073 - 627 1240

Content

De inhoud (teksten en afbeeldingen) is het meest onderschatte onderdeel van een website.

Vaak heeft de hele organisatie een mening over de uitstraling van de website en worden tot in de details de puntjes van de vormgeving op de i gezet. De teksten van de website worden daarentegen overgenomen van de oude site en dat zal verder wel goed zijn...

Op basis van de inhoud...

  • ... beslissen bezoekers of ze daadwerkelijk een boeking maken
  • ... beslissen zoekmachines of de website wordt getoond op een bepaalde zoekterm
  • ... beslissen andere mensen (social media) en sites of wordt gelinkt naar de site.

De inhoud heeft dus direct invloed op de vindbaarheid van de website en of bezoekers vervolgens overgaan tot actie!

Hoe het ooit begon...

In het pré-internet tijdperk gingen bezoekers naar het reisbureau of vroegen ze brochures aan om hun vakantie te bepalen. Vaak hebben deze brochureteksten de basis gevormd voor de inhoud van de eerste websites. Met prachtige bewoordingen werden lange teksten geschreven over waarom men voor deze camping moest kiezen.

Tegenwoordig maken we geen keuze meer tussen drie brochures, maar bestaat de keuze uit duizenden websites. Om de keuze zo groot mogelijk te houden, wil een bezoeker bij elke website zo snel mogelijk weten of deze interessant is. In één oogopslag moet hij dus iets zien wat hem motiveert om verder te lezen. Voor het lezen van lange teksten heeft men geen tijd, want er staan nog 999 andere websites te wachten.

De bezoeker scant de website dus op menu, kopjes, afbeeldingen en de zaken die direct in het oog springen. Als uit die punten niet meer informatie wordt gehaald, haakt men af (en gaan ze dus niet alsnog de uitgebreide tekst lezen).

Content Marketing is dé trend van 2013. Geen trucjes meer om zoekmachines om de tuin te leiden. Maar met de juiste teksten zowel zoekmachines als gasten aanspreken!

Beter vindbaar met informatieve teksten

Zoekwoorden

Het belangrijkste onderdeel van een goede vindbaarheid zijn de teksten op de website. Houdt er bij het schrijven van uw teksten dan ook rekening mee dat voor u belangrijke zoekwoorden regelmatig in de teksten worden verwerkt. Soms is het lastig te bepalen wat voor u relevante zoekwoorden zijn om rekening mee te houden. Onderstaande vragen kunnen u daar bij helpen:

  • Wat kan een bezoeker doen op mijn bedrijf? (bv. bungalow huren, chalet kopen)
  • In wat voor omgeving ligt mijn bedrijf? (bv. Veluwe, bossen, Limburg, aan zee)
  • Wat maakt mijn bedrijf uniek? (bv. zwembad, kindvriendelijk)

Tussenkoppen

Een bezoeker ‘scant’ een website vaak binnen een paar seconden om te bepalen of de website voldoet aan zijn of haar zoekopdracht. In één oogopslag moet dus duidelijk zijn wat u te bieden heeft! Voorkom daarom lange teksten en werk met informatieve (tussen)koppen.

Geen 'Welkom'

Bezoekers worden vaak welkom geheten op de website met de letterlijke term 'Welkom'. Dit is ook het eerste woord dat Google op de site leest. Een gemiste kans om Google direct duidelijk te maken wat er op uw website te vinden is! En maakt u zich over de bezoekers niet druk. Niet het woordje 'welkom', maar een gebruiksvriendelijke website zorgt dat een bezoeker zich welkom voelt.

Links

Links naar een pagina zijn voor zoekmachines een belangrijke graadmeter om te bepalen waar een pagina over gaat. Het is belangrijk om relevante links op externe websites te krijgen, maar ook in uw website teksten kunt u rekening houden met informatieve interne links.

  • Fout: Klik hier voor meer informatie over de camping.
  • Goed: Bekijk meer informatie over de camping.

Meer tips

  • Houdt zinnen kort en eenvoudig
  • Voorkom taal- of spelfouten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet.
  • Bij alles geldt: Overdrijf het niet! Zowel uw bezoekers als Google zijn niet gecharmeerd van over-optimalisatie.

Hogere conversie met wervende afbeeldingen

Afbeeldingen vertellen soms meer dan duizend woorden en afbeeldingen liegen (bijna) nooit. Laat zoekmachines ook weten wat er op uw afbeelding staat! Dat kunt u doen door de afbeeldingen met informatie documentnamen aan te leveren.

  • Fout: DC00023.jpg
  • Goed: zwembad-op-de-camping.jpg

Bereik uw doelgroep

Durf een doelgroep te kiezen! Een veel gehoorde doelgroep is "gezinnen met kinderen in het hoogseizoen en senioren in het laagseizoen". Het lastig om deze twee verschillende doelgroepen zich beide welkom te laten voelen. Een foto van ouderen kan gezinnen met kinderen afschrikken. En andersom!

Meer tips

  • Zorg dat u de rechten heeft om een afbeelding te gebruiken!
  • Mensen op foto’s brengen de afbeelding tot leven.

Even brainstormen?

Wilt u meer weten over het vernieuwen van uw website? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Tel. +31 (0)73 - 627 12 40
E-mail info@holidaymedia.nl

Contact