073 - 627 1240
In 5 stappen succes met waardevolle content

Content checklist

In 5 stappen succes met waardevolle content

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 14 december 2018

1. Niet pikken, zelf tikken

Schrijf zelf je webteksten

Iedere dag wordt er steeds meer gepubliceerd. Maar er is geen mens die dat allemaal vrijwillig gaat lezen. Dus een stukje kwaliteit en uniciteit is dan wel een vereiste. Waar je voorheen schaamteloos teksten kon kopiëren waar geen haan naar kraaide is ondertussen het kippenhok iets drukker geworden. Google kraait tegenwoordig wel iets harder om gekopieerde content dus wees uniek en schrijf zelf je webteksten. Dat betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar door zelf te schrijven kun je zelf de nuance leggen in bepaalde alinea's en kracht zetten bij de onderwerpen die extra aandacht verdienen.

2. Wie komt er eten?

Als er iemand bij je komt eten is het wel belangrijk dat je kookt wat diegene lust toch? Zo werkt het ook bij de informatie die je biedt op je website. Als je je doelgroep leert kennen, dan kun je relevante teksten schrijven. Zo kan de aanspreekvorm u of jij al een heel groot verschil maken in het gevoel van de lezer. Ga je voor de informele of formele aanpak? Daarnaast wil je weten waar ze naar op zoek zijn. Zoeken ze juist rust, een unieke accommodatie of een bomvol animatieprogramma voor het jonge grut?

Segmenteer je doelgroepen

Als je weet wie ze zijn en wat ze graag willen, kun je beter je teksten toespitsen op deze informatie. Soms helpt het om je een persoon in te beelden die bij de doelgroep past. Henk van 56 jaar die samen met zijn vrouw ieder jaar graag een midweekje gaat fietsen in de Veluwe. Henk wordt anders aangesproken dan Karin van 36 jaar die met haar 2 jonge dochters gebruik wil maken van alle kinderfaciliteiten en liever rondom de camping verblijft. Heb je een ruime doelgroep? Ga dan segmenteren per accommodatie. Een safaritent trekt overwegend een andere doelgroep dan gasten voor een jaarplaats. Hier kun je dan ook je beeldmateriaal op aanpassen.

Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op:
- Leeftijd
- Gezinssamenstelling
- Accommodatie/kamperen
- Voor-, na- of hoogseizoen
- Budget

Bezoekers zijn niet gediend van lange teksten.

Bedenk wat ‘Henk’ en ‘Karin’ echt moeten weten om een vakantie te boeken en wat ze willen weten om overtuigd te raken.

3. Aan de slag

Nu je weet wie je doelgroep is en je klaar bent om zelf te gaan schrijven is het ook goed om te weten waar je op moet letten. Maak een lijstje waarover je wilt schrijven en zet daarbij ook het maximaal aantal leestekens. Over het algemeen zijn website bezoekers niet gediend van extreem lange teksten. Al is het weglaten van belangrijke informatie ook niet verstandig. Ga terug naar je doelgroep en bedenk wat ‘Henk’ en ‘Karin’ echt moeten weten om een vakantie te boeken en wat ze willen weten om overtuigd te raken. Wil je toch echt meer tekst plaatsen ga dan voor een ‘lees meer’ button voor de liefhebbers voor detail.

- Verdeel onderdelen in alinea's
- Gebruik opsommingen
- Gebruik titels en kopjes
- Overweeg een ‘lees meer’-knop of ‘uitklaptekst’ voor lange teksten

4. Leren implementeren

Er is helaas geen exacte formule of een heilige graal om standaard in de top 3 van Google te staan. Wel zijn er slimme oplossingen om bij te dragen aan een beter zoekresultaat. Ga nadenken over de juiste zoekwoorden en zoekwoord combinaties en maak daarvan een selectie waarop je je focust. Deze ga je dan relevant inzetten (niet teveel) op de volgende plekken:

SEO

- Paginatitel
- H1 titel
- Metabeschrijving (max. 320 karakters)
- URL van je pagina
- 1e alinea of de eerste 100 woorden
- H2 of H3 koppen
- Buttons en links
- ALT beschrijvingen voor je afbeeldingen

