073 - 627 1240
Contentkalender voor Social Media

Contentkalender voor Social Media

Watertrappelen in de ‘Social Media zee’

Geschreven door Jasmijn Pols op donderdag 17 augustus 2017

Heb je eindelijk accounts aangemaakt voor de verschillende Social Media kanalen. Komen er steeds weer hippe nieuwe apps bij. Het is niet meer te volgen en het overzicht is zoek. Waar moet je beginnen en waar moet je toch over posten? Ik help je een eind op weg met onderstaande tips.

Gebruik top-5 Social Media platformen

Het begint allemaal bij jouw doelgroep

Het is belangrijk om te weten welke kanalen jouw doelgroep volgt om ze op de juiste manier te bereiken. Want door lukraak hagel te schieten met allerlei verschillende informatie op diverse kanalen, raak je niet persé je doelgroep. Is de doelgroep senioren of juist jonge gezinnen ga dan op onderzoek uit, welke kanalen ze gebruiken om geïnformeerd te worden.

Steeds meer ouderen op Facebook

De grijze massa op Facebook

Waar Facebook een pionier was op het Social Media vlak, heeft het nu ruimschoots de grote massa bereikt. Te zien, in de cijfers uit een Social Media onderzoek1 dat in menig bejaardentehuis er massaal wordt ingelogd om het avondprakje op hun timeline te delen. Daarnaast neemt het gebruik onder jongeren juist weer gestaag af. Zij zoeken hun toevlucht in andere kanalen zoals Snapchat en Instagram.

Snapchat en Instagram

Als we kijken naar het gebruik van de apps Snapchat en Instagram wordt dit vooral door personen tot en met 39 jaar gebruikt. Ouder dan 39 zijn nauwelijks actief op deze platformen. Wel stijgt het dagelijks gebruik van Instagram vergeleken 2016 bij de personen ouder dan 20 jaar.

Social Media gebruik naar leeftijd

Plannen van activiteiten

Nu heb je eindelijk inzicht waar je doelgroep zich bevindt en welke kanalen je daarvoor kunt benutten. Dan moet je gaan bedenken wat je wilt delen. Want dat delen is nog niet zo makkelijk. Het vergt tijd, inspiratie en doorzettingsvermogen om volgens schema geregeld iets te posten.

Daarom is het verstandig een content kalender te gebruiken. Hierin maak je een tijdspad van verschillende onderwerpen en tijden van de te plaatsen post. Maar ook neem je tijd voor het maken van foto's van speciale momenten die leuk zijn om te delen. Door een kalender te gebruiken kun je vooruit plannen en verdwijnt het posten van content niet tussen andere veel belangrijke taken.

Goed om rekening mee te houden:

  • Feestdagen
    Koningsdag, kerstwens, nieuwjaarsgroet, opening seizoen, etc.
  • Speciale momenten
    Nieuwe accommodaties, vernieuwd animatieprogramma of aangepaste openingstijden.
  • Vooruit denken
    Bij mooi weer willen mensen misschien fietsen huren, extra ijsjes eten of gebruik maken van het zwembad. Wat zijn dan interessante dingen om te delen? Bereid deze posts voor en speel in als het weer zonnig wordt.
  • Meten is weten
    Blijf meten en analyseren. Leer van goede post en mijd vooral de minder succesvolle.

Inspiratie nodig?

We hebben in Excel een voorbeeld opgezet van een contentkalender.

Ik weet niet wat ik moet verzinnen?

Het bedenken van onderwerpen hoeft niet een eenmanstaak te zijn. Kom gezellig met enkele collega's bij elkaar en doe een brainstormsessie. Zo komen er vast leuke ideeën boven water. Het is wel goed rekening te houden met de verschillende type posts. Met alleen posts zoals: ‘Nu boeken’, ‘Laatste kans’ en ‘Zomer korting’, kom je er niet. Wissel informatieve, grappige en reclame posts met elkaar af.

Nu hoop ik dat je met deze tips een heel eind komt. Vergeet ook niet het voorbeeld van de contentkalender te downloaden en aan te passen naar wens. Succes, je kunt het!

Meer weten over content marketing of advies over invulling van content op je website? Neem dan contact op met mij.

Over Jasmijn Pols

Jasmijn is Online Content Marketeer bij Holiday Media.

Het vertellen van het juiste online verhaal om uw doelgroep te bereiken. Niet schrijven wat mensen moeten lezen maar wat ze willen lezen. Dat is de basis.

Bronnen

1 Newcom Research & Consultancy