Geschreven door Jasmijn Pols op donderdag 27 september 2018
Google Mijn Bedrijf is een belangrijke plek om je bedrijf online zichtbaar te maken. Het belang om dit juist en volledig in te vullen is dan ook essentieel. We schreven er een tijd geleden al een blog over: het verifiëren van het account en het belang van correcte informatie. Maar wist je dat naast informatie zoals openingstijden, contactgegevens en foto's, je nog veel meer kunt doen? In dit artikel laten we in enkele concrete stappen zien hoe je Google Mijn bedrijf beter kunt inzetten.
Wist je dat je bij Google Mijn Bedrijf ook posts kunt plaatsen? Zo kun je evenementen, producten en diensten rechtstreeks publiceren bij zoekresultaten en op maps. Door posts te maken, kunt je relevante content op het juiste moment aan klanten laten zien wanneer ze je bedrijfsvermelding vinden op Google. Zo zijn ze nog sneller geneigd te klikken op deze informatie. Ideaal voor last-minutes of tijdelijke aanbiedingen. Het is sinds kort zelfs mogelijk om een video te tonen die men dan meteen ziet bij de zoekresultaten.
Sinds augustus vorig jaar is het mogelijk om op je bedrijfspagina een link toe te voegen die de mogelijkheid biedt om direct een afspraak te maken, een reservering te plaatsen of een bestelling te doen. Zo kunnen bezoekers direct vanuit een zoekresultaat een handeling uitvoeren zonder überhaupt de website te bezoeken. Ook kunnen restaurants een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten direct het menu kunnen bekijken.
Als een bezoeker met een ingelogd Google-account een zoekopdracht heeft gedaan. Krijgen zij de mogelijkheid om vragen te stellen via het Knowledge Panel onderaan. Als bedrijfseigenaar kun je notificaties instellen als er een vraag wordt gesteld. Zo houd je overzicht over de vragen die gesteld worden en heb je de mogelijkheid om als eerste antwoord te geven op een vraag. Google geeft zelf aan dat het van belang is omdat: “Er een hoop vragen onbeantwoord blijven als mensen zoeken naar een locatie. Door zowel bedrijfseigenaren als klanten de kans te geven om vragen te stellen en te reageren, maken we het mensen makkelijker om te kiezen”.
Naast het toevoegen van een link naar een pagina met een menukaart, kun je sinds kort ook direct het aanbod tonen. Zo kun je bezoekers informeren en verleiden door mooie gerechtjes te plaatsen of het aanbod in diensten aan te bieden. Op dit moment is het alleen zichtbaar voor mobiele zoekopdrachten maar verwacht wordt dat dit op korte termijn ook zichtbaar wordt op desktop bedrijfsmeldingen.
Naast de vrijheid om informatie en content toe te voegen, komt het in sommige gevallen ook voor dat er automatisch links worden toegevoegd. Vaak zie je dit bij restaurant bedrijfsmeldingen waarbij links worden weergegeven naar websites als IENS of Foodora. Automatisch gegenereerde links kun je niet zelf toevoegen, bewerken of verwijderen in je Google Mijn Bedrijf-account. Wil je deze link verwijderen of aanpassen, dien je direct contact op te nemen met de betreffende website waarnaar de link verwijst.
In het overzicht kun je ook kenmerken verwerken. Dit kunnen belangrijke doorslagpunten zijn voor een boeking zoals ‘rolstoeltoegankelijkheid’, ‘kindvriendelijk’ en ‘honden toegestaan’.
Reviews van klanten kunnen zeer waardevolle feedback opleveren. Door erop te reageren, win je het vertrouwen van klanten. Andere bezoekers zien dan zowel de review als de reactie van de eigenaar dus wees er bewust van dat dit openbaar is. Blijf daarom vriendelijk in je reactie en niet te persoonlijk. Je wilt tenslotte geen ruzie met een gefrustreerde klant. Het is namelijk niet zo makkelijk om een gekregen review te verwijderen. Je kunt een verzoek indienen bij Google om deze te laten verwijderen. Google zal dan nagaan of deze review ongepast is en daarop handelen. Google vindt dat iedereen recht heeft op een eigen menig, dus de kans is groot dat een review gewoon blijft staan. Dan zal je het hogerop moeten zoeken en via de rechtbank het moeten afdwingen. Lees ook onze blog over omgaan met negatieve recensies.
Tot slot is het interessant om te kijken wat je bedrijfsmelding doet qua bereik. Bij de tab ‘insights’ krijg je onder andere inzicht in het aantal telefoongesprekken wat de vermelding heeft opgeleverd. Ook worden de aantallen en het soort zoekopdracht getoond waarin je bedrijfsvermelding is verschenen. Daarnaast zie je welke acties er worden genomen. Gaat men eerst bellen, mailen of de website bekijken? Zeer waardevolle informatie die je kunt gebruiken om de informatie te blijven verbeteren.
Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.
Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.