073 - 627 1240

De klantreis van uw gast (deel 2)

Wat kan online marketing hierin doen?

In de vorige blog hebben we aandacht besteed aan de zoekende vakantieganger. In deze blog gaan we verder in op wat er allemaal bij uw gast gebeurt nèt voordat hij boekt, tijdens het maken van de boeking en na het maken van de boeking.

Geschreven door Marijn Eijsink op woensdag 23 september 2015

De klantreis van uw (potentiële) gast

Fase 3: Ik wil gaan boeken!

Een beslisser is nog geen boeker!

Uiteindelijk komt het moment dat uw aanstaande gast denkt “Hier wil ik naartoe!”. Kat in 't bakkie zou je zeggen: die boeking is binnen! De praktijk wijst uit dat dit zeker niet in alle gevallen op gaat. Vanaf dit punt zijn er nog allerlei factoren die een boeking van deze gast in de weg kunnen staan:

Een overzichtelijk boekingsformulier met een inzichtelijke opbouw van de kassabon voorkomt afhakers

Een overzichtelijk boekingsformulier met een inzichtelijke opbouw van de kassabon voorkomt afhakers!

  • Onduidelijkheid over de prijs (geen goede kassabon) of extra bijkomende kosten in een later stadium van de boeking. Ga daarom na of de prijs die u in uw website toont wel de all-in prijs is, wat ook wettelijk verplicht is
  • Veel te lange formulieren waarin allerlei gegevens worden gevraagd van alle medereizigers. Hoe korter je boekingsformulier is, hoe beter
  • Een online boeking omgeving die niet geoptimaliseerd is voor mobiel
  • Een trage online boeken omgeving

Dit zijn allemaal ‘conversie-killers’! Is één van deze punten bij u van toepassing? Kijk op wat voor manier u dit kunt optimaliseren.

Social Proof en psychologische overtuiging

Informatie over reviews en gemaakte boekingen heeft sociale bewijskracht en draagt er aan bij dat een potentiële gast een goed gevoel bij uw organisatie krijgt

Informatie over reviews en gemaakte boekingen heeft sociale bewijskracht en draagt er aan bij dat een potentiële gast een goed gevoel bij uw organisatie krijgt!

Naast het aanpakken van deze conversiekillers kunnen Social Proof en overtuigingstechnieken er aan bijdragen dat de potentiële boeker over de streep getrokken wordt:

  • Het laten zien van reviews van gasten die bij u geweest zijn is een bewijs van autoriteit en kwaliteit
  • Het laten zien van logo's van keurmerken, branche organisaties en andere betrouwbare organisaties waarmee u samenwerkt draagt bij aan uw betrouwbaarheid
  • Laten zien wanneer (en waar vandaan?) de laatste boeking gemaakt is

Een goed voorbeeld van een website die deze psychologische overtuigingstechnieken inzet is Booking.com.

Optimaliseer de bedankpagina en de bevestigingsmail

Uiteindelijk heeft de gast bij u geboekt en komt hij of zij op de bedankpagina van uw boekingsproces en wordt er een automatische e-mailbevestiging verzonden vanuit uw online boekingssysteem.

Omdat deze persoon vanaf nu klant bij u is verandert de doelstelling van uw marketingcommunicatie naar deze gast:

  • Klant goed van dienst zijn zodat de klant tevreden is
  • Klant betrokken houden bij uw bedrijf zodat de klantloyaliteit goed blijft
  • Commerciële kansen die er nog zijn optimaal benutten

De bedankpagina en bevestigingsmail zijn belangrijke contactmomenten om hier goed mee van start te gaan. Wel eens gedacht aan de volgende mogelijkheden?

Yes! We gaan 14 juli op vakantie naar Vakantiepark Waterzicht!

  • Mogelijkheid aanbieden om de boekingsinformatie eenvoudig door te sturen naar reisgezelschap
  • Deelfunctie voor Social Media: “Yes! We gaan 14 juli op vakantie naar Vakantiepark Waterzicht!”
  • Zorg verder dat u uw gast ontzorgt en dus zo duidelijk mogelijk informeert over de procedure en wat zij van u kunnen verwachten
  • Wijs de gast erop dat het mogelijk is om extra's bij te boeken of andere upselling mogelijkheden
Mijn vakantie is geboekt, ik kan niet wachten!

Fase 4: Voorpet: Mijn vakantie is geboekt, ik kan niet wachten!

Op het moment dat de boeking bij u gemaakt is, is het wachten tot de gast in zijn auto (of het vliegtuig, of de boot) stapt om te gaan genieten van een topvakantie bij uw bedrijf! Of toch niet?

Gebruik e-mailmarketing om uw gast te informeren en voor upselling

Gebruik e-mailmarketing

In deze fase is e-mailmarketing een hele nuttige tool om uw gast te informeren over relevante informatie over zijn verblijf. Bijvoorbeeld een routebeschrijving, inventarislijst of procedure bij aankomst. Door uw gasten op vaste momenten automatische e-mails te sturen voorkomt u misverstanden en komt u professioneel over: uw gast zal dit waarderen! Daarnaast kunt u deze e-mails gebruiken voor een stukje upselling: misschien wil de gast toch nog dat driegangen diner op uw park bijboeken of nog een extra lakenpakket? Als u dit interessant kunt maken en laagdrempelig kunt aanbieden zullen veel gasten voor comfort kiezen en hun vakantie nog nèt dat beetje relaxter maken.

Creëer optimaal gastgemak met een ‘Mijn Vakantie’-omgeving

De beste ‘voorpret dienstverlening’ kunt u bieden door uw gasten een ‘Mijn Vakantie’-omgeving aan te bieden waar zij alles op één plek kunnen vinden en beheren, denk dan bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:

  • Reserveringen (toekomst en verleden) inzien
  • Artikelen bijboeken
  • Betalingstermijnen inzien en online betalen
  • Extra relevantie informatie voor tijdens het verblijf (recreatieprogramma, openingstijden etc.)
  • Vast uw kenteken invoeren zodat uw gast bij aankomst op het park in één keer door kan rijden

Op dit moment is dit een greep uit de mogelijkheden. Wij denken dat dit een supertool is om naar de toekomst toe uw dienstverlening naar uw gasten toe te kunnen verbeteren! Hoe mooi zou het zijn als de gast vanuit deze Mijn Vakantie omgeving alvast de verwarming van het vakantiehuisje zou kunnen aanzetten vanuit de auto? Of digitaal inschrijven voor activiteiten van het recreatieprogramma? Of broodjes bestellen voor de volgende ochtend?

Fase 3: Boeken: Ik wil gaan boeken! Fase 4: Voorpret: Mijn vakantie is geboekt, ik kan niet wachten!

In het volgende blogartikel gaan we in op de laatste 2 fases:

Fase 5: Op vakantie: Yes, we mogen!
Fase 6: Napret: Wat jammer dat het weer voorbij is!

Marijn Eijsink is consultant bij Holiday Media

Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.

Aan het denken gezet?

Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.

Neem contact op