073 - 627 1240
Emoji's gebruiken in communicatie met klanten 🤔

Emoji's gebruiken in communicatie met klanten

Te amicaal of misschien lekker laagdrempelig?

Geschreven door Jasmijn Pols op vrijdag 17 augustus 2018

Emoji

Even een berichtje naar een vriendin sarcastisch afsluiten met een 😉 of een blozend poppetje als je wederom vergeten bent om het thuisfront in te lichten dat je niet mee-eet. Ze worden landelijk gedoogd in allerlei communicatiekanalen (er is zelfs een world emoji day) maar hoe zit het nu in zakelijke communicatie? Is het dan al snel te amicaal of misschien juist lekker laagdrempelig? Wij zoeken het voor je uit!

Emoji vs. emoticons

Emoji vs. emoticons

Ondanks dat je zowel met emoticons als met emoji's emoties kunt uitbeelden, is er toch een verschil. Emoticons zijn in de basis opgebouwd uit leestekens, zoals ;-) Emoji's komen met een scala aan extra figuren en afbeeldingen die waarschijnlijk de overhand hebben in je WhatsApp gesprekken. Maar vaak worden beide termen door elkaar gebruikt.

Voordelen gebruik Emoji's

  • Emoji's kunnen een extra positieve lading meegeven
  • Emoji's kunnen de ironie en sarcasme benadrukken
  • Emoji's kunnen een beladen boodschap verzachten

Nadelen gebruik Emoji's ❌

  • Emoji's zijn vooral doelgroep gebonden
  • Emoji's kunnen te informeel overkomen en daardoor niet serieus
  • Emoji's kunnen internationaal een andere vertaling hebben

Windows 10 tip: snel Emoji invoegen in tekst

Op smartphones en tables heb je vaak een functie op het schermtoetsenbord om een Emoji in te voegen. In Windows is er de toetsencombinatie + .

Windows Emoji keyboard

Smileys @ work 🤵

Emoji van Ikea

Van nature zijn wij visuele wezens en daar sluiten emoji's perfect bij aan. Daarom wordt er al veel geëxperimenteerd met deze kleine figuurtjes. Een goed voorbeeld is de campagne van Ditzo. Dit werd op de voet gevolgd door Ikea. Zij kwamen met een eigen set Emoji's op de proppen.

Maar ook bij het ontbreken van bepaalde emoji's worden petities gestart in de hoop dat de emoji wordt toegevoegd aan de bestaande lijst.

Dus emoji's worden wel degelijk gebruikt in communicatie naar de consument al zijn er natuurlijk verschillende manieren om de taal van de emoji onder de knie te krijgen. Daarbij gaat het met name om de nuance waarmee je deze figuurtjes inzet. Je kunt het zien als non-verbale aanvulling op je boodschap maar het is geen vervanging. Het valt op dat voornamelijk emoji's met gezichtjes worden gebruikt om het gevoel van de boodschap uit te drukken.

Hoe zet je emoji's juist in?

Om je doel niet voorbij te streven met een dot aan emoji's en je boodschap ineens een hysterische kermis wordt. Zijn er wat vragen die je jezelf moet stellen voor je emoji's gaat inzetten.

  • Gebruikt de doelgroep die ik wil aanspreken emoji's?
    Als je bijvoorbeeld een senioren doelgroep hebt en een leuke nieuwe activiteit wil aanprijzen bedenk dan goed dat waarschijnlijk het merendeel niet op de hoogte is van de vrolijke figuurtjes en hierdoor de toegevoegde waarde niet ziet.

  • Welk besturingssysteem gebruikt mijn doelgroep?
    Verschillende besturingssystemen tonen een uiteenlopende uitstraling van hetzelfde figuurtje. Zo kan dit behoorlijk afwijken op verschillende apparaten.

    Verschillen in weergave van dezelfde Emoji op diverse platformen
  • Passen emoji's bij de uitstraling van mijn merk?
    Het is goed om na te gaan of je merk wel mee moet gaan in deze trend? Past het bij de uitstraling en de manier van communiceren naar je klanten? Of haalt het juist het merk naar beneden? Emoji's zijn over het algemeen schattig en grappig en niet zozeer behouden en conservatief. Dat werkt prima voor super hippe bedrijven die vernieuwend willen zijn, maar voor een juristenkantoor is het misschien niet zo ideaal.

  • Ben ik op de hoogte van de betekenis van een emoji?
    Waar een sappige perzik gewoonlijk als fruit wordt gezien, kan het teken ook anders worden ingezet. Het is goed daarvan op de hoogte te zijn voor je een radicale fout maakt met het overbrengen van de boodschap. Dus doe vooral je research op Emojipedia! Anders krijgt een gratis fruitmand met perziken toch ineens een andere lading 😉

  • Passen emoji's bij de boodschap die ik wil overbrengen?
    Er zijn natuurlijk verschillende plekken waarop emoji's kunnen worden ingezet. Bijvoorbeeld in een webcare gesprek. Dit zijn snelle en korte gesprekken waarbij emoji's meer gebruikelijk zijn. Een andere goede manier is bij een titel van een e-mail, zo trek je net even extra aandacht tussen alle andere e-mails.

Zakelijk gebruik wel 👍 of niet 👎?

Dat we emoji's op reguliere basis gebruiken in onze dagelijkse communicatie is wel bewezen. Ikzelf kan haast niet meer zonder en zie het als verrijking uiteraard als deze goed wordt ingezet. Het geeft net die mogelijkheid om de boodschap met extra emotie over te brengen. Maar is het een aanhoudende ontwikkeling of een hype die we beter aan ons voorbij moeten laten gaan? We zullen het zien 🤷

Ik ben in ieder geval fan 😀

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.