073 - 627 1240
Mobile-first indexering van Google

Google's mobile-first index

Hoe werkt het en moet je hier iets mee?

Geschreven door Marijn Eijsink op vrijdag 3 augustus 2018

Google logo

“Moeten wij hier iets mee?”

Elke keer als Google iets verandert in haar algoritme of hierover iets publiceert spitst heel tech- en marketingland zijn oren. “Wat betekent dit voor de techniek achter onze website?” en “Hoe moeten we hier met onze content marketing op inspelen?”

Uiteraard volgen wij dit ook op de voet om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren en onze websites up to date te houden. In deze blog wil ik even inzoomen op de mobile first index.

Wat is mobile-first index?

Google kondigde november 2016 al aan1 met de mobile first index te gaan starten. Eind maart dit jaar is er gestart2 met de uitrol van het mobile first indexeren van websites en in juli ontvingen we van Google het bericht dat voor veel van onze klanten "Mobile-first" indexering is ingeschakeld.

Wat betekent dit?

Google heeft tot maart 2018 nog primair de desktop content van websites geïndexeerd. De mobile first index wil zeggen dat de content van de mobiele weergave van je website gebruikt wordt voor indexering. Het is dus geen extra ranking voordeel voor je website, het is de mededeling dat zij voortaan de content van de mobiele crawler (de Google robot) gaan gebruiken voor de indexatie.

Ook voor mijn website?

Er zijn een aantal ‘categorieën’ websites, als je website in categorie 2 of 3 valt is ons advies hierop in te spelen.

Website geoptimaliseerd voor mobiel
  1. Responsive websites
    Is je website volledig responsive en is er geen sprake van een aparte mobiele website? Dan zal de mobile first index geen gevolgen hebben. Het is namelijk één website en dus dezelfde content die geïndexeerd zal blijven.

  2. Websites met een aparte mobiele website
    Enkele jaren terug was het in sommige situaties zinvol om een aparte mobiele website te bouwen. De techniek “responsive” was toen nog in opkomst en een aparte mobiele website gaf de mogelijkheid om daadwerkelijke andere content te presenteren dan op de desktop website. Zo'n mobiele website heeft/had vaak minder pagina's en op die pagina's ook daadwerkelijk minder content. Dit betekent met de mobile first index dat enkel dié content nog geïndexeerd gaat worden door Google. Dit is in de meest gevallen niet wenselijk. Het is in deze situatie raadzaam om je website aan te passen of om te bouwen zodat deze full responsive is.

  3. Websites zonder mobiele weergave
    Is je website nog nooit geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan heb je nog maar één website om te indexeren, hierop zal Google automatisch terugvallen. Aan de indexatie van je website verandert dus niks. Wel zal je website minder goed scoren dan responsive websites. Google heeft namelijk haar algoritme al langer een tijd terug aangepast, waarbij mobiel geoptimaliseerde websites voorrang krijgen in de mobiele zoekresultaten. Kortom: de mobile first index verandert niks aan je indexatie, maar los daarvan is het wel heel verstandig om je website voor mobiel te optimaliseren.

Mobielvriendelijke test

Zelf controleren of je website mobiel-vriendelijk is? Dat kan, Google heeft hiervoor een test gemaakt.

Controleer je website

En nu?

De uitrol gaat gefaseerd, nog lang niet alle websites zijn over. Er is slechts één partij die weet hoe lang dit gaat duren in zijn totaliteit en dat is Google zelf. Heb je nog een aparte mobiele website of een website die nog niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Ons advies is om hierop actie te ondernemen. Beheren wij je website? Dan kunnen we je hier uiteraard mee helpen.

Ja, maak mijn website beter

Over Marijn Eijsink

Marijn is consultant bij Holiday Media

Als consultant ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn klantportfolio, en ben ik van begin tot eind betrokken bij kleine én grote online vraagstukken.

Bronnen

1 webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
2 webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html