Geschreven door Kaj van Houten op vrijdag 30 september 2016
Recreatiewebsites ontkomen er niet meer aan, transparante en eerlijke informatie zijn onmisbaar geworden bij het zoeken, vergelijken en boeken van een vakantie(verblijf).
Een onderdeel van de klantreis van uw (potentiële) gast is het oriënteren en vergelijken van aanbieders en locaties bij het zoeken naar een vakantie of weekend weg. Naast vaste variabelen zoals prijs, kenmerken en beschikbaarheid spelen de ervaringen van eerdere boekers een belangrijke rol. Zeker als het aankomt op het uitgeven van geld wil de consument veiligheid en zekerheid. Betrouwbare recensies (zowel positieve als minder goede) zijn hier een onderdeel van. De mening van anderen maakt een niet tastbaar product als vakantie boeken of weekend weg toegankelijker.
Wat veel recreatiebedrijven al hebben is een verwijzing of koppeling met Zoover en/of een ANWB-classificatie. Dat zijn prima middelen om vanuit een onafhankelijke bron een beoordeling te hebben over het recreatiebedrijf in het algemeen. Echter zegt dit nog niet zoveel wanneer bezoekers van uw website verder gaan zoeken en meer informatie willen over een specifieke accommodatie, oftewel beoordelingen per verblijfsaccommodatie.
Zeker voor parken met meerdere accommodaties in de verhuur helpt het om dit georganiseerd te hebben voor de consument. Naast kenmerken per accommodatie kunnen ervaringen van eerdere gasten de websitebezoeker helpen te overtuigen tijdens het keuzeproces. Het aantal beoordelingen helpt ook mee tijdens het vergelijken.
Een optimale recentie bestaat uit een kwalitatief en kwantitatief onderdeel. Cijfers zijn meetbaar en maken het voor een consument mogelijk om bijvoorbeeld de hygiëne van 2 accommodaties met elkaar te kunnen vergelijken. Beperk een accommodatie niet tot een algemeen cijfer maar splits dit uit in onderwerpen die voor een boeker toegevoegde waarde hebben.
De stap die daarop volgt is herkenning, het cijfer kan wel goed zijn maar geeft geen herkenning met de recensenten. Is er bij de beoordeling een verblijfssamenstelling zichtbaar (aantal personen, gezin/familie, leeftijd, land van herkomst etc..) zal dit weer een herkeningspunt zijn. Tot slot, sluit een (uitgebreide) beoordeling met een persoonlijke toelichting. Dit geeft ruimte om bepaalde onderwerpen die goed of minder zijn nog extra aandacht te geven.
Reviews zijn een onderdeel van uw online marketing en mogen marketingbudget kosten.
Hoeveel heeft u over voor een goede recensie op uw website? Een flesje wijn, 5% korting op de factuur, stukje taart uit uw restaurant?
Een review schrijven of mening geven kost simpelweg tijd, oftewel het moet de moeite zijn om te doen. Emotie speelt hier een rol in en (helaas) zijn ontevreden gasten eerder geneigd hun mening te delen dan tevreden gasten. Daarom zal het merendeel van uw gasten gestimuleerd moeten worden om hun mening te geven. Geef een beloning die de gast ontvangt na het invullen van een beoordeling en de kans op een (positieve) recensie neemt toe.
Zorg ook dat de gast echt wat aan de beloning heeft, een kortingscode op de volgende boeking die binnen een maand vervalt is niet echt een stimulans. Zeker als een gast nog niet weet wat die de volgende vakantie gaat doen en waar die heen gaat. Reviews zijn een onderdeel van uw online marketing en mogen marketingbudget kosten.
Het lezen van een review, opdoen van de ervaringen en het schrijven van een beoordeling zijn onderdelen van de klantreis. De makkelijkste manier om beoordelingen te integreren in uw bedrijfsvoering is om deze te automatiseren in combinatie met uw reserveringssoftware. Uw reserveringspakket weet wanneer gasten vertrekken en dit kan een bron zijn om geautomatiseerd enquêtes per e-mail te versturen kort na het verblijf. De resultaten kunnen automatisch gekoppeld en weergegeven worden aan de accommodatie op de website.
Met deze opzet bespaart u een hoop tijd en werk in plaats van handmatig alle gasten afzonderlijk te benaderen. Uiteraard heeft een goed systeem de optie om beoordelingen uit te sluiten die niet relevant of naar waarheid zijn. Eventueel kunnen bezoekers van de website dit ook doen door aan te geven of een review nuttig was.
Maak het meetbaar, stel vragen waarop bijvoorbeeld met een cijfer van 1 t/m 10, ja of nee, goed/voldoende/slecht geantwoord kan worden.
Zorg dat de vragenlijst eenvoudig in te vullen is op mobiel en tablet.
Hou het kort, een eindeloze vragenlijst werkt niet motiverend om in te vullen.
Het tijdstip van versturen afstemmen. Stuur niet de vragenlijst als de bezoeker van het park nog in de auto moet wegrijden maar wacht ook geen weken. 1 of 2 dagen na het verblijf zit de ervaring nog vers in het geheugen.
Vraag aan het eind niet om een opmerking maar eerder een beschrijving van de ervaringen. Een opmerking wekt onbewust het verzoek tot het moeten geven van (negatieve) feedback terwijl een ervaring twee kanten op kan.
Wilt u meer informatie over wat het gebruiken van beoordelingen op uw website voor u kan betekenen of heeft u vragen over deze blog? Neem gerust contact met mij op.
Heeft dit artikel u aan het denken gezet of zou u graag meer informatie willen over een specifiek onderwerp? Graag horen we dit van u! We denken graag vrijblijvend met u mee.