073 - 627 1240
‘Oldvertising’ - spreek de taal van de babyboomer

‘Oldvertising’

spreek de taal van de babyboomer

Geschreven door Jasmijn Pols op donderdag 7 december 2017

Het beeld van rollators en hoortoestellen als we aan 50-plussers denken, is zo stoffig als de naam 50-plusser zelf. Helemaal omdat in 2019 meer dan 50% boven de 50 jaar oud is in Nederland. Een toenemende groep met niet alleen het geld, maar ook de tijd om het te besteden. Maar willen ze wel aangesproken worden op hun leeftijd in termen als ‘levensgenieters’, ‘senioren’ of ’50-plussers’? Zo niet, hoe dan wel?

Verandering met mate

Al zijn de huidige 50-plussers niet opgegroeid met de digitale mogelijkheden zoals de jeugd deze nu ervaart, ze willen het wel graag leren en ervaren. Ze staan midden in het leven en ontdekken de mogelijkheden van de digitalisering van alledaagse handelingen. Wel zijn ze huiverig voor de vele veranderingen in korte tijd en maken ze zich zorgen over het ontastbare karakter van het internet. De online veiligheid met betrekking tot fraude en privacy is dan ook erg belangrijk voor ze.

Het beeld moet veranderen

Als we eerlijk zijn dan zien we de 50-plusser vooral in reclames van rollators, hoortoestellen en aangepaste schoenen. Dan wordt bijna standaard een stereotype bejaarde gecast die slecht ter been en van gehoor is. Maar klopt dat wel met het hedendaagse beeld van de ‘plusser’? Als dit een steeds grotere doelgroep wordt, wordt het dan geen tijd dat we de 50-plusser meer gaan betrekken in reguliere reclame uitingen en beter leren aanspreken?

Maak het begrijpelijk

Laat verengelsing zoals “chillen” of “checken” achterwege.

De 50-plusser wacht niet al snapchattend op een Uber die ze net via een app hebben besteld. Maar ze zijn wel bekend met e-mail en het gebruik van een mobiele telefoon. Waar eerst een SMS werd gestuurd, is de stap naar WhatsApp voor velen niet heel groot. Ook omdat het gratis is en daar houden babyboomers van. Waar ze behoefte aan hebben is duidelijkheid en transparantie. We zullen de angst weg moeten nemen en duidelijke taal bieden. Laat verengelsing in termen zoals “chillen” of “checken” dan ook snel achterwege. Ook de huivering om ergens aan vast te zitten sijpelt door in het online gebruik. Waar de millennial weet dat ‘boek direct’ geen definitieve boeking is zal de 50-plusser dit anders zien. Neem de onzekerheid weg en pas de taal aan bijvoorbeeld door: ‘bekijk beschikbaarheid’. Zodat duidelijk is dat dit pas het begin is van een boeking.

De ene vijftiger is de andere niet

Voor iedere doelgroep zijn er subdoelgroepen en zijn er alsnog grote verschillen. De 50-plusser is nogal een grote doelgroep van 50 t/m 75 jaar en ouder. Tenslotte wonen alle twintigers ook niet in hetzelfde huis, rijden niet dezelfde auto en hebben niet hetzelfde bestedingspatroon. Dat geldt ook voor de 50-plusser. Uit onderzoek blijkt dat deze richtlijnen je houvast geven:

  • Laat echte mensen zien, geen opgepoetste figuren met een hoop poeha.
  • Toon herkenbare situaties die in het dagelijkse leven ook voorkomen.
  • Houd reclame begrijpelijk, geen moeilijke taal of constructies.
  • Gebruik humor: een glimlach zorgt voor een positieve bijdrage van je organisatie.
Infographic

Update: marketing gericht op babyboomers

Van JM Promotions ontvingen we na publicatie van deze blog nog een mooie infographic. In hun blog en infographic laten ze zien waarom marketing en babyboomers (nog) geen gelukkig huwelijk is en wat daar de reden van is. Ook geven ze tips om de babyboomers te bereiken met marketing activiteiten.

Wij begrijpen bij Holiday Media als geen ander dat het schrijven en optimaliseren van bestaande content enorm veel tijd en aandacht vraagt. Iets wat niet altijd beschikbaar is in drukke periodes. Benieuwd wat wij voor jullie kunnen beteken of meer weten over contentmarketing? Neem dan contact met ons op!

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.