073 - 627 1240
De kracht van een goed logo

De kracht van een goed logo

Wat maakt een logo nou een goed logo?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 14 september 2018

Je huisstijl is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsidentiteit. Het draagt bij aan de naamsbekendheid en zorgt voor herkenning en beleving bij je gasten. Vaak is het logo het eerste wat een gast ziet. Alleen, wat maakt nou een logo een goed logo? Je wilt tenslotte een professionele indruk maken die past bij je imago en opvalt tussen alle concurrenten. Hier 5 tips die helpen bij het laten creëren van een goed logo.

Tip 1. Zorg dat je duidelijk overbrengt waar je bedrijf voor staat.

Als je de opdracht geeft om een logo te ontwerpen is het belangrijk dat je weet over te brengen waar je als bedrijf voor staat. Zet de kernwaarden of belangrijke pijlers binnen je bedrijf op een rijtje. Wat maakt jullie uniek? Waar staan jullie voor? Wie is jullie doelgroep? Hoe zien gasten jullie als bedrijf? Dit biedt je een goed praatstuk om met een ontwerper om de tafel te staan.

Tip 2. De kracht van de eenvoud

Om tussen de concurrenten op te vallen hoef je niet meteen met glitter, regenbogen en dansende eenhoorns aan de slag te gaan. Blijf bij jezelf en houd het eenvoudig. Zo blijft het design puur en tijdloos. Je wilt tenslotte niet ieder jaar een nieuw logo laten maken omdat het niet meer bij jullie past. Al wil eenvoud niet zeggen dat je niet mag experimenteren met kleuren en vormen. Alleen een overdaad van veel vormen, meerdere teksten en diverse kleuren kan juist voor verwarring zorgen.

Tip 3. Zorg voor herkenning

Waar vroeger in een logo van een kapper per definitie een schaartje moest zitten, hebben we dat door de jaren heen meer losgelaten. In de grote gele M van McDonalds zit ook geen hamburger en toch weet iedereen wat je er kunt doen. Daarnaast hoeft een beeldmerk geen letterlijk vertaling te zijn. Dit kan ook door de naam en omschrijving onder het beeldmerk te plaatsen. Mensen zullen ook het logo niet tot in detail bestuderen om het daarna te kunnen onthouden. Een logo wordt puur gebruikt voor de identificatie en herkenning van je bedrijf.

Tip 4. Diversiteit in gebruik

Een logo wordt op meer dingen gebruikt dan op je visitekaartje of brochure. Het logo komt terug op allerlei uitingen, online en offline. Hierbij is het van belang om te kijken naar toepassingen in vierkante, horizontale en verticale formaten. Denk dan ook goed na hoe een logo over komt als het in zwart-wit wordt afgedrukt en of het nog leesbaar is op een balpen.

Tip 5. Neem de tijd

De identiteit van je bedrijf heeft meer tijd nodig dan een paar drukken op de knop. Het is belangrijk dat je echt bewust kiest voor een logo en daar de volgende dag, of zelfs de komende jaren nog gelukkig mee bent. Probeer dan ook meerdere variaties te bekijken en laat collega's of gasten meedenken. Wees wel bewust dat meningen kunnen variëren en dat er altijd iemand iets anders vindt of graag wil zien. Bundel deze adviezen en gebruik waardevolle kritieken om je logo te finetunen.

Wat voorbeelden

Naast het ontwerpen van de websites krijgen wij geregeld de vraag om mee te denken over een nieuw logo. We zetten dan alle wensen en input op een rijtje en gaan met veel enthousiasme aan de slag.

  • Zo ook voor Bungalowpark Vredelust, waar ze graag de zee en het strand willen laten terugkomen in hun identiteit.

    Logo-ontwerp voor Bungalowpark Vredelust
  • Logo-ontwerp voor Feestzaal de Horsterhoeve

    Voor Feestzaal de Horsterhoeve kregen wij de vraag om een strak logo te ontwerpen met feestelijk tintje. Een logo wat ook gebruikt kan worden op andere uitingen zoals kleding, bierviltjes en vlaggen.

  • Voor een vakantiepark in het Thüringer Wald mochten we aan de slag voor een logo dat het bergachtige karakter van de groenrijke omgeving goed naar voren bracht. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat!

    Logo-ontwerp voor Ferienpark Ebertswiese

Hoe dan ook is het belangrijk dat je onderscheidend bent in je branche. Zodat ze vooral jouw logo onthouden in plaats van die van de concurrent. Want dat is toch wat je graag wil bereiken? Meer weten of gepast advies over logo ontwerp? Wij denken graag met je mee.

Ik wil ook een krachtig logo!

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.