073 - 627 1240

De klantreis van uw (potentiële) gast

Wat kan online marketing hierin doen?

In de komende blogartikelen zullen we aandacht geven aan de verschillende fases van de vakantieboeker: uw potentiële gast. Het doel van deze artikelen is om u de vraag te laten stellen: benut ik elke kans al optimaal of liggen hier mogelijk nog kansen om te optimaliseren?

Geschreven door Marijn Eijsink op woensdag 16 september 2015

De klantreis van uw (potentiële) gast

Fase 1: Dromen: Waar willen we naartoe? (Inspiratie en oriëntatie)

In deze eerste blog focussen we op de eerste fase van een vakantie, namelijk die tót het maken van een boeking. Hoe komt een vakantie eigenlijk tot stand? Dit is voor iedereen anders, echter zijn er twee zaken die altijd bepaald moeten worden, de vakantiebestemming en de vakantieaanbieder

Bestemming oriëntatie

Als vakantiepark of camping, verhuurorganisatie of andere relatief kleine vakantieaanbieder is het niet direct mogelijk om de selectie van de vakantiebestemming (locatie) te sturen. Wel kunt u de potentiële gast enthousiast maken over de bestemming waarin uw locatie zich bevindt. Zorg daarom op uw website voor uitgebreide en wervende content over de omgeving van uw vakantiepark. Dit heeft, behalve dat het wervend werkt, ook als functie dat uw website beter gevonden zal worden op alle gebruikte regionale zoektermen.

Ligt uw vakantiepark bijvoorbeeld op de Veluwe vlakbij Arnhem? Maak dan een pagina binnen uw website over de Veluwe en een pagina over Arnhem. Stel jezelf vervolgens de vraag “Wat vinden mijn gasten leuk om te doen” en zoom daar op in.

Net zoals met een huis is de ligging van uw vakantiepark iets wat u niet kunt veranderen maar misschien wel het allerbelangrijkste. Verkoop de omgeving zo goed mogelijk. Hierin ligt de kracht van een website als Tripadvisor, een boekingswebsite met veel omgevingsinformatie en reviews over activiteiten in de omgeving.

Uit onderzoek van Google blijkt dat video juist in deze inspiratiefase om de bestemming te bepalen een hele belangrijke tool is waar veel waarde aan gehecht wordt. Heeft u dus een mooie video van uw regio? Gebruik deze prominent op uw website.

Fase 2: Onderzoek: Waar gaan we overnachten?

Wanneer de bestemming is gekozen gaat men op zoek naar overnachtingsmogelijkheden op deze bestemming. Een groot deel van de gasten dat bij u boekt zal u al kennen en u sneller weten te vinden. Focus in online marketing in deze fase van de klantreis op de nieuwe gasten die u kunt bereiken. In andere fases van de klantreis is uw bestaande gast juíst belangrijk, daarover in de komende blogs meer.

In hoeverre houdt u zich al bezig met de volgende zaken?

Zorg dat u online te vinden bent!

De zoekmachine is bij de zoektocht naar een vakantiebestemming het meest gebruikte vertrekpunt. Het is dus belangrijk dat uw website op relevante omgevings-zoekwoorden getoond wordt. ("Camping in plaatsnaam", "Vakantiepark bij naam natuurgebied", etc.) Het inhoudelijk optimaliseren van uw website voor de zoekmachines is een veelomvattende bezigheid. Het schrijven van goede internetteksten die goed gevonden worden is een vak apart. Lees hier wat goede tips voor de beste SEO tekst.

Is uw vindbaarheid hiervoor geoptimaliseerd? Let wel op: uw online vindbaarheid is van vele factoren afhankelijk. (content, keywords, mobile, linkbuilding, https, pagespeed, Google Places. etc. etc.) Tip: gebruik Google Trends om te vergelijken welke zoekwoorden het meest gebruikt worden en dus het best zijn om te gebruiken in uw website.

Als uw vindbaarheid optimaal is zijn er nog aanvullende mogelijkheden om meer traffic te genereren: Is uw bedrijf bijvoorbeeld vertegenwoordigd op de belangrijke vergelijking websites? Heeft u wel eens gedacht aan online advertising en remarketing campagnes om extra b(ez)oekers op uw website te krijgen?

Haal het maximale uit uw website

Is uw website wervend, informatief en converterend? We schreven hier eerder al een blog over.

Zorg dat uw website op een wervende manier duidelijk maakt wat uw bedrijf onderscheidt van andere vakantieaanbieders en wat uw onderscheidende punten zijn. Bedenk dat de meeste winst te boeken is voor de mensen die u nog niét kennen, structureer de informatie op uw website primair voor deze potentiele nieuwe gasten. Bedenk dat de vakantiezoeker die u nog niet kent erg vluchtig is, zorg daarom dat zij snel kunnen vinden wat ze zoeken. Maak deze info primair zonder in te leveren op de sfeer van uw website:

  • Wat heeft uw bedrijf in basis te bieden?
  • Is het beschikbaar?
  • Wat kost het?

Mobiel: Is uw website geoptimaliseerd voor alle apparaten?

Mobiele apparaten worden meer en meer van belang in álle fases van oriëntatie tot en ná de vakantie. Zo wijzen onderzoeken ook uit dat er meer en meer mobiel geboekt wordt en zien wij dit ook bij onze klanten. Opvallend is dat mobiel in de middenfase van het onderzoeksproces gebruikt wordt door maar liefst 73% van de uiteindelijke vakantiegangers, zo onderzocht Google. Niet geoptimaliseerde mobiele websites zorgen voor veel frustratie en hoge bounce rates. Bij een goéd geoptimaliseerde mobiele website wordt er ook substantieel online geboekt, en wordt mobiel dus niet alleen voor oriëntatie gebruikt.

Marijn Eijsink is consultant bij Holiday Media

Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.

Aan het denken gezet?

Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.

Neem contact op