073 - 627 1240
Emotie-marketing met de juiste content

E(motie)-marketing

met de juiste content

Geschreven door Jasmijn Pols op donderdag 12 oktober 2017

“Wij zijn rationeel denkende creaties die enkel en alleen rationele weloverwogen beslissingen maken”. Nope! Dit is allesbehalve waar.

Emotie vs. Ratio

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat juist het gevoel van de klant de doorslag geeft tot aankoop. Onze keuzes worden onbewust beïnvloed door emotie. Ons onderbewuste brein neemt 95% van onze beslissingen. Waar slechts 5% van onze beslissingen rationele besluiten zijn van ons bewuste brein. Het rationele deel kan wel redeneren maar het heeft emotie nodig om de doorslag te geven. Het onbewuste brein is dus veel machtiger op dat gebied. Ondanks de vele onderzoeken worden emoties nog steeds te weinig strategisch ingezet. En daar ligt een mooie kans!

Emotie vs. Ratio

Bewuste brein

Hier worden de rationele en weloverwogen keuzes gemaakt. Dit kost veel energie en is een langzaam en zeer gecontroleerd proces.

Onbewuste brein

Hier zijn onze oerinstincten, reflexen en emoties opgeslagen. Keuzes worden hier snel, gemakkelijk en associatief gemaakt.

Waarom emotie inzetten?

In de vorige blog over persoonlijke marketing vertelde ik al hoe je je doelgroep persoonlijk kunt aanspreken. Dit wordt extra versterkt door het gebruik van emotie. Het voordeel van gevoelsmarketing is dat het niet alleen beter wordt gezien, gelezen, geloofd maar dan nog het allerbelangrijkste: het wordt beter onthouden. We ontvangen dagelijks een stortvloed aan online informatie, ook wel ‘Digibesitas’ of ‘Content-overload’ genoemd. Het is geen gemakkelijjke taak om daarin op te vallen of gezien te worden.

Schattige peuter met een ijsje

Weet waar je organisatie voor staat?

Het willekeurig loslaten van 100 puppy's en schattige peuters met ijsjes zorgt niet meteen voor een verhoging in conversie. Het is belangrijk dat je eerst je eigen verhaal kent voor je het aan iemand anders kunt vertellen. Dus ga bij jezelf na, wat heb je te bieden? Staat jullie organisatie juist voor een natuurbeleving? Misschien zit de kracht van jullie park in het persoonlijke contact? Bieden jullie een allround animatieprogramma aan voor jong en oud? Ga eens met het team brainstormen of vraag gasten wat jullie park uniek maakt.

Wie is je doelgroep en wat willen ze?

Wie zijn ze en wat zijn hun behoeftes, gevoelens en verlangens. De bezoeker is op zoek en heeft een verlangen om dit gevoel te vervullen. Daar moet dan ook de focus op liggen.

Voorbeeld emotiemarketing: boodschap vanuit USP Voorbeeld emotiemarketing: boodschap vanuit verlangen

Voorbeeld: Er staan 5 luxe safaritenten op je terrein en je wil deze aanprijzen aan een geselecteerde doelgroep. Je maakt een mooie foto en schrijft daar een vlotte zin bij die deze safaritent omschrijft:

Wij hebben super-de-luxe, compleet ingerichte safaritenten met alle faciliteiten aanwezig.

Top om te lezen toch? Maar waar is hier de emotie? What's in it for me?

Door de zin om te draaien en het gemak voor de bezoeker aan te prijzen, overtuig je ze voor deze optie te kiezen. Het verlangen is gemak en ontzorgen en het vertrouwen geven dat het voor iedereen is weggelegd.

In onze luxe safaritenten is kamperen voor iedereen een makkie.


Een ander goed voorbeeld van het vertellen van een verhaal met emotie is de reclame van Roosvicee. Deze was voor het eerst te zien in de jaren 80. Dat betekent dat de mensen die deze reclame toen zagen, nu over het algemeen jonge kinderen hebben. De ideale doelgroep dus voor Roosvicee. Zij hebben ingespeeld op jeugdherinneringen.

Emotiemarketing werkt!

Het is een blijvend spanningsveld van de juiste emotie op de juiste plek. Te veel is een overkill en te weinig blijft niet plakken. Je kunt het vergelijken met een volle kroeg met een hoop gesprekken door elkaar heen. Als één iemand met een goed verhaal komt met een hoop emotie valt de rest stil om te luisteren naar die ene persoon. Dat is wat je wilt tenslotte, gehoord en gezien worden. Als laatste, laat emotie aansluiten bij je verhaal. Lukraak emoties de wereld inslingeren versterkt je merk niet. Toon echte emoties voor echte situaties. Probeer je doelgroep te verrassen. Uit onderzoek blijkt dat de emotie die vrijkomt bij een verrassend bericht virale werking heeft. Moeite met het schrijven van waardevolle content die raakt? Lees dan een het gratis e-book van Aartjan van Erkel. Hij sprak eerder op onze relatiedag over het verleiden op het internet door middel van onweerstaanbare content.

Succes!

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Bronnen

marketingmed.nl
frankwatching.com
hbr.org