In de vorige blog hebben we aandacht besteed aan de zoekende vakantieganger. In deze blog gaan we verder in op wat er allemaal bij uw gast gebeurt nèt voordat hij boekt, tijdens het maken van de boeking en na het maken van de boeking.
Geschreven door Marijn Eijsink op woensdag 23 september 2015
Uiteindelijk komt het moment dat uw aanstaande gast denkt “Hier wil ik naartoe!”. Kat in 't bakkie zou je zeggen: die boeking is binnen! De praktijk wijst uit dat dit zeker niet in alle gevallen op gaat. Vanaf dit punt zijn er nog allerlei factoren die een boeking van deze gast in de weg kunnen staan:
Dit zijn allemaal ‘conversie-killers’! Is één van deze punten bij u van toepassing? Kijk op wat voor manier u dit kunt optimaliseren.
Naast het aanpakken van deze conversiekillers kunnen Social Proof en overtuigingstechnieken er aan bijdragen dat de potentiële boeker over de streep getrokken wordt:
Een goed voorbeeld van een website die deze psychologische overtuigingstechnieken inzet is Booking.com.
Uiteindelijk heeft de gast bij u geboekt en komt hij of zij op de bedankpagina van uw boekingsproces en wordt er een automatische e-mailbevestiging verzonden vanuit uw online boekingssysteem.
Omdat deze persoon vanaf nu klant bij u is verandert de doelstelling van uw marketingcommunicatie naar deze gast:
De bedankpagina en bevestigingsmail zijn belangrijke contactmomenten om hier goed mee van start te gaan. Wel eens gedacht aan de volgende mogelijkheden?
Yes! We gaan 14 juli op vakantie naar Vakantiepark Waterzicht!
Op het moment dat de boeking bij u gemaakt is, is het wachten tot de gast in zijn auto (of het vliegtuig, of de boot) stapt om te gaan genieten van een topvakantie bij uw bedrijf! Of toch niet?
In deze fase is e-mailmarketing een hele nuttige tool om uw gast te informeren over relevante informatie over zijn verblijf. Bijvoorbeeld een routebeschrijving, inventarislijst of procedure bij aankomst. Door uw gasten op vaste momenten automatische e-mails te sturen voorkomt u misverstanden en komt u professioneel over: uw gast zal dit waarderen! Daarnaast kunt u deze e-mails gebruiken voor een stukje upselling: misschien wil de gast toch nog dat driegangen diner op uw park bijboeken of nog een extra lakenpakket? Als u dit interessant kunt maken en laagdrempelig kunt aanbieden zullen veel gasten voor comfort kiezen en hun vakantie nog nèt dat beetje relaxter maken.
De beste ‘voorpret dienstverlening’ kunt u bieden door uw gasten een ‘Mijn Vakantie’-omgeving aan te bieden waar zij alles op één plek kunnen vinden en beheren, denk dan bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:
Op dit moment is dit een greep uit de mogelijkheden. Wij denken dat dit een supertool is om naar de toekomst toe uw dienstverlening naar uw gasten toe te kunnen verbeteren! Hoe mooi zou het zijn als de gast vanuit deze Mijn Vakantie omgeving alvast de verwarming van het vakantiehuisje zou kunnen aanzetten vanuit de auto? Of digitaal inschrijven voor activiteiten van het recreatieprogramma? Of broodjes bestellen voor de volgende ochtend?
In het volgende blogartikel gaan we in op de laatste 2 fases:
Fase 5: Op vakantie: Yes, we mogen!
Fase 6: Napret: Wat jammer dat het weer voorbij is!
Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.