5. Net dat beetje extra

Naast de standaard SEO trucjes zijn er nog wat aandachtspunten die net dat extra zetje kunnen geven voor een boeking. Stel jezelf de volgende vragen:

- Zijn de buttons opvallend genoeg? (beschrijf wat ze doen, vermijd ‘klik hier’)
- Is er een pagina ‘veel gestelde vragen’? (beantwoordt de eerste vragen van de bezoeker)
- Zijn er verschillende manieren van contact mogelijk? (e-mail, bellen, contactformulier etc.)
- Staat de contactknop op een duidelijk zichtbare plaats? (vaak bovenin)
- Bevinden de pagina's zich op een duidelijk plek?
- Gebruik je een goed leesbaar lettertype?
- Is er voldoende witruimte tussen de onderwerpen?
- Is de tekst niet te breed over de gehele pagina geschreven?
- Sluit de fotografie aan bij de geschreven tekst? (schrijf je over animatie, toon dat dan ook)
- Klopt de doelgroep op de foto voor het lezende publiek?
- Is de website goed te bekijken op diverse devices? (pc, tablet, mobiel, e.d.)
- Is het menu duidelijk voor de bezoeker?
- Sluit de vormgeving aan bij de uitstraling van het park?

Ready is Kees

Bedenk goed dat een website eigenlijk nooit af is. Het voordeel daarvan is dat je er continu aan kunt werken en kunt blijven verbeteren. Dit is dan ook tegelijkertijd de valkuil, want het is nooit af. Probeer ieder kwartaal een moment te plannen om eens kritisch naar je website te kijken. Tekstuele en fotografische aanpassingen zijn snel gemaakt, maar kijk daarnaast ook naar technische weergaves of vernieuwde functionaliteiten die goed zouden aansluiten bij je website.

Wil je dat we eens met je meekijken of eens sparren over wat beter kan? We denken graag met je mee.

Ja, help mij met de content van mijn website

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Lees ook deze blogs

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Door 1 op 17 augustus 2018

Even een berichtje naar een vriendin sarcastisch afsluiten met een 😉 of een blozend poppetje als je wederom vergeten bent om het thuisfront in te lichten dat je niet mee-eet. Ze worden landelijk gedoogd in allerlei communicatiekanalen (er is zelfs een world emoji day) maar hoe zit het nu in zakelijke communicatie? Is het dan al snel te amicaal of misschien juist lekker laagdrempelig? Wij zoeken het voor je uit! Lees de blog

Hoe kun je video's slim inzetten?

Hoe kun je video's slim inzetten?

Door 1 op 6 juli 2018

Eindelijk heb je iedereen zover: jullie gaan een mooie video laten maken van het park. De koppen gaan bij elkaar en er wordt druk gespeculeerd hoe jullie dit het beste kunnen aanpakken. Mensen worden opgetrommeld en alles wordt aan kant gemaakt voor de beste shots. Het is een steengoede video geworden, eentje om trots op te zijn! En nu, waar ga je de video tonen? Lees de blog

‘Oldvertising’ - spreek de taal van de babyboomer

‘Oldvertising’ - spreek de taal van de babyboomer

Door 1 op 7 december 2017

Het beeld van rollators en hoortoestellen als we aan 50-plussers denken, is zo stoffig als de naam 50-plusser zelf. Helemaal omdat in 2019 meer dan 50% boven de 50 jaar oud is in Nederland. Een toenemende groep met niet alleen het geld, maar ook de tijd om het te besteden. Maar willen ze wel aangesproken worden op hun leeftijd in termen als ‘levensgenieters’, ‘senioren’ of ’50-plussers’? Zo niet, hoe dan wel? Lees de blog

Emotie-marketing met de juiste content

Emotie-marketing met de juiste content

Door 1 op 12 oktober 2017

“Wij zijn rationeel denkende creaties die enkel en alleen rationele weloverwogen beslissingen maken”. Nope! Dit is allesbehalve waar. Lees de blog