gaan schrijven is het ook goed om te weten waar je op moet letten. Maak een lijstje waarover je wilt schrijven en zet daarbij ook het maximaal aantal leestekens. Over het algemeen zijn website bezoekers niet gediend van extreem lange teksten. Al is het weglaten van belangrijke informatie ook niet verstandig. Ga terug naar je doelgroep en bedenk wat ‘Henk’ en ‘Karin’ echt moeten weten om een vakantie te boeken en wat ze willen weten om overtuigd te raken. Wil je toch echt meer tekst plaatsen ga dan voor een ‘lees meer’ button voor de liefhebbers voor detail.

- Verdeel onderdelen in alinea's
- Gebruik opsommingen
- Gebruik titels en kopjes
- Overweeg een ‘lees meer’-knop of ‘uitklaptekst’ voor lange teksten

4. Leren implementeren

Er is helaas geen exacte formule of een heilige graal om standaard in de top 3 van Google te staan. Wel zijn er slimme oplossingen om bij te dragen aan een beter zoekresultaat. Ga nadenken over de juiste zoekwoorden en zoekwoord combinaties en maak daarvan een selectie waarop je je focust. Deze ga je dan relevant inzetten (niet teveel) op de volgende plekken:

SEO

- Paginatitel
- H1 titel
- Metabeschrijving (max. 320 karakters)
- URL van je pagina
- 1e alinea of de eerste 100 woorden
- H2 of H3 koppen
- Buttons en links
- ALT beschrijvingen voor je afbeeldingen

5. Net dat beetje extra

Naast de standaard SEO trucjes zijn er nog wat aandachtspunten die net dat extra zetje kunnen geven voor een boeking. Stel jezelf de volgende vragen:

- Zijn de buttons opvallend genoeg? (beschrijf wat ze doen, vermijd ‘klik hier’)
- Is er een pagina ‘veel gestelde vragen’? (beantwoordt de eerste vragen van de bezoeker)
- Zijn er verschillende manieren van contact mogelijk? (e-mail, bellen, contactformulier etc.)
- Staat de contactknop op een duidelijk zichtbare plaats? (vaak bovenin)
- Bevinden de pagina's zich op een duidelijk plek?
- Gebruik je een goed leesbaar lettertype?
- Is er voldoende witruimte tussen de onderwerpen?
- Is de tekst niet te breed over de gehele pagina geschreven?
- Sluit de fotografie aan bij de geschreven tekst? (schrijf je over animatie, toon dat dan ook)
- Klopt de doelgroep op de foto voor het lezende publiek?
- Is de website goed te bekijken op diverse devices? (pc, tablet, mobiel, e.d.)
- Is het menu duidelijk voor de bezoeker?
- Sluit de vormgeving aan bij de uitstraling van het park?

Ready is Kees

Bedenk goed dat een website eigenlijk nooit af is. Het voordeel daarvan is dat je er continu aan kunt werken en kunt blijven verbeteren. Dit is dan ook tegelijkertijd de valkuil, want het is nooit af. Probeer ieder kwartaal een moment te plannen om eens kritisch naar je website te kijken. Tekstuele en fotografische aanpassingen zijn snel gemaakt, maar kijk daarnaast ook naar technische weergaves of vernieuwde functionaliteiten die goed zouden aansluiten bij je website.

Wil je dat we eens met je meekijken of eens sparren over wat beter kan? We denken graag met je mee.

Ja, help mij met de content van mijn website

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Het belang van een unieke eigen website en online boeken

Door Kaj op 4 november 2022

Elk zelfstandig recreatiebedrijf is uniek en heeft een eigen huisstijl, doelgroep en identiteit. Opvallen met een eigen uitstraling maakt onderscheid en geeft uiteindelijk ook herkenbaarheid. Niet onbelangrijk voor je belangrijkste marketingstool online: je website!

Lees de blog

Gebruiksvriendelijke formulieren

Gebruiksvriendelijke formulieren

Door Max op 17 juli 2020

Een lang, onoverzichtelijk en niet bruikbaar formulier kan zorgen voor een hoop afhakers tijdens het boekingsproces. Zonde eigenlijk, want het inzetten van formulieren kan op een hele slimme manier worden toegepast. Als startpunt van interactie met je gast.

Lees de blog

De beste Call-To-Action buttons

De beste Call-To-Action buttons

Door Jasmijn op 3 juli 2020

Naast dat je hordes aan bezoekers wilt op je website is het wel zo fijn als ze bij een bezoek ook meteen actie ondernemen toch? Denk daarbij aan een boeking, contact opnemen of een brochure downloaden. Hierbij zijn 'Call to Action' buttons cruciaal. Dat zo'n button meer is dan een opvallende link met 'lees meer' leg ik je in deze blog graag uit.

Lees de blog

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid

Door Jasmijn op 26 juni 2020

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website wordt nog vaak uitgegaan van een gemiddelde gebruiker. Alleen bestaat zoiets als een gemiddelde gebruiker helemaal niet en hierdoor wordt de toegankelijk van website voor een behoorlijke grote groep mensen beperkt. Wat kun je doen om je website toegankelijker te maken?

Lees de blog