073 - 627 1240
Hotjar geeft inzicht in bezoekersgedrag

Hotjar

geeft inzicht in bezoekersgedrag

Geschreven door Joris Mooten op donderdag 14 december 2017

Om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van potentiële gasten op een website wordt vaak Google Analytics ingezet, zoals te lezen in de blog over Google Analytics van Marijn. Hier is waardevolle informatie uit te halen, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Al enige tijd is Hotjar goed op weg om een hele nieuwe kijk te geven op het gedrag van websitebezoekers. Graag laat ik enkele mooie inzichten zien van deze online tool.

Heatmaps

Heatmaps

Een goed ontwerp van een website bestaat uit meer dan alleen mooie kleuren en vormen. Het is belangrijk goed te bepalen waar de bezoeker naar kijkt en of de informatie en acties duidelijk naar voren komen. Het meeste blijft een aanname en kun je pas waarnemen door het te testen in de praktijk. Dit kan onder andere met heatmaps. Dit is een visuele weergave van de meetresultaten in kleuren getoond. Zo kan een heatmap te maken van alle clicks op een pagina. Hoe roder het gebied, hoe meer erop geklikt wordt.

Scroll heatmap

Scroll heatmap

Ook het scroll-gedrag van een bezoeker is na te lezen. Hoe blauwer een gedeelte is, des te minder het wordt gezien, omdat men niet of nauwelijks scrolt. Dit geldt voor alle weergaves, mobiel, tablet en desktop.

Voorbeeld: Op deze scroll heatmap kun je duidelijk zien dat de aandacht vooral boven de vouw ligt. Dit is dan ook de reden dat we de Quick search naar boven hebben verplaatst zodat deze direct in beeld staat.

Heatmap voor mobiele apparaten

Dit is een voorbeeld van een mobiele heatmap, op mobiel is het gebruikelijker om te scrollen en zie je ook onderin de pagina enkele taps (met je vinger ergens op drukt). Ook zien we dat video het goed doet op deze pagina, ondanks dat het wat verder op de pagina staat.

Mobile heatmap

Visitor Recordings

Visitor Recordings zijn opnames van het bezoekersgedrag op een website. Waar beweegt de muis naartoe, op welke pagina blijven ze hangen of haken ze juist af? Lezen ze wel de hele tekst of gaan ze meteen door naar de volgende pagina? Op deze manier kun je het precieze gedrag en de navigatie van bezoekers op je website analyseren. Zo kun je nagaan of de navigatie moet worden aangepast of kan worden geoptimaliseerd. Je krijgt op een interessante manier een goed beeld van de sterke en zwakke punten van je website. Wel is het aan te raden meerdere recordings te bekijken en daarna pas conclusies te trekken. Dat één bezoeker de navigatie niet begrijpt, wil niet zeggen dat je alles om moet gooien.

Alle recordings kun je ook filteren op bepaalde elementen, zoals: het type browser, het soort besturingssysteem, het aantal bezochte pagina's of een specifiek bezochte pagina, maar bijvoorbeeld ook het land en het gebruikte device van de verschillende bezoekers.

Het bekijken van recordings is helaas wel tijdrovend, maar gelukkig kun je ervoor kiezen om een recording versneld af te spelen (2x en 4x).

Hieronder zie je een voorbeeld van een visitor recording op een website. Zo kun je meekijken bij een bezoek aan een website. Je volgt de muis en de clicks. Hierbij is gekozen om het 2x te versnellen.

Conversion Funnels

Als je gebruik maakt van een actie die meerdere stappen vergt van een bezoeker, is het interessant om dit te visualiseren met een Conversie funnel. Bijvoorbeeld het boekingsproces. Dit is een trechterweergave waarin per stap wordt getoond wanneer mensen afhaken. Zo zie je duidelijk of een pagina moet worden aangepast vanwege het hoge aantal ‘paginaverlaters’.

Hieronder zie je een voorbeeld van een trechterweergave.

Conversion Funnels in Hotjar

Hoe zit dat met privacy?

Bij het tonen van de gegevens wordt geen privacygevoelige inhoud getoond waarmee je een bezoeker zouden kunnen traceren. Wel is het netjes om hier iets over te vermelden in je privacy statement op je website.

Basiskennis is al voldoende

Door inzicht te krijgen in het gebruik van je website ga je beter inzien waar mogelijke knelpunten zitten en kun je concrete stappen zetten om de website te optimaliseren of aan te passen. Hier hoef je niet supertechnisch voor te zijn. Door de gebruiksvriendelijkheid van de tool is het analyseren vrij gemakkelijk! Zo kunnen bepaalde teksten of foto's net dat verschil maken waardoor een bezoeker je website iets gemakkelijker begrijpt of kan het direct een bijdrage leveren aan de conversie van een bezoek.

Enthousiast geworden over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op zodat we dit ook in jouw website kunnen implementeren.

Over Joris Mooten

Joris is consultant bij Holiday Media

Voor elke vraag van een klant probeer ik een oplossing te zoeken.

Tracking uitschalen