Geschreven door Marijn Eijsink op dinsdag 12 december 2017
Je hebt vast al wel een idee hoeveel bezoekers je website maandelijks ongeveer krijgt. Google Analytics biedt standaard een schat aan waardevolle gegevens over het gebruik van je website. In deze blog geef ik een aantal concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt als je nog niet zo bedreven bent in het gebruik van Google Analytics.
Mocht je nog geen toegang hebben tot Google Analytics dan regelen wij dat natuurlijk graag voor je. Hiervoor moet je een Google account hebben. Dit kan bijvoorbeeld een Gmail adres zijn maar je kunt ook op je eigen e-mail adres een Google account maken. Als je ons vervolgens laat weten welk e-mail adres dit is, dan regelen wij de toegang tot Google Analytics.
De periode instelling is op elk overzicht binnen Google Analytics aan te passen door rechtsboven op de datum te klikken.
Om statistieken in perspectief te kunnen plaatsen is het goed om een vergelijk te hebben. Een maandelijks bezoekersaantal kan je het beste vergelijken met dezelfde maand van vorig jaar, terwijl een trend in de conversie van je website ook interessant kan zijn om te vergelijken met de vorige maand of het vorige kwartaal. Zo kan je al sneller zien of de aanpassingen die je hebt gedaan aan je boekingsstraat ook echt meer conversie opleveren.
Heb je op of buiten je website een actie gedaan die invloed kan hebben op de prestaties van je website? Het is dan slim om dit in Google Analytics ook te registreren zodat je direct in de statistieken kunt zien of er een trendwijziging is ná deze aanpassing. In dit voorbeeld is te zien dat de conversie van de website in deze periode waarin een vernieuwde website online is gedaan met 5% is verbeterd. De aanpassingen hebben dus een positief effect gehad.
Een annotatie is eenvoudig onder elke grafieklijn toe te voegen door er rechtsonder te klikken op “+ Nieuwe annotatie maken”.
Als het online boeken ook gekoppeld is aan Google Analytics is het mogelijk om een trechterweergave te maken waarmee je visueel ziet hoe je boekingsstraat presteert. Hier zie je in één oogopslag hoeveel mensen de boekingsstraat ínstappen en waar ze uitstappen. Haken bijvoorbeeld veel mensen af bij je boekingsformulier? Kijk dan kritisch naar de weergave van dit formulier en de gegevens die je vraagt van de boeker. Het kan zelfs zijn dat een substantieel aantal mensen het formulier wél helemaal invult maar toch de boeking niet afrondt. Dat zou er op kunnen duiden dat de informatie of call to action in de voorlaatste boekingsstap niet duidelijk is.
De trechterweergave is te bekijken door naar “Conversies” -> “Doelen” -> “Trechterweergave” te gaan.
Een veelzeggende statistiek over het gebruik van je website is het overzicht van de best bezochte pagina's. Waar klikken mensen als ze op de homepage van je website zijn? Dit zegt veel over de informatiebehoefte van je (potentiële) gasten en is dan ook hele belangrijke informatie om in je achterhoofd te houden bij elke website aanpassing of vernieuwing.
Bij deze statistiek is het analyseren van je bounce- en uitstappercentages ook zeer waardevol, dit zegt namelijk iets over het gebruik van deze pagina. Wordt een specifieke pagina veel bezocht en kent deze een relatief gezien hoog uitstappercentage? Misschien is de pagina dan niet wervend genoeg of ontbreekt juist een goede call to action.
Uitstappercentage: het percentage mensen wat de website vanaf deze pagina verlaat.
Bouncepercentage: het percentage wat op deze pagina is binnengekomen en de pagina ook meteen weer verlaat.
Een overzicht van het paginabezoek en de uitstap- en bouncepercentages is te zien door naar “Gedrag” -> “Site-content” -> “Alle pagina's” te gaan.
Dat mobiel enorm in ontwikkeling is, is inmiddels wel bekend. Maar hoe presteert jouw website op mobiel? Mobiele statistieken geven een goed inzicht in de verhouding van de gebruikte devices van je bezoekers en de prestaties van je website voor deze groepen. In het voorbeeld hieronder is mooi te zien dat er al substantieel geboekt wordt op op mobiel maar dat er in het conversiepercentage nog rek lijkt te zitten. Ook lijkt het bouncepercentage op de mobiele website nog aan de hoge kant.
De mobiele statistieken zijn te vinden door naar “Doelgroep” -> “Mobiel” -> “Overzicht” te gaan.
Adverteer je op Google met AdWords, zorg er dan voor dat deze accounts aan elkaar gelinkt zijn. In dit artikel van Google wordt beschreven hoe dat gedaan wordt. Ook is het interessant om Google Search Console in te stellen en te koppelen aan Google Analytics. Hoe dat in zijn werk gaat, leggen we uit in een blog volgende week.
Heb je nog geen toegang voor Google Analytics? Kom je er niet uit? Of krijg je er een bepaalde statistiek niet uit die je graag zou willen weten? We helpen je graag op weg!
Marijn is consultant bij Holiday Media
Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.